Concerttopic

Vermaak voor oog en oor
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Concerttopic

Bericht door WizardOfOss »

En inmiddels weer twee concerten achter de rug.

Alweer anderhalve week geleden Massive Attack in de HMH. In geen enkel opzicht verrassend, gewoon een snaarstrakke show van begin tot eind. Met in de vorm van Young Fathers ook een prima passend voorprogramma, en aan het einde van de avond mochten ze uiteraard nog even terugkomen voor hun bijdrage aan Voodoo in my Blood.

Enige kritiekpuntje: in de HMH wordt je herhaaldelijk getrakteerd op waarschuwingen dat je moet oppassen voor gehoorschade, maar waarom hebben ze het geluid dan toch altijd zo overdreven hard staan? Het haalt elke nuance uit de muziek. En ook geen filmpjes: m'n telefoon kon dit volume alleen omzetten in een hoop gekraak en geknetter.

En gisteren naar Keulen voor Muse. Toch wel opmerkelijk: waar de drie concerten in de Ziggo Dome in no time uitverkocht waren waren er voor het ene concert in de Lanxess Arena nog steeds kaarten beschikbaar. Niet dat er nog veel lege plaatsen te zien waren, maar toch. Ook hier een strak geregisseerd optreden met slechts beperkte interactie met het publiek, het was gewoon ruim twee uur non-stop knallen met een mooie mix van nieuw en ouder werk.

Als altijd was de bijbehorende show grootser dan groots. Het begint al met het podium, een ronddraaiend plateau in het midden van de zaal, met aan weerszijden uitlopers naar twee kleinere podia. En daarboven uiteraard indrukwekkende schermen en lichtshow. Maar daarmee begint het pas. Op transparante doeken worden de meest schitterende projecties vertoond, in diverse gevallen ook motion capture-achtige bewerkingen van de live camerabeelden. Maar hoogtepunt was toch wel een hele zwerm aan verlichte bolvormige drones die door de hele zaal vlogen, plus tegen het eind nog een keer een enorme drone. En het mooie van dit alles: de band verzuipt niet in het spektakel, maar weet zich erdoor zelfs in zo'n enorme zaal in het middelpunt te plaatsen. Waar ik me bij sommige concerten er nog weleens op betrap dat ik meer naar de schermen dan naar de artiesten zelf zit te kijken heb je dat hier geen moment. Fabuleus.



He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: Concerttopic

Bericht door Leeuw »

Dat zijn twee mooie concerten, Massive Attach is idd erg bijzonder live.
Muse is altijd zwaar over de top, en zo hoort het bij Muse!

Ik kon geen kaarten kopen in NL voor de ziggo Dome, maar ik hoorde gisteren dat ze naar Lowlands komen, dus kan ik ze toch zien. (heb ze al 2x eerder op LL gezien, maar toch blijft wel gaaf)
Gebruikersavatar
Martin
.
.
Berichten: 2927
Lid geworden op: 09 feb 2010, 21:55

Re: Concerttopic

Bericht door Martin »

Ik heb het idee dat op het moment in Nederland concerten erg worden gehyped. Bruce Springsteen was met een uur uitverkocht. Bij het vorige concert kocht ik na een maand of zo mijn kaartje.
Stap eens op de fiets
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Concerttopic

Bericht door WizardOfOss »

Het bizarre is ook dat bij veel grote concerten reeds voor de officiële verkoop is begonnen kaarten worden aangeboden via aan Mojo gelieerde bedrijven, uiteraard tegen regelrechte woekerprijzen. Handige manier om schaarste te creëren...
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Concerttopic

Bericht door nvdw »

Maar wel janken dat mensen niet zelf moeten woekeren op Marktplaats want boehoe. Tuigh is het, allemaal.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Concerttopic

Bericht door HondArd »

Ben in november nog in de HMH geweest bij de Simple Minds. Kon niet zeggen dat het geluid toen echt slecht was en/of extreem hard. Wij zaten dan ook helemaal achterin overigens, misschien dat het scheelt als je wat verder vooraan staat?
Optreden was wel erg goed overigens en was een vrij lange zit, wat je van een band met een enorme staat van dienst wel kan verwachten overigens. En: mijn favorieten New Gold Dream en Theme for Great Cities stonden ook op de setlist (al was het laatste wel als bandje vooraf en achteraf, maar dan kon de band zich tenminste goed presenteren). Enige minpuntje: Jim Kerr is af en toe wel een beetje een aansteller op het podium en het komt soms ook een beetje gemaakt over. Dat hij zowat zijn microfoon opvreet als hij zingt.. acht, dat is te scharen in de categorie wat voor jou het beste werkt. Dat hij vaak in de meest vreemde standjes op het podium gaat liggen... kom op, 1 keur is leuk, 2e keer aardig maar bij de 3e keer (en meer) wordt het een beetje irritant.
Binnenkort A-Ha (keus van beide), dan gaan we nog naar Adam Lambert (wederhelft) en in juni Iron Maiden 8-)
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Concerttopic

Bericht door WizardOfOss »

HondArd schreef:Wij zaten dan ook helemaal achterin overigens, misschien dat het scheelt als je wat verder vooraan staat?
We waren op het balkon gaan zitten, dus vrij ver achterin.

Het zal wellicht ook van de artiest afhangen, ik heb in de HMH ook concerten bezocht waarbij het geluid uitstekend was (o.a. Bruce Springsteen en John Legend, maar ook de vorige keer Massive Attack). Maar ook al meermaals dat het echt kneiterhard of gewoon beroerd was. Je kan nog zo'n goede zaal maken, als er een paar knuppels aan de knoppen zitten valt het altijd te verzieken.

Wat dat betreft vond ik B.B. King in Ahoy een paar jaar geleden echt een verademing: daar stond het geluid duidelijk minder hard dan bij andere concerten. Het effect daarvan, buiten een subliem geluid waarin alle nuances tot hun recht komen: iedereen is stil en luistert naar de muziek.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: Concerttopic

Bericht door Leeuw »

HondArd schreef: Binnenkort A-Ha (keus van beide), dan gaan we nog naar Adam Lambert (wederhelft) en in juni Iron Maiden 8-)
Iron Maiden is keuze van je kiddo's ? :)
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Concerttopic

Bericht door HondArd »

Leeuw schreef:
HondArd schreef: Binnenkort A-Ha (keus van beide), dan gaan we nog naar Adam Lambert (wederhelft) en in juni Iron Maiden 8-)
Iron Maiden is keuze van je kiddo's ? :)
Haha, nee, dat was mijn keuze. Ze vinden het wel leuke muziek trouwens. Pas geleden hoorden ze voor het eerst "Fear of the Dark" op de radio, de oudste verstond het als "Speer op het dak" en zong het vervolgens luidkeels mee. Vervolgens maakte de jongste er "Beer op het dak" van. Yup, twee metalheadjes in de familie (en K3 vinden ze ook leuk)
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: Concerttopic

Bericht door Leeuw »

Yeah Speer op het dak. :worshippy:
Plaats reactie