Alle autobladen gaan DEAUD

Bespreek hier artikels uit de tijdschriften
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Alle autobladen gaan DEAUD

Bericht door nvdw »

Nieuwste HOI-cijfers: het is voor de autobladen nog steeds huilen met de pet op.

Van de grote namen blijft alleen Top Gear overeind (ruim boven de 50.000) en wist Carros meer bladen te verkopen (bijna 30k). Auto Review doet nog maar 23,5k en de opleving van Autovisie, dat na het verscheiden van de Autokampioen weer even over de 50.000 heenging, is royaal opgesoupeerd: de oplage is nu maar 40.000. AutoWeek zit op 84.000 verkochte bladen, dat was niet zo lang geleden nog ruim meer dan 100.000.

Tsja. Morgen ga ik toch weer ter bladenzaak om de Autovisie te kopen maar ik begrijp de tendens wel. Waarom koop ik dat blad (of een van de andere bladen) nog eigenlijk?
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: Alle autobladen gaan DEAUD

Bericht door Leeuw »

Tja, waarom.... het is een ontspanning en hobby. De autowebsites zijn bedroevend om te lezen. Wel qua vermaak leuk.
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Alle autobladen gaan DEAUD

Bericht door ViveLaFrance »

De bladen gaan ook steeds meer op elkaar lijken, zodoende nivelleren de oplages. Top Gear en AW spreken een grote groep aan die lekker snel op de hoogte gehouden wil worden. Internet op papier als het ware.
Leeuw schreef:De autowebsites zijn bedroevend om te lezen.
Tja, geen enkel autoblad/website beschikt over goede journalisten. Autowereld.com vind ik de moeite waard, omdat er genoeg tests/impressies staan waarin een duidelijke mening te lezen is. Anders worden het al snel persberichten en daar houd ik niet van. AW blijft de beste site voor nieuws: snel, up-to-date en veelzijdig. Nu nog een cursus typen.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Alle autobladen gaan DEAUD

Bericht door WizardOfOss »

Tsja, net als kranten moeten de bladen op zoek naar een meerwaarde boven het internet. Even naar AV kijkend (de rest lees ik zelden), ze verspillen nog steeds een hoop pagina's aan nieuws wat iedereen een week eerder al lang gelezen had. Of aan vage "onthuld"-artikelen, waarvan het altijd maar afwachten is hoeveel promille ervan daadwerkelijk blijkt te kloppen. Uiteraard is dat lekker goedkope bladvulling, maar daar trek je geen klanten mee.

De meerwaarde boven internet moeten ze wat mij betreft toch meer zoeken in uitgebreide maar bovenal lekker leesbare testverslagen met mooie fotografie, reisverslagen, en interviews. Met die laatste twee zit het bij AV wel goed, maar bij de testverslagen heb ik toch vaak het idee dat het allemaal juist niet teveel ruimte mag kosten. Om dan nog maar niet te beginnen over de kadertjes met gefragmenteerde informatie, waarmee ze het blad juist naar internet-niveau omlaag trekken.

Voor informatie kijk je op internet, voor ontspanning lees je een tijdschrift.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Alle autobladen gaan DEAUD

Bericht door ViveLaFrance »

De commercie in de bladen is teveel toegenomen, voor mij was dat één van de redenen om AK weg te doen. Vrij een stukje schrijven is bijna onmogelijk.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Alle autobladen gaan DEAUD

Bericht door nvdw »

De vrijheid om een stukje te schrijven wordt niet zo zeer bepaald door vriendjespolitiek met de autobranche, maar door het redactiebudget. Dalende oplages in combinatie met een waardeloze advertentiemarkt maken dat er niet beter op en dat merk je in de bladen en op de websites. Een paar quasi-stagiairs als tikslaven die achter de nieuwsdesk de binnenkomende persberichtjes verwerken vullen nu eenmaal goedkoper de pagina's dan een nieuwsjager wiens werk meer tijd kost en ook niet gegarandeerd tastbaar resultaat oplevert.

