Auto van het Jaar 2021

Wat valt op in de media
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Auto van het Jaar 2021

Bericht door ViveLaFrance »

De Tesla Model 3 is net gekroond tot onze Auto van het Jaar of we pakken meteen door met de verkiezing van dit jaar. 29 modellen staan op de lijst met zowaar een minderheid aan SUV’s.

Kandidatenlijst Auto van het Jaar 2021:

Audi A3
BMW 2-serie Gran Coupé
BMW 4-serie
Citroën C4
Cupra Formentor
Dacia Sandero
Fiat 500
Ford Explorer
Ford Kuga
Honda e
Honda Jazz
Hyundai i10
Hyundai i20
Hyundai Tucson
Kia Sorento
Land Rover Defender
Mazda MX-30
Mercedes-Benz GLA
Mercedes-Benz GLB
Mercedes-Benz GLS
Mercedes-Benz S-Klasse
Peugeot 2008
Polestar 2
Seat Leon
Skoda Octavia
Toyota Mirai
Toyota Yaris
Volkswagen Golf
Volkswagen ID.3

Binnenkort wijst de jury zeven finalisten aan. Ik zal eerdaags het startschot geven voor de AFO-verkiezing.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Auto van het Jaar 2021

Bericht door WizardOfOss »

Oef, dit gaat op voorhand al een lastige keuze worden....en niet om de juiste redenen....
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Auto van het Jaar 2021

Bericht door ViveLaFrance »

Als ik op de stoel van de jury ga zitten kom ik tot dit zevental:

Fiat 500
Hyundai Tucson
Mercedes-Benz S-Klasse
Polestar 2
Skoda Octavia
Toyota Yaris
Volkswagen ID.3

Met de ID.3 als winnaar, want dat wordt uiteraard weer eens tijd voor het 'geplaagde' VW :clown:
Vive la France, Vive la Différence
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Auto van het Jaar 2021

Bericht door ViveLaFrance »

De finalisten zijn vandaag bekendgemaakt:

Citroën C4
Cupra Formentor
Fiat 500
Land Rover Defender
Skoda Octavia
Toyota Yaris
Volkswagen ID.3

Zeker nu de Polestar 2 (die door Autowereld.com overdreven wordt bejubeld) ontbreekt lijkt de weg vrij voor de ID.3 om de zege binnen te halen. De nominatie van de Formentor is uitermate verrassend.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Auto van het Jaar 2021

Bericht door WizardOfOss »

Wat de Formentor hiertussen te zoeken heeft is mij ook een raadsel. De Defender vind ik ook wel onverwacht (en kansloos voor de eindzege), maar ach, waarom ook niet? En ook bij de 500 en Octavia heb ik zo mijn vraagtekens. Maar eerlijk gezegd zou ik uit die lijst ook geen duidelijk sterkere kandidaten kunnen halen, hooguit wellicht de 2008.

De ID.3 zal dit inderdaad wel op z'n sloffen gaan winnen, daarachter de Yaris, en werkelijk geen idee wie dan het podium compleet zal maken.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Auto van het Jaar 2021

Bericht door ViveLaFrance »

WizardOfOss schreef: 08 jan 2021, 18:12De ID.3 zal dit inderdaad wel op z'n sloffen gaan winnen, daarachter de Yaris, en werkelijk geen idee wie dan het podium compleet zal maken.
C4 misschien? Ik zou het Land Rover best gunnen, maar deze verkiezing lijkt een prooi voor het C-segment. Of de 500 moet gek gaan doen.

De Noord-Amerikaanse verkiezing lijkt door de verschillende categorieën spannender te zijn. Hyundai nam de prijs voor de personenwagen in ontvangst met de Elantra die de Genesis G80 en Nissan Sentra versloeg. Hoezo America First?! :clown: Oké, Ford maakte alles goed door zowel de Truck als Utility award binnen te slepen. De F-150 schoof landgenoten Ram TRX en Jeep Gladiator Mojave aan de kant en de Mustang Mach-E herhaalde dit kunstje tegen de Genesis GV80 en Land Rover Defender.
Vive la France, Vive la Différence
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Auto van het Jaar 2021

Bericht door ViveLaFrance »

Wie worden de opvolgers van de Tesla Model 3, Ferrari F8 Tributo en BMW 1-serie? Stem mee! :)

------AFO Auto van het Jaar 2021------

Let op: voor de nominaties van 'Design' en 'Tegenvaller' hoeft niet louter de kandidatenlijst gebruikt te worden.

