Mazda brengt de gefacelifte 2 naar Europa. Mild-hybride techniek wordt steeds meer gemeengoed en de 2 is daarop geen uitzondering. In het Europese B-segment presteren de Japanners zeer stabiel, maar moeten ze genoegen nemen met een lage positie. Ook in de VS speelt Mazda een bijrol. De tot Toyota Yaris omgedoopte Scion iA sluit als sedan nog enigszins aan bij de rest, maar de hatchback zoals wij die kennen staat roemloos onderaan.
Nog steeds een geinig autootje. Ik gebruik bewust het verkleinwoord, want qua ruimteaanbod hoort de 2 bij de kleinste B-segmenters. Ongeschikt als gezinswagen.
Ook al geen wereld van verschil (en evenmin hard nodig), maar die nieuwe koplampen geven hem net wat meer smoel. Zou nog steeds best een kandidaat kunnen zijn als ik ooit van m'n Mito af wil.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!
De sedan is langer en daardoor waarschijnlijk ruimer. Ziet er ook nog beter uit wat mij betreft Mazda is erg goed in het tekenen van aantrekkelijke sedans op basis van leuke hatchbacks.
Mazda vergeet de bijna negen jaar oude 2 niet door het model een tweede facelift te geven. De 1.5 Skyactiv-G benzinemotor beschikt over mild-hybride techniek. Europeanen stappen iets vaker in een 2 die het gat met de Honda Jazz flink heeft verkleind, maar het is zeer aannemelijk dat de van Toyota geleende 2 Hybrid daar een rol in speelt.