AutoZine

Bespreek hier artikels uit de tijdschriften
Plaats reactie
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

AutoZine

Bericht door ViveLaFrance »

AutoZine bewijst weer eens dat ook zij auto's testen aan de hand van een Europese meetlat. De nieuwe Kia Optima moest eraan geloven. Het begon al dubieus:

"De Kia Optima is een waar verkoopsucces. Deze grote zakenauto van Kia is niet aan te slepen! Dat wil zeggen: in Azië en Amerika. In Europa liggen de zaken anders. Daar bungelt de Optima onderaan de verkoopstatistieken. Europeanen baseren hun keuze namelijk vooral op imago en op dat punt laat de Optima te wensen over."

De laatste zin slaat nergens op. Ik snap wat de schrijver bedoelt met imago, Europa is nu eenmaal conservatiever wat betreft de autoverkoop, 'vreemde' merken krijgen in bijvoorbeeld Amerika meer kansen om zich te vestigen. Om dan in de zesde zin van de test meteen te stellen dat het imago van de Optima te wensen overlaat is echter op het tendentieuze af. Waarom eerder de populariteit van het model benoemen? Het is duidelijk, de Europese bril is opgezet. Nou vooruit, voordeel van de twijfel...

Vervolgens een stukje over het ontwerp. Kia nam geen risico en wijkt niet af van het succesvolle recept. De Optima oogt groot en straalt zelfvertrouwen uit. Ah oké, best positief :) Daarna wordt Europa gebeld voor een vergelijking:

"Tegelijk ontbreekt de flair die kenmerkend is voor Europese auto's. De Optima is te glad, te veel ontworpen volgens het boekje en heeft daarom wederom te weinig persoonlijkheid."

Say what?! :lol: Hoe krijg je het uit je toetsenbord? Uiteraard gaat het hier om subjectiviteit, maar als er één segment al jaren doorgaans flauwe creaties voortbrengt gecompenseerd door het toenemende formaat dan is het wel het Europese D-segment. Of het nu om de top van het segment gaat of het aanbod van de gangbare volumemerken, als voornamelijk Europese autoliefhebber vind ik juist dat het de Aziaten zijn die voor enige verfrissing zorgen. Oké, ik zie waarom anderen de C5 kunnen waarderen, maar hebben de Insignia, Passat, Superb, 508 of Talisman echt meer persoonlijkheid dan de Optima? Of hogerop de C-Klasse, A4, XE en 3-serie ten opzichte van de Q50 en IS? Dit stukje bevestigt voor mij de culturele verschillen. Tegelijkertijd kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat er met twee maten gemeten wordt, want de schrijver acht het nodig om "geen emotie" als minpunt te noemen.

De test bestaat verder uit een standaard opsomming van zaken als de motor en het ruimteaanbod. Nergens valt de Optima door de mand en blinkt ook nergens in uit. Of het moet de gunstige prijs/kwaliteit verhouding zijn. Kortom: niks mis mee. Toch wordt bij het laatste deel van de conclusie de negatieve toon van de introductie herhaald:

"Wat is gebleven, is het gebrek aan durf en uitstraling. Alhoewel de Optima verre van lelijk is, heeft het model wederom geen sterke persoonlijkheid. Ook technisch is de Optima niet innovatief, Kia volgt slechts de trend. Om toch het nodige succes in Europa te boeken, zijn een economische (plug-in) hybride-uitvoering, een sportieve GT én een stationcar in aantocht."

Ik zou een dergelijke afsluiting geloofwaardiger vinden als de schrijver lef zou hebben om Europese modellen te noemen die persoonlijkheid combineren met innovatie en daarmee niet trendvolgend zijn. Noem ze dan gewoon! Ik lees het graag :yes: Helaas, het enige wat bij mij overblijft is de steeds vaker terugkomende gedachte bij het lezen van Europese autotests: weer een journalist die de Europese meetlat uit de la haalt om een buitenlandse auto te testen en deze op basis van ontastbare kenmerken automatisch achter de 'gevestigde orde' plaatst.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: AutoZine

Bericht door WizardOfOss »

Nah, het is inderdaad maar en emotieloos hok Doe mij maar zo'n geile Passat!

Ik had nog nooit van AutoZine gehoord, en volgens mij kan ik het nu ook direct weer vergeten.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Plaats reactie