Concerttopic

Vermaak voor oog en oor
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: Concerttopic

Bericht door Leeuw »

Zowel Heineken Music Hall als Ziggo Dome (aka Bijlmer Bierton en Kabelcubus) zitten nog geen 10min. van elkaar en zijn zeer goede en moderne concertzalen, bij far de beste die ik ken met deze capaciteit.

De Ahoy en vooral Gelredrome is knudde als je daar naar toe moet, als je één van deze twee kent/ervaren heb.

Vlakbij de fijne concertzalen zit natuurlijk ook de Arena (van ajax) en daar zijn ook nog maar weinig concerten.

Wat ook erg fijn van de zalen is dat je gewoon vrij makkelijk even een biertje kan halen, ook al is het uitverkocht en sta je op de vloer.
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Concerttopic

Bericht door ViveLaFrance »

De Oosterpoort is ook goed. Van Snoop Lion tot Katie Melua en van Adele tot Camel, Groningens beste muziekhal is van alle markten thuis ;)
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
Timo
.
.
Berichten: 378
Lid geworden op: 09 feb 2010, 21:49
Locatie: Berlin

Re: Concerttopic

Bericht door Timo »

WizardOfOss schreef:Maar wat het vooral mist is karakter, iets wat het oude Doornroosje in overvloed had. Veel groter had het contrast niet kunnen zijn: kille kleurloze nieuwbouw versus het kleurrijke en met graffiti overwoekerde oude verbouwde schoolgebouw.
Ik heb eind november een rondleiding gehad door het nieuwe Doornroosje door de directeur. Hij gaf inderdaad aan dat het verdwijnen van het graffiti ook het verdwijnen van een deel van het karakter was, maar dat het noodzakelijk was om Doornroosje draaiende te houden. Dat graffiti hield namelijk een deel van het 'degelijke' publiek weg, waardoor je voor bepaalde acts nooit genoeg kon verkopen om de komst naar Nijmegen eruit te halen. En dat lukt bij het nieuwe pand wel, omdat bepaalde groepen mensen hier wél naartoe willen gaan.

Daarnaast was de buurt al 10+ jaar niet blij met Doornroosje op de oude plek, en vooral de overlast op uitgaansavonden. Kan ik me iets bij voorstellen. Maar het blijft inderdaad een gigantisch karakter verlies en dat is zonde. Het is nu één van de vele nieuwe poppodium-dozen. Maar dan wel eentje die alles van de rest heeft kunnen afkijken :D
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Concerttopic

Bericht door WizardOfOss »

Ik kan me daar wel iets bij voorstellen, maar ze zijn nu wel heel erg doorgeslagen. Dat het vooral aan de buitenkant wat minder moest, vooruit. Maar ook in het gebouw is het nu soberheid troef, volslagen sfeerloos. Bijvoorbeeld 013 of de HMH tonen toch dat het ook zonder graffiti en zonder de charme van verval aanmerkelijk gezelliger kan. En met een zaal die maximaal 1500 man aankan zal Doornroosje sowieso toch weinig mainstream acts over de vloer krijgen.

Het oude Doornroosje was uiteraard onhoudbaar, het gebouw zelf was gewoon op, bereikbaarheid was matig, en de buurt zal ook niet blij zijn geweest met alle geparkeerde auto's in de buurt.

Wat betreft de andere zalen: Ahoy is met de auto prima bereikbaar, mits je van de goede kant aan komt rijden bij de parkeerplaats. Of je ook snel weg kan is een beetje afhankelijk va de organisatie, als ze je gewoon bij het oprijden al hebben laten betalen kan na afloop gewoon de slagboom open, en rijdt alles zo weg. Maar als ze eerst nog parkeerbonnetjes moeten controleren...

Gelredome is wel meer afhankelijk van verder gelegen parkeerplaatsen, en als dan de pendelbussen niet zo goed geregeld zijn (lees: tig bussen naar alle parkeerplaatsen, behalve dan naar die ene waar jouw auto staat, daarvoor komt pas na een uur wachten de eerste bus) is dat inderdaad waardeloos. OV is daar ook knap waardeloos, maar na een flink concert in de Arena of Kabelkubus wil je ook echt niet met de trein mee.

