Oude meuk en nieuwe glorie is leuk: het grote muziektopic

Vermaak voor oog en oor
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Oude meuk en nieuwe glorie is leuk: het grote muziektopi

Bericht door ViveLaFrance »

HondArd schreef:Dat Gangnam style zo'n kneiter van een hit werd heeft hij grotendeels op eigen kracht gedaan. Niets gehypet, gewoon ontzettend vaak op Youtube bekeken en daardoor een hit.
Ah joh, hij verscheen in de aanloop al in veel TV-shows en ik zag hem zelfs een keertje bij een groot tennistoernooi. Hoezo geen hype? :lol:
HondArd schreef:...maar voor een nummer wat eigenlijk een hype was in 2012...
Oh dus wel een hype? :|
HondArd schreef:Overigens: Oscars als graadmeter gebruiken voor kwalitatief goed materiaal is een misvatting. Het is veelal een sterk staaltje lobbyen en op het juiste moment de aandacht op je gevestigd krijgen en je bent de gedoodverfde winnaar.
Gelijk heb je. De meeste films die (veel) oscars wonnen waren eigenlijk bagger en kregen alleen de prijs, omdat ze zo in de belangstelling stonden :sleepey:
HondArd schreef:Ik vind het dan ook geen wonder dat dit nummer zo lang op nr.1 heeft gestaan.
En dat komt dan weer niet door de kunstmatigheid van het downloaden en streamen? :lol: Bij Pauw hoorde ik laatst hoe de hitlijsten worden samengesteld, nou dit gaat tegenwoordig heel anders en er is weinig meer voor nodig om hoog te eindigen. Elke artiest kan hiervan profiteren, maar het zijn toch vooral de eendagsvliegen als Psy die hier sneller en meer exposure door krijgen. Over 10, 20 jaar praat echter niemand meer over hem, terwijl Adele dan een nog grotere zangeres is.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Oude meuk en nieuwe glorie is leuk: het grote muziektopi

Bericht door HondArd »

ViveLaFrance schreef:
HondArd schreef:Dat Gangnam style zo'n kneiter van een hit werd heeft hij grotendeels op eigen kracht gedaan. Niets gehypet, gewoon ontzettend vaak op Youtube bekeken en daardoor een hit.
Ah joh, hij verscheen in de aanloop al in veel TV-shows en ik zag hem zelfs een keertje bij een groot tennistoernooi. Hoezo geen hype? :lol:
Omdat het nummer al een gigantische hit was op youtube. Ik kwam op die manier ook bij dat nummer uit. Via-via op youtube van vrienden/kennissen en daarna brak hij pas echt door.
ViveLaFrance schreef:
HondArd schreef:...maar voor een nummer wat eigenlijk een hype was in 2012...
Oh dus wel een hype? :|
Misschien in deze context een verkeerd woord. Maar goed: het nummer wordt door veel mensen gezien als een hype maar als het echt een hype zou zijn geweest zou het nu niet meer in de Top 2000 staan en hoef je je als DJ echt niet te schamen als je dit nummer op feestjes nog laat horen.
ViveLaFrance schreef:
HondArd schreef:Overigens: Oscars als graadmeter gebruiken voor kwalitatief goed materiaal is een misvatting. Het is veelal een sterk staaltje lobbyen en op het juiste moment de aandacht op je gevestigd krijgen en je bent de gedoodverfde winnaar.
Gelijk heb je. De meeste films die (veel) oscars wonnen waren eigenlijk bagger en kregen alleen de prijs, omdat ze zo in de belangstelling stonden :sleepey:
Zet Titanic naast bijvoorbeeld LA confidential, The English Patient naast Fargo en A Beutiful Mind naast Memento.
ViveLaFrance schreef:
HondArd schreef:Ik vind het dan ook geen wonder dat dit nummer zo lang op nr.1 heeft gestaan.
En dat komt dan weer niet door de kunstmatigheid van het downloaden en streamen? :lol: Bij Pauw hoorde ik laatst hoe de hitlijsten worden samengesteld, nou dit gaat tegenwoordig heel anders en er is weinig meer voor nodig om hoog te eindigen. Elke artiest kan hiervan profiteren, maar het zijn toch vooral de eendagsvliegen als Psy die hier sneller en meer exposure door krijgen. Over 10, 20 jaar praat echter niemand meer over hem, terwijl Adele dan een nog grotere zangeres is.
Om te beginnen: hoe de hitlijsten zijn samengesteld tegenwoordig profiteert Adele net zo goed van. Ten tweede: PSY is geen eendagsvlieg want hij is al bezig sinds 2001 en heeft al 2 hit(jes) gehad in Nederland. Ten derde: als je te lang in een bepaalde stijl blijft hangen gaat dat tegen je werken, of je houdt hooguit een trouwe schare fans maar er gaan echt geen miljoenen albums meer van je over de toonbank. Dit kan net zo goed opgaan voor PSY overigens. Maar kijk eens naar bands als U2 en Depeche Mode, dat die nog steeds (erg) populair zijn ligt mede aan het feit dat ze steeds wilden blijven vernieuwen.
"The closest to reality car that money can buy"
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Oude meuk en nieuwe glorie is leuk: het grote muziektopi

