ANWB loves VW deel 417

Bespreek hier artikels uit de tijdschriften
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

ANWB loves VW deel 417

Bericht door ViveLaFrance »

Iedereen heeft voorkeuren. De Nederlandse politie rijdt graag VW (en Volvo), diverse autobladen prijzen VW en de ANWB gebruikt ook veel VW-modellen. Mag allemaal, maar als ik dan vanmiddag bij mijn ouders de Kampioen-test met B-segmenters lees, fronzen mijn wenkbrauwen. Alsof ze geen pogingen meer doen om het te verbergen :no:

Complete uitslag:
1. VW Polo - 8
2. Peugeot 208/Toyota Yaris - 7,6
4. Dacia Sandero - 7,4
5. Kia Rio - 7,3
6. Renault Clio - 7,2
7. Chevrolet Aveo - 7

Ik kom zo bij de Polo, allereerst de positie van de Sandero. Leuk voor Dacia, maar de Rio én Clio staan lager. Als ik de tekstjes erbij pak, vind ik het bizar. De Rio faalt op het gebied van rijden (Sandero had eveneens een 7,2), sturen en ruimte achterin. De Clio scoort weinig punten op afwerking, ruimte en zicht naar achteren. Dacia laat het ergonomisch afweten, maar levert daarentegen de ruimste auto van het stel, zelfs een punt hoger dan Renault :? Ook de veiligheidsuitrusting zou beter zijn ten opzichte van de Rio en Clio. Daar blijkt niks van via AW. Een basis-Clio heeft bijvoorbeeld een remassistent aan boord en een basis-Rio krijgt zelfs hoofdairbags voor en achter mee. De Sandero Lauréate, inderdaad de luxe versie, heeft dit niet :crazy: Onder andere het algehele comfort van de Sandero wordt gebruikt als goedmaker voor het wegenbelastingvrij zijn van de Clio met dezelfde motor. Raar als je dan de Renault een tiende hoger waardeert op comfort :blont:
Tijd voor de Polo. Laat ik vooropstellen dat ik het niet per definitie ongeloofwardig vind als de Polo een test wint. Oké, een Auto van het Jaar-award was wellicht overdreven, maar het is een prima auto. De ANWB roemt de kwaliteitsbeleving, de motor, het rijgedrag (7 tienden hoger t.o.v. de 208, Yaris en Clio) en ergonomie. Het laatstgenoemde omvat natuurlijk meerdere zaken, maar ik blijf het raar vinden als een ANWB-adviseur in een apart hoekje het heeft over het "hoogste niveau van ergonomie", terwijl je in de tekst leest dat de Polo smal van binnen is. Zowel voor als achter zit je dicht op elkaar. Blijkbaar prettig zat voor de ANWB, want alleen de Yaris en Sandero scoren hoger op ruimte :silent: Opvallend genoeg konden de auto's punten scoren op veiligheidsuitrusting met uiteraard de Polo op de hoogste trede. Hij krijgt namelijk uitgebreid commentaar op de standaarduitrusting. "Voor uitrusting als een radio, cruisecontrol en airco zul je stevig moeten bijbetalen" staat letterlijk in de test. Waar komen die minpunten terecht? Comfort kan het niet zijn, omdat de Polo ook daar het hoogst op scoort. Lekker selectief :thumbup:

Al met al een merkwaardige test. Een vier jaar oude auto "wast de frisse blaadjes de oren", aldus de ANWB Kampioen. Tja, dit riekt naar vriendjespolitiek. Nieuwe modellen op de markt, laat vooral de Polo niet door de mand vallen, zo'n gevoel kreeg ik na afloop.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: ANWB loves VW deel 417

Bericht door WizardOfOss »

ANWB, dat was toch die club die een paar jaar geleden nog in hun reclame de zo ongeveer betrouwbaarste auto op aarde, de Honda Accord dus, laat stranden waarbij duidelijk het merk in beeld komt, waarna de wegenwacht in een VW, waarvan eveneens het merk duidelijk in beeld komt, redding komt bieden? Ach, die neem ik al jaren niet serieus meer...