AFO Auto van het Jaar: Nomineer jouw 7 favorieten uit onderstaande lijst vóór 1 februari 2021.
AFO Design Auto van het Jaar: Nomineer maximaal 5 auto's geïntroduceerd in 2020.
AFO Tegenvaller van het Jaar: Nomineer maximaal 5 auto’s geïntroduceerd in 2020.

Kandidatenlijst Auto van het Jaar 2021:

Audi A3
BMW 2-serie Gran Coupé
BMW 4-serie
Citroën C4
Cupra Formentor
Dacia Sandero
Fiat 500
Ford Explorer
Ford Kuga
Honda e
Honda Jazz
Hyundai i10
Hyundai i20
Hyundai Tucson
Kia Sorento
Land Rover Defender
Mazda MX-30
Mercedes-Benz GLA
Mercedes-Benz GLB
Mercedes-Benz GLS
Mercedes-Benz S-Klasse
Peugeot 2008
Polestar 2
Seat Leon
Skoda Octavia
Toyota Mirai
Toyota Yaris
Volkswagen Golf
Volkswagen ID.3
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Auto van het Jaar 2021

Bericht door WizardOfOss »

ViveLaFrance schreef: 13 jan 2021, 20:48C4 misschien? Ik zou het Land Rover best gunnen, maar deze verkiezing lijkt een prooi voor het C-segment. Of de 500 moet gek gaan doen.
Ik ben een beetje bang dat de C4 wat te extreem zal zijn voor een deel van de jury. Waardoor ik de oerconservatieve Octavia zeker niet minder kansrijk acht. De 500 zou dan wellicht juist de gulden middenweg kunnen zijn, en ook nadrukkelijk een model met gun-factor. Persoonlijk zou ik het de Defender zeker gunnen, maar het zou me zeer verbazen. En de Formentor? Wellicht een paar chauvinistische Spanjolen?
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Auto van het Jaar 2021

Bericht door ViveLaFrance »

Na de winst van de Jaguar I-Pace die op historische wijze won van de Alpine A110 heeft de jury toch ook een andere kant laten zien. De kans is echter groot dat de VW wint en de Skoda hoger eindigt dan de C4. Twee auto's die zelfs door fabrieksmedewerkers als onaf werden bestempeld kun je natuurlijk niet negeren. Zou Herbert Diess al terug zijn van vakantie in de ID.3 of kon hij zijn exemplaar niet vinden op het parkeerterrein? :clown:
Vive la France, Vive la Différence
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Auto van het Jaar 2021

Bericht door ViveLaFrance »

Auto van het Jaar:

Citroën C4
Dacia Sandero - ‘modern’ en ‘budget’ gaan prima samen.
Fiat 500
Hyundai Tucson - uitstekende auto en zeer opvallend voor een SUV.
Land Rover Defender
Mercedes-Benz S-Klasse
Toyota Mirai - zet weer een goede stap om de FCEV bereikbaar te maken.

Design Auto van het Jaar:

Citroën C4
Cupra Formentor - zo had de Seat Ateca er ook uit kunnen zien!
Fiat 500
Koenigsegg Gemera - heerlijk apparaat!
Seat Leon - vooral de hatchback is een zeldzaam frisse verschijning in het C-segment.

Tegenvaller van het Jaar:

BMW 4-serie
Mazda MX-30 - de eigenwijze houding omtrent downsizing is te waarderen, maar hier slaan ze de plank volledig mis.
Polestar 2 - rare auto en een matige poging om de grotere Model 3 te evenaren, valt in de praktijk behoorlijk tegen door het gewicht.
Suzuki Across
Volkswagen ID.3 - de massa verdient beter dan een duurdere en minder verfijnde EV dan beloofd. Een waslijst aan problemen is het gevolg van het te snel op de markt drukken van deze auto. En dan ben ik nog mild voor VW, want de Golf 8 kampt met vergelijkbare issues.
Vive la France, Vive la Différence
Plaats reactie