Bericht door ViveLaFrance »

HondArd schreef:Maar goed: het nummer wordt door veel mensen gezien als een hype maar als het echt een hype zou zijn geweest zou het nu niet meer in de Top 2000 staan
Volgens mij is het steeds verder wegzakken juist het bewijs van het zijn van een hype. Psy scoorde even heel goed en in verloop van tijd ebt het weer weg. Het gaat me er niet om hem te beledigen, Psy lijkt me een sympathieke blije geit die doet wat hij leuk vindt, maar hij hoort niet in de Top 2000. Zoals meerdere, bijvoorbeeld Youp van 't Hek die gewoon mazzel heeft dat de lijst altijd rond Kerst gedraaid wordt. Zie je het al voor je, Flappie op de radio tijdens een hittegolf? :clown:
HondArd schreef:Zet Titanic naast bijvoorbeeld LA confidential, The English Patient naast Fargo en A Beutiful Mind naast Memento.
Ken alle films niet, maar ik denk dat je weer je eigen smaak laat spreken en daarmee andere films naar beneden wilt halen. Titanic is ook niet mijn ding, maar een buitengewone productie. Idem voor The Matrix, The Lord Of The Rings en de nieuwe Star Wars. Vreselijke films naar mijn mening, maar ik zie de kunde wel.
HondArd schreef:Om te beginnen: hoe de hitlijsten zijn samengesteld tegenwoordig profiteert Adele net zo goed van.
Ard, jij snapt toch wel dat artiesten die internationaal geen volle concertzalen of stadions vullen meer profiteren van de moderne media. Alles is sneller en eerder te zien. Zoals vroeger artiesten nog langs Top of the Pops moesten, zo hoeven ze vandaag de dag alleen maar gedownload te worden om populair te zijn.
HondArd schreef:Ten tweede: PSY is geen eendagsvlieg want hij is al bezig sinds 2001 en heeft al 2 hit(jes) gehad in Nederland.
Ik vind het een eendagsvlieg. In de categorie Jody Bernal, O-Zone, Aqua etc. Hebben ook meerdere hits gehad trouwens.
HondArd schreef:Maar kijk eens naar bands als U2 en Depeche Mode, dat die nog steeds (erg) populair zijn ligt mede aan het feit dat ze steeds wilden blijven vernieuwen.
U2 vernieuwend? Da's nieuw voor mij...
Laatst gewijzigd door ViveLaFrance op 18 dec 2015, 16:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Oude meuk en nieuwe glorie is leuk: het grote muziektopi

Bericht door HondArd »

ViveLaFrance schreef:
HondArd schreef:Maar goed: het nummer wordt door veel mensen gezien als een hype maar als het echt een hype zou zijn geweest zou het nu niet meer in de Top 2000 staan
Volgens mij is het steeds verder wegzakken juist het bewijs van het zijn van een hype.
Ten opzichte van vorig jaar is hij weer licht gestegen
ViveLaFrance schreef:
HondArd schreef:Zet Titanic naast bijvoorbeeld LA confidential, The English Patient naast Fargo en A Beutiful Mind naast Memento.
Ken alle films niet, maar ik denk dat je weer je eigen smaak laat spreken en daarmee andere films naar beneden wilt halen. Titanic is ook mijn ding, maar een buitengewone productie. Idem voor The Matrix, The Lord Of The Rings en de nieuwe Star Wars. Vreselijke films naar mijn mening, maar ik zie de kunde wel.
In die films die wonnen zie ik de kunde ook, maar die zie ik (en anderen met mij) nog meer in andere films. Nog een voorbeeld: zet Pulp Fiction naast Forest Gump, Pulp Fiction is een meesterwerk, Forest Gump was de zoveelste "underdog-wordt-held" film.
ViveLaFrance schreef:
HondArd schreef:Ten tweede: PSY is geen eendagsvlieg want hij is al bezig sinds 2001 en heeft al 2 hit(jes) gehad in Nederland.
Ik vind het een eendagsvlieg. In de categorie Jody Bernal, O-Zone, Aqua etc. Hebben ook meerdere hits gehad trouwens.
Adele is pas bezig sinds 2007. Gelet op de hits die PSY in Nederland heeft gehad zou je wel kunnen stellen dat hij relatief gezien meer eendagsvlieg is dan Adele. Maar wereldwijd? Nou nee. Als hij in Korea een eendagsvlieg was geweest was het na "PSY from the PSYcho world!" wel afgelopen met hem.
ViveLaFrance schreef:
HondArd schreef:Maar kijk eens naar bands als U2 en Depeche Mode, dat die nog steeds (erg) populair zijn ligt mede aan het feit dat ze steeds wilden blijven vernieuwen.
U2 vernieuwend? Da's nieuw voor mij...
De laatste jaren valt het met de vernieuwing van U2 inderdaad tegen. Maar zet de eerste 3 studioalbums (Boy, War, October) eens naast hun daarop volgende 3 (The Unforgettable Fire, The Joshua Tree, Rattle and Hum) en plak daar dan nog eens hun daaropvolgende 3 albums aan vast (Achtung Baby, Zooropa, Pop)... ik hoor eerlijk gezegd 3 verschillende soorten geluid.
Maar goed, om dat te relateren naar Adele: ik gun haar echt alle succes maar ik hoop van harte dat ze eens gaat vernieuwen. Ze heeft een redelijk goede stem, maar buiten een zijstap voor de soundtrack van "Skyfall" zingt ze alleen maar over "50 tinten liefdesverdriet" in redelijk vergelijkbare trieste melodielijnen. Vind ik echt heel jammer.
"The closest to reality car that money can buy"
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Oude meuk en nieuwe glorie is leuk: het grote muziektopi