Sowieso vind ik het vreemd dat in het cijfer inderdaad de uitrusting (buiten de veiligehidsvoorzieningen dan) maar zeker ook de prijs schijnbaar geen rol spelen. De Polo is in de basisversie 2 mille duurder dan de Yaris en liefst 3 mille duurder dan de Sandero, dat zijn op dit soort auto's toch zeer wezenlijke verschillen.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: ANWB loves VW deel 417

Bericht door Leeuw »

Ja het is schandalig, en zo'n test is gelijk niet meer leuk om te leen.
De consumentengids is vergelijkbaar. Bepaalde merken winnen niet vanwege het rsultaat maar omdat er bijv. een handleiding bijzit die beter zou zijn. Een aantal jaar geleden won bauwknecht heel veel testen, terwijl het
1;. Een overpriced zunussi is.
2. Dezelfde zanussi lager eindigd
3. De aftersales en service dienst dramatisch is
4. Veel klachten van consumenten komen.
5. Miele bijv. Heeft nooit een prijs gewonnen, terwijl dit in alles de beste machines zijn. (Wel hogere aanschafprijs) natuurlijk gaat ook een miele wel eens defect maar het aantal klachten en storingen is minimaal, veel producten gaan met gemak 20jaar mee.
6. De vertegenwoordiger van miele vertelde ook dat ze benaderd werden door de consumentengids om niet wat hoger in de lijst te komen..... :bonk:
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: ANWB loves VW deel 417

Bericht door WizardOfOss »

Leeuw schreef:1;. Een overpriced zunussi Whirlpool is.
:yes:

Ik heb een combimagnetron van Whirlpool, m'n ouders hebben praktisch hetzelfde apparaat van Bauknecht, alleen dan met (waardeloze) stoomfunctie. Die van mij doet het al jaren probleemloos, die van m'n ouders vertoont aan de lopende band kuren.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: ANWB loves VW deel 417

Bericht door nvdw »

ANWB loves ook Dacia: in die gezinsauto-van-het-jaar-blaat stond de Lodgy ook op vele punten (inclusief veiligheid) stijf onderaan, ook bij de niet-testrijders onder de panelleden, en toch ging het ding er met de titel vandoor.

Die Kampioen-multitesten zijn leuk bedacht maar de tekst is zo belachelijk summier dat de relatie met de puntenverdeling simpelweg niet meer te herleiden is.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: ANWB loves VW deel 417

Bericht door ViveLaFrance »

Leeuw schreef:Ja het is schandalig, en zo'n test is gelijk niet meer leuk om te leen.
Zeg dat wel! :x Ik mag graag testen doornemen, ook al is het soms een beetje skimmen, maar hier word ik gewoon als lezer niet serieus genomen. Viel me namelijk op dat de overbekende lezersreacties, normaal op de pagina na de laatste auto, ditmaal niet bij de test stonden. Alleen een hint naar de website volstaat blijkbaar :? Achterdocht of niet, maar volgens mij heeft Pon bij het nalezen gezegd: "Laat die maar weg en zet er een grote foto van de Polo bij und wir sind zufrieden". ANWB: "Jawohl Herr Pon!"
nvdw schreef:ANWB loves ook Dacia: in die gezinsauto-van-het-jaar-blaat stond de Lodgy ook op vele punten (inclusief veiligheid) stijf onderaan, ook bij de niet-testrijders onder de panelleden, en toch ging het ding er met de titel vandoor.
Klopt, maar daar ben ik toch ook over begonnen in een ander topic? Schandalige wijze van oordelen :bonk: Ik meet niet met twee maten.
nvdw schreef:Die Kampioen-multitesten zijn leuk bedacht maar de tekst is zo belachelijk summier dat de relatie met de puntenverdeling simpelweg niet meer te herleiden is.
Onzin! Een opmerking over rijgedrag komt toch niet bij veiligheidsuitrusting terecht? :blont: De ANWB is gewoon selectief in te waarderen aspecten. Zoals Sander terecht zegt, juist in het B-segment verwacht je meer invloed van prijs en uitrusting. Hé, de geteste VW was het duurst (scheelt bijna 4 mille met de goedkoopste, de Yaris), mwah, laten we er vooral niks over zeggen. Ja, je moet bijbetalen voor een aantal zaken, maar ook dat nemen we niet op in het cijfer.
Na het lezen van de test krijg ik het idee alsof de Rio een zoveelste prutwagen is uit Zuid-Korea. Ze doen een poging, maar meer niet. Ja, de groeten ANWB!

