Concerttopic

Vermaak voor oog en oor
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Concerttopic

Bericht door HondArd »

Gisteren naar A-Ha geweest. Duidelijk een product van de jaren '80 en dat zag je ook wel aan het publiek en daar mijn vrouw en ik daar prima in passen was het voor ons een feest van herkenning. In eerste instantie kabbelde het optreden qua performance lekker door, alhoewel ze wel meteen goed begonnen met mijn favoriete A-Ha nummer i've been losing you. Toen nog een paar bekendere nummers en op het keerpunt naar het minder bekende werk voor het geval je geen die-hard fan was kwam de interactie met het publiek. Niet van de zanger Morten Harket overigens (die af en toe moeite moest doen om de hoogte te halen, maar het ging hem nog akelig goed af), maar van de toetsenist Magne Furuholmen die in één adem Rembrandt, van Gogh en (de pas overleden) Cruijf aanhaalde als symbolen van ons land. Vervolgens nog een verontschuldiging voor de verbroken belofte van 2010 ("we komen niet meer terug") en je wist meteen wie de band ging voorttrekken die avond.
Best apart, bij het vorige concert ergerde ik me een beetje aan de aanstelleritis van Simple Minds zanger Jim Kerr, Morten Harket is 180° omgekeerd. Eerder een saaie drol die af en toen een beetje geïrriteerd naar zijn mede bandgenoten leek te kijken als hij niets te doen had. Gedurende 3 nummers was hij ook even afwezig waarna de rest van de rest (waarvan 4 aanvulling op de originele bezetting) het over moest nemen.
Maar goed, de muziek van A-Ha steekt, ondanks het poppy jaren '80 karakter, wel goed in elkaar. Vaak heb je aan de eerste tonen al genoeg om te horen welk nummer er aan komt, heb je het idee dat het eigenlijk met niets anders is te vergelijken en blijken ze in het poppy spectrum alle kanten op te kunnen. Er is een wereld van verschil tussen de aansteker-meebrul-ballad "Stay on these Roads" en het tegen vrij stevige rock aanhikkende "The Sun Always shines on TV". Dat laatste nummer bewaarden ze wel voor de toegift, waarna de James Bond klassieker "The Living Daylights" kwam, nog een nummer van het (jawel!) nieuwe album en toen was het wachten op de echte verplichte afsluiter, daar waar het voor die band allemaal mee begonnen was. met "The Living Daylights" leek Morten een beetje te ontdooien.
Laat ik het er maar op houden dat het podiumgedrag van de heer Harket een karaktereigenschap is. het geluid tijdens een optreden kan je wel wat aan doen. Bij het voorprogramma (Moke) leek het af en toe op aardbevingskracht te trillen door de te harde bassen en dat was met het hoofdprogramma nog steeds zo. Sterker nog: standje reanimatie is er niets bij. En ik heb het geluid in de Bijlmer Bierton wel eens beter gehoord.
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: Concerttopic

Bericht door Leeuw »

Leuk verslag, hoewel ik de nummers prima vind (vooral "the sun always shine on TV") ben ik geen fan van concerten te bezoeken van jeugdhelden oid.
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Concerttopic

Bericht door HondArd »

Naar concerten van jeugdhelden gaan geeft wel een risico inderdaad. Je hebt al snel het gevoel naar een vorm van Goud van Out of Night of the Proms te gaan. Daarom was het aan de ene kant een verademing om ook nummers te horen van hun laatste album uit 2015... maar aan de andere kant komt dat bij lange na niet in de buurt van hun werk uit de jaren '80.
"The closest to reality car that money can buy"
weer een forummer
.
.
Berichten: 2458
Lid geworden op: 14 feb 2010, 22:27
Contacteer:

Re: Concerttopic

Bericht door weer een forummer »

In november ga ik naar Spoon in Paradiso. Heb er nu al zin in.
Gebruikersavatar
Martin
.
.
Berichten: 2927
Lid geworden op: 09 feb 2010, 21:55

Re: Concerttopic

Bericht door Martin »

Volgende maand Bryan Adams bij Eindhoven.
Stap eens op de fiets
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Concerttopic

Bericht door HondArd »

Klinkt allemaal goed.