De commercie in de bladen is juist afgenomen - kijk maar eens naar het aantal pagina's reclame dat een gemiddeld autoblad in Nederland bevat. In de vorige Autovisie was het zes-en-een-beetje, maar dat is ook vaak heel veel minder (dat is zes procent dekking, tien of meer is beter). Een goede indicator is de Breitling-advertentie: die worden alleen ingezet als er echt niks anders te krijgen is, want Breitling betaalt een fooi. Overigens stond Autowereld-hoofdpief Hans Winter nog in Autovisie aangezien hij als gelukkige klant in de kleine advertentie van zijn serverboer figureert :clown:

Wat een blad als Autovisie nog het meest mist is een schrijver als Eric Crama. Die had het onmetelijke talent zelfs van een lullige dubbeltest tussen een Kia Magentis en een Hyundai Sonata iets leesbaars te kunnen maken.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Alle autobladen gaan DEAUD

Bericht door ViveLaFrance »

nvdw schreef:De vrijheid om een stukje te schrijven wordt niet zo zeer bepaald door vriendjespolitiek met de autobranche, maar door het redactiebudget.
Anno 2012 is dat een utopie. Sportbladen worden vooraf doorgespit door clubs en geïnterviewden, zelfde gaat op voor autobladen. Ik heb het op lokaal niveau meegemaakt dat een artikel eerst langs het hoofdkantoor moest, voordat men overging tot publicatie. De AK had hier ook last van, zeker gezien de link met de ANWB (erg VW-minded, zie de TV-spots). Bij Top Gear Magazine en AV is dit echt niet anders.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Alle autobladen gaan DEAUD

Bericht door nvdw »

No offense, maar waar haal je die wijsheid vandaan?

Bij Autovisie kwam het gezeik juist achteraf. Kia-importeur boos omdat de toenmalige Rio met enig dédain werd beschreven :clown:

Ik heb ook wel eens verhaaltjes naar de betrokkenen gestuurd voor publicatie maar dan was er ofwel sprake van direct bedrijfsbelang (dat heb je met bedrijfsjournalistiek) of puur ter controle van de aangedragen feiten. Vooral bij verhalen over klassieke auto's vond ik dat wel redelijk noodzakelijk aangezien het zo lullig overkomt als de voorzitter van de Ouwe Meuk Club in de tekst een nogal belangrijk jaartal verkeerd opdreunt terwijl dat in werkelijkheid mijn fout was :angel:

Opsturen voor publicatie is niet zo'n punt, dat is in de journalistiek geen raar gegeven. Wat je vervolgens doet met de aangedragen correctievoorstellen is waar het werkelijk om draait.

Heb je concrete aanwijzingen dat de importeurs op de stoel van de eindredactie zijn gaan zitten?
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Alle autobladen gaan DEAUD

Bericht door ViveLaFrance »

nvdw schreef:No offense, maar waar haal je die wijsheid vandaan?

Ik heb ook wel eens verhaaltjes naar de betrokkenen gestuurd voor publicatie maar dan was er ofwel sprake van direct bedrijfsbelang (dat heb je met bedrijfsjournalistiek) of puur ter controle van de aangedragen feiten.
Opsturen voor publicatie is niet zo'n punt, dat is in de journalistiek geen raar gegeven. Wat je vervolgens doet met de aangedragen correctievoorstellen is waar het werkelijk om draait.
Het één matcht niet echt met het ander, welke (drog-)reden je er ook aan vasthangt.
nvdw schreef:Heb je concrete aanwijzingen dat de importeurs op de stoel van de eindredactie zijn gaan zitten?
Ik weet dat je het niet wilt lezen, maar ja, dit schreef ik eerder al :blont:
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Alle autobladen gaan DEAUD

Bericht door nvdw »

Chris, wees eens concreet, meer vraag ik niet.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Plaats reactie