AutoVisie

Bespreek hier artikels uit de tijdschriften
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 10728
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: AutoVisie

Bericht door WizardOfOss » 17 nov 2018, 01:06

Volgens mij was hij toch ook al jaren nog slechts als freelancer actief? En om nu te zeggen dat ik hem zou missen....

Nee, de enige die ik zou missen is Bart Lenaerts. En met weemoed denk ik dan toch terug aan de tijden van Ton Roks. De rest is volstrekt inwisselbaar.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!

Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 10728
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: AutoVisie

Bericht door WizardOfOss » 30 jan 2019, 23:23

In AV2 Stond een artikel waar ik toch m'n bedenkingen bij had. Nee, het ging me niet om de nogal overbodige dubbeltest tussen de Citroën Berlingo en Peugeot Rifter. Of korte tests met de Kodiaq RS, Mercedes A35 AMG, Porsche Macan en Audi R8 die objectief gezien weliswaar allemaal tamelijk positief zijn maar die geen van allen de indruk weten te wekken dat de redacteur van dienst er plezier aan beleefde. Nee, bij het artikel in kwestie draaide het niet om een specifieke auto. Het ging om de EV in het algemeen.

Zeer terecht merkt Jaco Bijlsma aan het begin van het artikel op dat ze al jaren over EV's schrijven, maar dat het overgrote deel van de lezers er nog altijd geen heeft en er zelfs nog geen enkele ervaring mee zal hebben. Helemaal waar. En laat AV nu momenteel een Leaf als duurtester hebben staan. Dus waarom niet eens een artikel genaamd "Dagboek van een EV-rijder".

Prima titel. Want ga er inderdaad maar eens dieper op in hoe het is om op dagelijkse basis EV te rijden. Beschrijf hoeveel last je in de praktijk hebt van laadpaalklevers. En maak dan ook eens een realistisch vergelijk van de kosten ten opzichte van een gelijkwaardige auto met plofmotor. Allemaal zaken die in reguliere tests niet of nauwelijks aan bod komen.

Maar nee, in plaats daarvan wordt eerst maar weer eens uitgebreid aangehaald dat je wanneer je in de markt bent voor een EV eerst maar eens goed moet nadenken of die wel past bij je gebruik. Zeker waar, maar ook nogal voor de hand liggend. Maar eigenlijk gaat het daarna al direct mis. De gehele redactie blijkt namelijk ruimschoots binnen de opgegeven actieradius van de Leaf te wonen, en met de oplaadmogelijkheid bij kantoor levert dat uiteraard geen moeilijkheden op. Maar geen nood: laat een accountmanager uit Wassenaar net een aantal afspraken in het verre Zeeland hebben. Zo'n 200km tot aan de laatste klant, dus om weer thuis te komen zal er onderweg bijgeladen moeten worden. Wat volgt is het bekende verhaal van een actieradius die bij koud weer en veelvuldig 130 over de snelweg toch wat lager uitpakt dan bij vertrek aangegeven. En de zoektocht naar laadpalen op soms onverwachte locaties met nog maar een paar kilometer resterend. En dat snelladers nog zeker geen gemeengoed zijn. En dit dan nog aangevuld met wat ervaringen van Tesla en i-Pace rijders, die toch ook de opgegeven actieradius niet halen. Geen woord over hun rijstijl uiteraard. En in een paar losse kadertjes worden nog wel een paar randzaken aangehaald, maar allemaal zeer summier.

Kortom, het is weer ouderwets focussen op de actieradiusangst. En natuurlijk is dat een belangrijk punt bij EV's. Maar zoals ze zelf dus al stelden moet een EV wel bij je gebruik passen. Dan vraag ik me toch af: waarom bestaat dit "dagboek" dan uit één specifieke ervaring waarvan je op voorhand wist dat het een uitdaging werd? Geef die duurtestter gewoon een paar weken mee aan een redacteur waarvan het reguliere gebruik wél aansluit op de mogelijkheden, en beschrijf hoe die het over een langere periode ervaart, welke onvoorziene problemen hij tegenkomt.

Jaco Bijlsma heeft in het voorwoord nu al herhaaldelijk verkondigd de opkomst van de elektrische auto niet te schuwen maar juist open te staan voor de onvermijdelijke verandering. Met dit vooringenomen artikel spreekt hij dat toch hartgrondig tegen.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!

Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5166
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: AutoVisie

Bericht door HondArd » 06 feb 2019, 14:52

De manier hoe je een auto gebruikt heeft degelijk invloed hoe lang je met een lading kan doen. Dit gaat niet alleen op voor elektriciteit, maar ook voor benzine, diesel en LPG. Bij mijn weten heeft AV nooit geprobeerd om zo lang mogelijk over een lading te doen, dat heeft het buiten een paar zuinigheidsmarathons ook nooit geprobeerd. Dus eerdlijk gezegd vind ik het nogal makkelijk scoren van AV om EV's op reikwijdteangst af te kraken, in benzine en dieselauto's halen ze de opgegeven verbruikscijfers (en actieradiussen) ook bij lange na niet en hebben ze ook nooit gehaald. Sterker nog: ze lijken er vaak trots op te zijn dat ze bij gelegenheid lak hebben aan snelheidslimieten.
Afgelopen trip naar Albanië scheelde het in mijn geval zomaar 5km op een liter benzine, op een volle tank (elke 35 liter tanken) dus 175km. Voor de eerste tankstop in Duitsland nog netjes gedaan en maximaal 100kmpu gereden. Daarna was het zo veel mogelijk vol gas. En AV kennende rijden ze met alle auto's die ze testen op die manier. Tja, dan moet je in het geval van een Tesla bijna 1500kg aan accus meenemen om in de buurt van 800km actieradius uit te komen.
"The closest to reality car that money can buy"

Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 10728
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: AutoVisie

Bericht door WizardOfOss » 06 feb 2019, 20:48

Eerlijk is eerlijk: bij een auto met plofmotor is een beperkte actieradius wel irritant maar niet onoverkomelijk. Zolang je in de bewoonde wereld zit is een tankstation nooit ver weg en kan je na een paar minuutjes tanken weer honderden kilometers vooruit. Dat ligt met BEV's toch net even anders. En daarmee is de "straf" voor onzuinig rijden ook een stuk zwaarder.

Maar dat is geen nieuws. Daar is ook geen "dagboek" in deze vorm voor nodig. Het is inderdaad gewoon ordinair makkelijk scoren. Het is alsof je een willekeurige sportwagen meegeeft aan een redactielid met 5 kinderen om te "testen" hoe die voldoet als gezinsauto voor een verre kampeervakantie. Goh, verrassend: het past niet....

En inderdaad wordt dat bij reguliere auto's wel wat makkelijk weggewuifd. Ik denk dan met name even aan een duurtest enige tijd geleden met een Seat Ateca TDI, die op papier ruim 1:18 zou moeten halen, maar in de duurtest op 1:11 uitkwam. Zelfs met een stevige rijstijl is dat toch een extreem verschil, en eigenlijk een ronduit schandalig verbruik voor een diesel van dat formaat (met een E-klasse met 200pk diesel haalden ze in dezelfde periode net niet de 1:20....). Desondanks werd dat in het eindverslag slechts even kort aangestipt. Maar ja, met een tankinhoud van 55 liter kom je zelfs met dat verbruik altijd nog verder dan met welke EV dan ook, en is er hooguit sprake van actieradiushinder.....
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!

Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 10728
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: AutoVisie

Bericht door WizardOfOss » 07 jun 2019, 23:56

Op de voorpagina van de laatste AV: de Mercedes EQC, met in chocoladeletters daarbij de kop "De beste EV?"

In het blad voor het eerst een test van de auto, blijkbaar rond een tweedaags persevenement in Noorwegen. Met een hele inleiding over waarom het na de introductie vorig jaar toch allemaal zo lang duurde: nu pas rijden, en leveringen starten pas in oktober. Productieperikelen? Bewust uitstellen om nu niet te vroeg de gemiddelde uitstoot van het concern te laten dalen? Nee hoor, volgens Mercedes is het puur om de auto helemaal goed te krijgen. Das Beste oder nichts.

En is dat dan gelukt? Nou, nee. Zoals AV het omschrijft haakt Mercedes aan bij Tesla, Jaguar en Audi, maar ook niet meer dan dat. Prestaties, actieradius en praktische bruikbaarheid zijn voldoende maar wél minder dan de rest. Een topsnelheid van 180 zal in het thuisland ook vraagtekens oproepen, maar is in principe uiteraard meer dan zat. De autonome hulpsystemen dwingen de auto echter tot een tergend traag tempo waarmee je weliswaar zuinig bent, maar "met goed fatsoen kan je zo niet rijden in druk verkeer". Rijeigenschappen zijn ouderwets Mercedes (dus bovenal comfortabel), de afweking echter niet: volop harde, glimmende plastics "die kraken als je ze aanraakt". Was dat nu niet juist altijd hét grote kritiekpunt bij Tesla? maar eigenlijk nog het meest beschamende: zeer beperkte (snel)laadmogelijkheden t.o.v. de concurrentie, met als gevolg dat ze na een nachtje laden met slechts voor driekwart opgeladen accu aan de tweede testdag begonnen.

Kortom, duidelijk niet de beste EV. Dan vraag ik me toch af of ik die chocoladeletters op de cover moet zien als een stukje Telegraaf-invloed, of als een gemiste kans om even naar het motto van Mercedes te sneren....

Overigens ook een mooi artikel over de Cord 812 en een leuk stuk over twee "mini-exoten", de Ford Racing Puma en de Renault Clio Trophy. Dan weet ik weer waarom ik m'n abonnement nog steeds niet heb opgezegd....
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!

Plaats reactie