ANWB loves VW deel 417
Geplaatst: 09 feb 2013, 22:04
Iedereen heeft voorkeuren. De Nederlandse politie rijdt graag VW (en Volvo), diverse autobladen prijzen VW en de ANWB gebruikt ook veel VW-modellen. Mag allemaal, maar als ik dan vanmiddag bij mijn ouders de Kampioen-test met B-segmenters lees, fronzen mijn wenkbrauwen. Alsof ze geen pogingen meer doen om het te verbergen
Complete uitslag:
1. VW Polo - 8
2. Peugeot 208/Toyota Yaris - 7,6
4. Dacia Sandero - 7,4
5. Kia Rio - 7,3
6. Renault Clio - 7,2
7. Chevrolet Aveo - 7
Ik kom zo bij de Polo, allereerst de positie van de Sandero. Leuk voor Dacia, maar de Rio én Clio staan lager. Als ik de tekstjes erbij pak, vind ik het bizar. De Rio faalt op het gebied van rijden (Sandero had eveneens een 7,2), sturen en ruimte achterin. De Clio scoort weinig punten op afwerking, ruimte en zicht naar achteren. Dacia laat het ergonomisch afweten, maar levert daarentegen de ruimste auto van het stel, zelfs een punt hoger dan Renault Ook de veiligheidsuitrusting zou beter zijn ten opzichte van de Rio en Clio. Daar blijkt niks van via AW. Een basis-Clio heeft bijvoorbeeld een remassistent aan boord en een basis-Rio krijgt zelfs hoofdairbags voor en achter mee. De Sandero Lauréate, inderdaad de luxe versie, heeft dit niet Onder andere het algehele comfort van de Sandero wordt gebruikt als goedmaker voor het wegenbelastingvrij zijn van de Clio met dezelfde motor. Raar als je dan de Renault een tiende hoger waardeert op comfort
Tijd voor de Polo. Laat ik vooropstellen dat ik het niet per definitie ongeloofwardig vind als de Polo een test wint. Oké, een Auto van het Jaar-award was wellicht overdreven, maar het is een prima auto. De ANWB roemt de kwaliteitsbeleving, de motor, het rijgedrag (7 tienden hoger t.o.v. de 208, Yaris en Clio) en ergonomie. Het laatstgenoemde omvat natuurlijk meerdere zaken, maar ik blijf het raar vinden als een ANWB-adviseur in een apart hoekje het heeft over het "hoogste niveau van ergonomie", terwijl je in de tekst leest dat de Polo smal van binnen is. Zowel voor als achter zit je dicht op elkaar. Blijkbaar prettig zat voor de ANWB, want alleen de Yaris en Sandero scoren hoger op ruimte Opvallend genoeg konden de auto's punten scoren op veiligheidsuitrusting met uiteraard de Polo op de hoogste trede. Hij krijgt namelijk uitgebreid commentaar op de standaarduitrusting. "Voor uitrusting als een radio, cruisecontrol en airco zul je stevig moeten bijbetalen" staat letterlijk in de test. Waar komen die minpunten terecht? Comfort kan het niet zijn, omdat de Polo ook daar het hoogst op scoort. Lekker selectief
Al met al een merkwaardige test. Een vier jaar oude auto "wast de frisse blaadjes de oren", aldus de ANWB Kampioen. Tja, dit riekt naar vriendjespolitiek. Nieuwe modellen op de markt, laat vooral de Polo niet door de mand vallen, zo'n gevoel kreeg ik na afloop.
Complete uitslag:
1. VW Polo - 8
2. Peugeot 208/Toyota Yaris - 7,6
4. Dacia Sandero - 7,4
5. Kia Rio - 7,3
6. Renault Clio - 7,2
7. Chevrolet Aveo - 7
Ik kom zo bij de Polo, allereerst de positie van de Sandero. Leuk voor Dacia, maar de Rio én Clio staan lager. Als ik de tekstjes erbij pak, vind ik het bizar. De Rio faalt op het gebied van rijden (Sandero had eveneens een 7,2), sturen en ruimte achterin. De Clio scoort weinig punten op afwerking, ruimte en zicht naar achteren. Dacia laat het ergonomisch afweten, maar levert daarentegen de ruimste auto van het stel, zelfs een punt hoger dan Renault Ook de veiligheidsuitrusting zou beter zijn ten opzichte van de Rio en Clio. Daar blijkt niks van via AW. Een basis-Clio heeft bijvoorbeeld een remassistent aan boord en een basis-Rio krijgt zelfs hoofdairbags voor en achter mee. De Sandero Lauréate, inderdaad de luxe versie, heeft dit niet Onder andere het algehele comfort van de Sandero wordt gebruikt als goedmaker voor het wegenbelastingvrij zijn van de Clio met dezelfde motor. Raar als je dan de Renault een tiende hoger waardeert op comfort
Tijd voor de Polo. Laat ik vooropstellen dat ik het niet per definitie ongeloofwardig vind als de Polo een test wint. Oké, een Auto van het Jaar-award was wellicht overdreven, maar het is een prima auto. De ANWB roemt de kwaliteitsbeleving, de motor, het rijgedrag (7 tienden hoger t.o.v. de 208, Yaris en Clio) en ergonomie. Het laatstgenoemde omvat natuurlijk meerdere zaken, maar ik blijf het raar vinden als een ANWB-adviseur in een apart hoekje het heeft over het "hoogste niveau van ergonomie", terwijl je in de tekst leest dat de Polo smal van binnen is. Zowel voor als achter zit je dicht op elkaar. Blijkbaar prettig zat voor de ANWB, want alleen de Yaris en Sandero scoren hoger op ruimte Opvallend genoeg konden de auto's punten scoren op veiligheidsuitrusting met uiteraard de Polo op de hoogste trede. Hij krijgt namelijk uitgebreid commentaar op de standaarduitrusting. "Voor uitrusting als een radio, cruisecontrol en airco zul je stevig moeten bijbetalen" staat letterlijk in de test. Waar komen die minpunten terecht? Comfort kan het niet zijn, omdat de Polo ook daar het hoogst op scoort. Lekker selectief
Al met al een merkwaardige test. Een vier jaar oude auto "wast de frisse blaadjes de oren", aldus de ANWB Kampioen. Tja, dit riekt naar vriendjespolitiek. Nieuwe modellen op de markt, laat vooral de Polo niet door de mand vallen, zo'n gevoel kreeg ik na afloop.