Dit jaar gaan mijn vrouw en ik nog naar Queen met Adam Lambert. En mijn vrouw gaat met de dochters naar Dua Lipa. Zal hun eerste echte concert gaan worden.
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
Martin
.
.
Berichten: 2927
Lid geworden op: 09 feb 2010, 21:55

Re: Concerttopic

Bericht door Martin »

Bryan May deze week 70 geworden. Spelen kan hij echter vast nog wel.
Stap eens op de fiets
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Concerttopic

Bericht door nvdw »

Paar jaar geleden hebben wij (lees: zusje, broertje en ik) onze ouders kaartjes voor Level 42 cadeau gedaan. Dat is zo'n beetje de huisband van familie vdw want mijn moeder was er altijd helemaal wild van en wij ook, met dank aan het Level Best-cassettebandje dat sowieso elke zomervakantie mee de auto in ging.

Hoe was het, vroegen we dus na afloop. Ja fantastisch natuurlijk. "Als ze nog een keer optreden moeten we echt met z'n allen!"

Maat van me appt: check, Level 42 gaat op toernee in 2018, en ze komen ook naar Nederland. Nu gaan we dus met z'n allen, 3 november volgend jaar in 013. Zin in. IT RUNS IN THE FAMILY!
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Gebruikersavatar
Martin
.
.
Berichten: 2927
Lid geworden op: 09 feb 2010, 21:55

Re: Concerttopic

Bericht door Martin »

Leuk! Mijn laatste concert tot nu toe was Heather Nova met band in Doornroosje. Van de concerten met band die ik van haar heb gezien, was dit de beste. Een paar dagen later gaf ze hetzelfde concert in Paradiso waarvan zij achteraf meldde dat het één van haar favo. concerten ooit was. En haar beste band ooit. In de zomer ben ik, zoals eerder gemeld, nog naar Bryan Adams in Eindhoven geweest.
Op zijn vraag naar een verzoeknummer, riep iemand Radar love. Na enig onderling overleg, gingen ze het nog spelen ook. :lol: Een paar regels wist Bryan niet, maar de sfeer zat er goed in.
Stap eens op de fiets
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Concerttopic

Bericht door HondArd »

Level 42, lijkt me echt leuk als familie uitje. Enige goede muzieksmaak die met mijn ouders overeenkomt is Status Quo, voor de rest moet je qua goede muziek niet bij mijn ouders zijn. ;)

Paar weken geleden is het "vrouwvolk" naar Dua Lipa geweest. Vooral mijn dochters vonden het helemaal geweldig, aldus mijn vrouw. Van het Jeugdjournaal waren ze aanwezig om de jonge bezoekers te interviewen, ze zijn er nog mee op T V gekomen ook.

En dan met zijn tweetjes vlak erna naar Queen geweest met Adam Lambert. Kort gezegd: ik ging voor Queen, mijn vrouw voor Adam. Maar WAT een entertainer is die Lambert toch. Hij gaf zelf al aan dat hij geen Freddie de 2e is, maar hij komt verdomd dicht in de buurt.

Het volgende concert staat trouwens ook weer op de planning, volgend jaar november naar de Human League. Oke, echt een jaren 80 relekwie, maar wel een hele goeie.

Met mijn dochters heb ik trouwens de afspraak staan dat bij de eerstvolgende keer Metallica ze met mij meemogen. 1 probleem: ze zijn onlangs al geweest dus dat duurt nog even.... maar de afspraak staat. 8-)
Laatst gewijzigd door HondArd op 17 mar 2019, 11:05, 1 keer totaal gewijzigd.
"The closest to reality car that money can buy"
Plaats reactie