AutoVisie

Bespreek hier artikels uit de tijdschriften
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3044
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: AutoVisie

Bericht door nvdw » 11 mei 2020, 02:02

ViveLaFrance schreef:
09 mei 2020, 18:41
Alles voor de centjes!
Ja, want dat houdt uiteindelijk toch het licht aan.

Het doel van een autofabrikant is auto's verkopen. Puur voor dat doel moet het geen moer uitmaken of de krengen elektrisch zijn of niet, als het onder de streep maar een plus oplevert, want niet iedereen in de autobranche heet Victor Muller. Het probleem is dat de vraag vanuit de markt te laag is om als fabrikant binnen nu en tien jaar die transitie te maken. De bedrijfsrisico's zijn veel te groot.

Dat staat dan nog los van het lobbywerk en de shenanigans in de sector. De oplage van die e-up en zijn broertjes is waarschijnlijk laag genoeg om tegen een gering verlies voldoende auto's met een papieren emissie van nul g/km weg te zetten om de targets te halen. Als die hele ID-riedel een keer van de grond komt hoeven die kleine dingen helemaal niet meer verkocht (of geleaset!) te worden. En dan zal VW nog geen miljoen elektrische auto's per jaar weg hoeven te zetten om voor het complete niet-elektrische contigent verkochte auto's te compenseren. Als je een CO2-cap instelt is dat heel nobel maar geen fabrikant ter wereld gaat meer investeren dan nodig om die cap te halen. Vraag om 100 g/km en je krijgt hooguit 99,9. De VS is helemaal het toppunt door de CAFE-normen voor normale auto's op te schroeven en die voor 'trucks' relatief laks te houden. Dan vraag je er ook gewoon om.

Maar regelgeving of niet, uiteindelijk moet de consument de omslag maken. En die consumenten die nog de middelen hebben om een nieuwe auto te betalen, kiezen dus steeds vaker voor auto's die Greenpeace liever niet ziet. Natuurlijk hadden ze geen SUV's gekocht als ze niet waren aangeboden, maar we leven nu eenmaal niet onder het communisme.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"

ViveLaFrance
.
.
Berichten: 12353
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: AutoVisie

Bericht door ViveLaFrance » 12 mei 2020, 18:47

WizardOfOss schreef:
09 mei 2020, 20:09
Dat PSA zo goed scoort verbaasd me dan wel enigszins, al denk ik dat de verklaring ook vrij simpel is: sterke focus op Europa met overwegend vrij compacte auto's.
Ik vind het een knappe prestatie gezien PSA's geleidelijke overgang op (semi-)elektrisch rijden en de recente overname van Opel met diens inefficiënte motoren. Peugeot heeft met de 3008/5008 de meest succesvolle crossovers in hun segment in huis. Vorig jaar waren zij populairder dan de 208. Nog niet zo lang geleden werden auto's van een dergelijk formaat middelgroot tot groot genoemd.
nvdw schreef:
11 mei 2020, 02:02
Puur voor dat doel moet het geen moer uitmaken of de krengen elektrisch zijn of niet, als het onder de streep maar een plus oplevert, want niet iedereen in de autobranche heet Victor Muller.
Het probleem is dat de vraag vanuit de markt te laag is om als fabrikant binnen nu en tien jaar die transitie te maken.
Vandaar ook dat de goede intenties van merk X op een bepaalde markt altijd met een korreltje zout genomen moeten worden, want ook de zogenaamde beste leerlingen uit de ene klas gaan in een andere klas heel anders te werk.

Toyota is relatief laat met EV's, maar zonder dit meteen te kraken (dat laat ik aan de Wizard :angel:) lees ik artikelen waarin de Japanners blijven investeren in hybride.
Vive la France, Vive la Différence

Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11121
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: AutoVisie

Bericht door WizardOfOss » 12 mei 2020, 22:49

ViveLaFrance schreef:
12 mei 2020, 18:47
Nog niet zo lang geleden werden auto's van een dergelijk formaat middelgroot tot groot genoemd.
Misschien had ik beter "relatief" in plaats van "vrij" kunnen gebruiken. Want echt compact zijn de 3008/5008 uiteraard zeker niet, maar in verhouding tot wat in de VS de norm is zeker wel. Maar ook hier in Europa kan het nog steeds aanzienlijk groter/zwaarder/onzuiniger. Het zijn en blijven C-segment crossovers. Meer middenklasse dan dat wordt het niet....