Bericht door ViveLaFrance »

HondArd schreef:Ten opzichte van vorig jaar is hij weer licht gestegen
Heb je samen met Wizard flink zitten stemmen? :twisted:
HondArd schreef:Ze heeft een redelijk goede stem, maar buiten een zijstap voor de soundtrack van "Skyfall" zingt ze alleen maar over "50 tinten liefdesverdriet" in redelijk vergelijkbare trieste melodielijnen. Vind ik echt heel jammer.
Op deze manier kun je heel veel artiesten (ook Psy) afschrijven, want vernieuwing is meestal ver te zoeken, maar dit doet niks af aan de kwaliteit.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Oude meuk en nieuwe glorie is leuk: het grote muziektopi

Bericht door WizardOfOss »

Wacht even, ik stemmen voor de Top 2000? Ik luister nog liever naar een nummer van Major Lazer featuring Adele & Psy :clown:
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
Timo
.
.
Berichten: 378
Lid geworden op: 09 feb 2010, 21:49
Locatie: Berlin

Re: Oude meuk en nieuwe glorie is leuk: het grote muziektopi

Bericht door Timo »

WizardOfOss schreef:Ik moet bekennen dat ik Adele net even minder vreselijk vind dan dat krijswijf bij Major Lazer...
Ik vind het nummer van Major Lazer eerlijk gezegd ook niks, maar dat komt voornamelijk door de muziek van meneer Lazer en door de vervorming van de stem van MØ. Haar eigen muziek is onmetelijk veel beter:



En ja, als een ware hipster deed het een beetje pijn toen iedereen en hun moeder ineens naar Lean On gingen luisteren en MØ zo gehyped werd. Hoewel ik het haar zeker gun, hoop ik niet dat ze in de Major Lazer-hoek blijft hangen.

Adele en Psy wil ik het niet over hebben. Blergh.
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Oude meuk en nieuwe glorie is leuk: het grote muziektopi

Bericht door ViveLaFrance »

Als ik dit hoor kan ze toch beter met Major Lazer en anderen blijven werken. De muziek klinkt als haar naam en deze titel is toepasselijk :clown:
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Oude meuk en nieuwe glorie is leuk: het grote muziektopi

Bericht door WizardOfOss »

Timo schreef:Ik vind het nummer van Major Lazer eerlijk gezegd ook niks, maar dat komt voornamelijk door de muziek van meneer Lazer en door de vervorming van de stem van MØ. Haar eigen muziek is onmetelijk veel beter:
Nou vooruit, het is zeker beter. Ik heb het tot het einde volgehouden...
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Oude meuk en nieuwe glorie is leuk: het grote muziektopi

Bericht door HondArd »

ViveLaFrance schreef:
HondArd schreef:Ten opzichte van vorig jaar is hij weer licht gestegen
Heb je samen met Wizard flink zitten stemmen? :twisted:
Ik heb wel gestemd, maar daar ik 246 nummers ken die ik persoonlijk (iets tot veel) beter vind dan "Gangnam Syle" (allemaal verschillende artiesten) is de kans erg klein dat ik die in mijn Top 2000 voorkeurslijst heb staan.
ViveLaFrance schreef:
HondArd schreef:Ze heeft een redelijk goede stem, maar buiten een zijstap voor de soundtrack van "Skyfall" zingt ze alleen maar over "50 tinten liefdesverdriet" in redelijk vergelijkbare trieste melodielijnen. Vind ik echt heel jammer.
Op deze manier kun je heel veel artiesten (ook Psy) afschrijven, want vernieuwing is meestal ver te zoeken, maar dit doet niks af aan de kwaliteit.
Adele en PSY hebben beide een bepaalde mate van kwaliteit. Ik hoop dat ze daar iets meer mee gaan doen dan wat ze er tot nu toe mee gedaan hebben.
"The closest to reality car that money can buy"
Plaats reactie