Niels, ik waardeer jouw inbreng enorm, vooral vanwege de invalshoeken, maar het verdedigen van VAG heeft zijn grens nu wel bereikt lijkt me ;)

Daarom vraag ik het gewoon op de man af. Niels, gezien jouw boeiend oordeel bij onze Auto van het Jaar-verkiezing, is de Clio volgens jou 0,2 punt beter dan de Aveo? De Rio 0,3 punt? De Sandero 0,4 punt? De 208/Yaris 0,6 punt? Elke auto kreeg 5 cijfers op Veiligheidsuitrusting, Comfort, Rijgedrag, Aandrijflijn en Ruimte. Het gemiddelde vormde uiteraard het bovenstaande eindcijfer. Alleen de Polo komt 1 vol punt boven de Aveo uit, de rest is kul van de bovenste plank.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: ANWB loves VW deel 417

Bericht door nvdw »

ChrisRenault schreef:Daarom vraag ik het gewoon op de man af. Niels, gezien jouw boeiend oordeel bij onze Auto van het Jaar-verkiezing, is de Clio volgens jou 0,2 punt beter dan de Aveo? De Rio 0,3 punt? De Sandero 0,4 punt? De 208/Yaris 0,6 punt?
Weet ik veel, ik heb die hokken niet allemaal gereden.

Ik verdedig VW niet. Ik zeg precies hetzelfde als jij: die multitesten van de Kampioen deugen niet. Maar dat verhaal van omkoperij is wel zo uitgekauwd...
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: ANWB loves VW deel 417

Bericht door ViveLaFrance »

Omkoperij heb ik nog niet genoemd :puh: Maar inderdaad, ik praat in die richting, kan het natuurlijk niet bewijzen, maar het is op zijn minst vriendjespolitiek. Daar durf ik, als ik het had, een miljoen op te zetten :twisted:
Vive la France, Vive la Différence
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: ANWB loves VW deel 417

Bericht door ViveLaFrance »

AI vindt er ook het zijne van :shiny:
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: ANWB loves VW deel 417

Bericht door WizardOfOss »

Ach, AV kan er ook wat van. In het laatste nummer een vergelijk tussen een 14% Focus en een krachtigere maar minder zuinige Golf, puur gericht op het verbruik. En wat blijkt: de Focus blijft 41% van het opgegeven verbruik verwijderd, de Golf 34%, desondanks is de Focus nog steeds significant zuiniger (1:20,8 om 1:18,2). Maar in de conclusie wordt er toch vooral op gehamerd dat de Focus zoveel meer van de opgave afwijkt, terwijl de Golf "dichter bij de fabrieksopgave" zit. En om dat nog even te benadrukken de volgende zin: "Het is opmerkelijk dat juist de door de overheid met 14% bijtelling beloonde auto verder van de fabrieksopgave blijft dan de Golf."

Feitelijk gezien correct, maar 34% is altijd nog een kolossale afwijking. En onder de streep blijft het verschil in verbruik ook in de praktijk ruimschoots overeind.

Weliswaar wint op grond daarvan de Focus het vergelijk uiteindelijk nog wel, maar de hele toon in de slotalinea is desondanks bepaald niet erg positief over de Focus. Een auto die ondanks de enorme afwijking toch de zuinigste is, en minder "soepel" dan de Golf maar desondanks toch nog wel voldoende scoort. Maar ook niet meer dan dat.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Plaats reactie