Maar inderdaad, zeker knap gedaan. Zeker omdat het voornamelijk met conventioneel aangedreven auto's is gerealiseerd, met een handvol hybrides en op dat moment een verwaarloosbaar aantal EV's.

Wat betreft Toyota, zeker laat met EV's, maar door hun hybrides hebben ze ook niet de noodzaak om voorop te lopen. Dat ligt toch wat anders voor fabrikanten waarvoor miljardenboetes inmiddels onvermijdelijk zijn. Dat ze nu met die UX komen die wel heel nadrukkelijk duidelijk puur op thuismarkt is afgestemd vind ik dan eerder een zwakke zet, een paar jaar geleden kon je nog wel wegkomen met een halfbakken EV, nu toch niet meer. Had dan liever nog even gewacht om meteen met iets overtuigends te komen.

En even gecorrigeerd:
ViveLaFrance schreef:
12 mei 2020, 18:47
.....want ook de zogenaamde beste leerlingen uit de ene klas gaan in een andere klas heel net iets anders te werk.
De beste leerling uit de klas hier in Europa behoort dus ook wereldwijd tot de beste leerlingen, toch? Het kan dus wel...
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!

ViveLaFrance
.
.
Berichten: 12353
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: AutoVisie

Bericht door ViveLaFrance » 14 mei 2020, 00:20

WizardOfOss schreef:
12 mei 2020, 22:49
Misschien had ik beter "relatief" in plaats van "vrij" kunnen gebruiken. Want echt compact zijn de 3008/5008 uiteraard zeker niet, maar in verhouding tot wat in de VS de norm is zeker wel. Maar ook hier in Europa kan het nog steeds aanzienlijk groter/zwaarder/onzuiniger. Het zijn en blijven C-segment crossovers. Meer middenklasse dan dat wordt het niet....

Maar inderdaad, zeker knap gedaan. Zeker omdat het voornamelijk met conventioneel aangedreven auto's is gerealiseerd, met een handvol hybrides en op dat moment een verwaarloosbaar aantal EV's.
Des te knapper als je bedenkt dat ook de andere grote concerns voornamelijk scoren met vergelijkbare auto's.
WizardOfOss schreef:
12 mei 2020, 22:49
Dat ze nu met die UX komen die wel heel nadrukkelijk duidelijk puur op thuismarkt is afgestemd vind ik dan eerder een zwakke zet, een paar jaar geleden kon je nog wel wegkomen met een halfbakken EV, nu toch niet meer. Had dan liever nog even gewacht om meteen met iets overtuigends te komen.
Vooral jammer voor de positie van Lexus in Europa.
WizardOfOss schreef:
12 mei 2020, 22:49
En even gecorrigeerd:
ViveLaFrance schreef:
12 mei 2020, 18:47
.....want ook de zogenaamde beste leerlingen uit de ene klas gaan in een andere klas heel net iets anders te werk.
De beste leerling uit de klas hier in Europa behoort dus ook wereldwijd tot de beste leerlingen, toch? Het kan dus wel...
Het is maar hoe je het wilt zien ;)

Toyota verkoopt (nog steeds) meer middelgrote en grote personenwagens, SUV's en pick-ups in de VS dan kleine auto's. En een bijna 4,9 meter lange Camry en minstens 5,4 meter lange Tacoma beschouwt men dan als middelgroot hè :clown: :lol:

Recent las ik dat Toyota en Lexus samen 15 miljoen hybrides hebben verkocht sinds 1997. Dat is natuurlijk prachtig. Tegelijkertijd besefte ik dat Toyota ongeveer 10 miljoen auto's per jaar bouwt. Dit zet die 15 miljoen in 23 jaar toch even in een ander perspectief.

Daar kan Toyota niks aan doen. De transitie naar alternatief aangedreven auto's kost nu eenmaal decennia.
Vive la France, Vive la Différence

Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11121
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: AutoVisie

Bericht door WizardOfOss » 14 mei 2020, 00:35

ViveLaFrance schreef:
14 mei 2020, 00:20
Het is maar hoe je het wilt zien ;)
Tsja, als jij net als Greenpeace keiharde feiten niet wil zie is dat uiteraard jouw keuze. Maar hoe je het ook wend of keert, ondanks die grote en niet al te zuinige auto's in de VS behoort Toyota volgens dat "onderzoek" wereldwijd dus gewoon tot de schoonste merken.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!

Plaats reactie