Maar buiten dat Amsterdam voor een heel groot deel van het land gewoon een teringeind weg is, het is vanwege de files ook niet een bestemming waar je voor je plezier vroeg op de avond heen rijdt. Dan mogen beide zalen nog zo prettig zijn, een beetje spreiding over het land kan geen kwaad.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Concerttopic

Bericht door HondArd »

Leeuw schreef:De Ahoy en vooral Gelredrome is knudde als je daar naar toe moet, als je één van deze twee kent/ervaren heb.
In vergelijking tot de Bijlmer Bierton is Ahoy qua accoustiek gemiddeld iets minder, maar zeker niet minder geschikt. Dat wat er omheen zit is gewoon goed geregeld. Ruime parkeerplaatsen, afdoende gelegenheid voor horeca... niet veel mis mee naar mijn mening. Ben er in 1992 (Prince), 2002 (KoRn), 2008 (The Cure) en 2009 (Depeche Mode) geweest. In de BB in 2008 (Duran Duran, dramatische accoustiek toen, Depeche Mode in Ahoy was beter), 2012 (Kasabian) en afgelopen vrijdag dus Triggerfinger. Eerlijk gezegd maakt het met niet veel uit of ik qua totaalbeleving beter af ben met Ahoy of de Bijlmer Bierton.
Gelredome ben ik ook al eens geweest, Rammstein in 2002. Viel niet tegen, beter zelfs dan die keer dat ik in de ArenA was (Toppers in concert 2011, mijn vrouw mocht ook eens beslissen waar we naar toe gingen).
Gelukkig woon ik vlak bij de Belgische grens en Antwerpen ligt voor mij (iets) dichter bij dan Rotterdam. In geval van nood kan ik dus ook uitwijken naar het Sportpaleis en de Lotto Arena, en die vallen (ondanks de ietwat vervallen parkeerplaatsen die er omheen liggen) niet tegen.

Volgend jaar ook weer twee concerten op de planning, beide in de KabelKubus. Eerst Katy Perry, en eind volgend jaar ook nog Simple Minds. In een vlaag van verstandsverbijstering opperde mijn vrouw ook nog om naar System of a Down te gaan... maar dat zou ze niet overleven.
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Concerttopic

Bericht door WizardOfOss »

Ahoy is sowieso weer flink groter dan de HMH, en qua geluid heb ik ook juist veel betere ervaringen met Ahoy. Ik heb dEUS ook ooit in de HMH gezien, dat was qua geluid echt rampzalig, en ook de eerste keer Massive Attack was allerminst overtuigend.

In Ahoy lijken ze daarnaast ook niet zo bang het geluid net iets minder hard te zetten, dat helpt ook altijd. Vooral bij B.B. King merkte je dat goed, en dan hoor je ook pas echt zuiver de muziek en zang. Maar op de een of andere manier denken ze bij de meeste concerten toch dat iedereen letterlijk weggeblazen dient te worden. Of zou het stiekem gewoon een manier zijn om imperfecties van de band te verdoezelen?
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: Concerttopic

Bericht door Leeuw »

Tja, het zijn idd ervaringen. Bij Gelredome vond ik alles k#t behalve de stad. Oudere optredens in Ahoy vond ik erg slecht qua geluid, maar dat heeft vaak met de plek te maken.
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Concerttopic

Bericht door WizardOfOss »

In Ahoy heb ik altijd tribunekaarten gehad, ik weet dus ook niet hoe het op de vloer is.

Een paar jaar geleden bij U2 in de Arena nog wel gemerkt hoe bepalend de plaast kan zijn. Toen stond ik op het veld, vrij dicht bij het podium, en daar was het geluid prima (Bruce Springsteen en AC/DC hebben eveneens bewezen dat goed geluid in de Arena absoluut niet onmogelijk is). M'n broertje en zijn vriendin zaten op de tribune, en daar was het (zoals ik zelf bij eerdere concerten al ervaren had) echt niet om aan te horen.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: Concerttopic

Bericht door Leeuw »

Gisteren weer naar het glazen huis geweest, gezellig hoor op dat plein.
In de Avond zijn we naar Giels Circus Request geweest, was ook erg leuk en gezellig. o.a. de Kik, kraantje pappie (feest) Matt Simons (veel beter dan ik had verwacht), Bear's Den en Covaks
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Concerttopic

Bericht door ViveLaFrance »

Leeuw schreef:Gisteren weer naar het glazen huis geweest, gezellig hoor op dat plein.
In de Avond zijn we naar Giels Circus Request geweest, was ook erg leuk en gezellig. o.a. de Kik, kraantje pappie (feest) Matt Simons (veel beter dan ik had verwacht), Bear's Den en Covaks
Oké, goed om te horen, want via TV komt SR niet feestelijk over dit jaar. Bijna doods soms op het plein en niet alleen in de late uurtjes.
Je noemt Kraantje Pappie, die kwam ik laatst tegen in een kledingzaak in de stad Groningen. Erg normale gast :)
Vive la France, Vive la Différence
Plaats reactie