AutoVisie

Bespreek hier artikels uit de tijdschriften
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

AutoVisie

Bericht door HondArd »

Zijn er niet meer mensen die het gevoel hebben dat het de laatste jaren minder is geworden met dit blad? Ik betrap mezelf er namelijk de laatste maanden op dat ik de verpakking niet eens meer open maak zodat er voor een maand of 2 onaangebroken AV's thuis liggen te slingeren die ik pas open maak als ik mezelf stierlijk verveel (komt niet vaak voor) of als ik geen leesvoer op mijn werk heb liggen (en zelfs dan nog lat ik de AV op mijn kantoor liggen en klets ik maar wat met mijn collega's in de pauze). En als ik zo dat blad dan doorlees dan vraag ik me af of dit blad nog wel aansluit bij datgene wat ik als autoliefhebber belangrijk vind, in plaats van dat standaard beeld van de autoliefhebber wat ze daarin voorstaan. Ik heb dan ook de knoop doorgehakt en mijn abo per januari 2011 opgezegd. Ben dan op de kop af 20 jaar abonnee geweest en ga eens rondkijken of ik als autoliefhebber elders aan mijn trekken kan komen. Klassiek & Techniek en Youngtimer Magazine komen wat dat betreft een heel stuk dichter in de buurt.
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: AutoVisie

Bericht door Leeuw »

Nou, bij mij worden ze wel vlot versleten hoor. Maar die eeuwige testen met BMW's audi's enz. kunnen me gestolen worden. Die achterlijke 20vragen blijven ze ook maar gebruiken als bladvulling en reclame
Gebruikersavatar
Martin
.
.
Berichten: 2927
Lid geworden op: 09 feb 2010, 21:55

Re: AutoVisie

Bericht door Martin »

De laatste tijd lees ik juist weer meer artikelen. Het interview met Luc Donckerwolke vond ik bijvoorbeeld goed. Ook de artikelen over de nieuwe, snelle Porsche's. Misschien juist doordat ik een periode minder heb gelezen, dat het nu weer min of meer nieuw is.
Stap eens op de fiets
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: AutoVisie

Bericht door WizardOfOss »

Het wisselt nogal. Er zitten goede nummers tussen, maar net zo vaak mindere nummers die ik na drie keer doorbladeren als "gelezen" beschouw. Wel moet me van het hart dat de nadrukkelijkere aanweizgheid van de Telegrof het blad geen goed heeft gedaan, vooral in de eerste paar pagina's is het sensatie-gehalte vaak storend hoog. Zoals een paar nummers terug bij een artikel over verkeersschades bij de overheid. Op zich nog een heel redelijk genuanceerd artikel, goed stukje journalistiek. Maar wel met een schreeuwerige kop erboven die her ergste doet vermoeden. Dingen die je in de Krant van Achterlijk Nederland verwacht, maar niet in een goed autoblad. Daarnaast veel te veel "alle nieuwe auto's van ...." (vul maar een willekeurig Duits merk in), meestal nogal voor de hand liggende speculaties met journalistiek gehalte nul-komma-nul.

Ook is het al een tijd geleden dat ik een interessante column heb gelezen, en "Haarscherp" is op een hele enkele uitzondering na dieptriest. Het absolute dieptepunt was overigens nog wel dat vrouwennummer, dat sloeg echt helemaal nergens op. Dat een paar van die artikelen ergens los van elkaar ooit terug zouden komen, prima, maar nu was het een blad wat voor 90% totaal niet boeiend was. En tot slot blijft mijn kritiek dat AV als het gaat om uitspraken over design wel heel erg "veilig" is geworden. Bij Koreanen willen ze nog wel eens klagen, maar bij de A7 en met name de ultrasuffe Audi-kopie Jetta is er hooguit lof over deze "meesterwerken" van voormalig top-designer Walter de SIlva. Durf zulke bakken gewoon eens af te branden! En zelfs geen woord over dat gemakzuchtige kopieergedrag binnen VAG...

Maar het is gelukkig niet allemaal kommer en kwel. De normale tests zijn nog steeds onveranderd goed, en uit alle "bijzondere" items druipt nog altijd de diepe liefde voor auto's. Wat dat betreft staat AV altijd nog op eenzame hoogte. Wat dat betreft zie ik de nieuwkomers altijd nog meer als een aanvulling dan een vervanging van de AV.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: AutoVisie

Bericht door HondArd »

Het heeft inderdaad vooral te maken met het aan de ene kant kritische te zijn als het op ontwerp aankomt, maar zo gauw bepaalde merken ter sprake komen blijft het angstvallig stil. Van dat onafhankelijk en objectief blijft dan maar erg weinig over.
Het Telegraaf karakter is af en toe ook storend, maar vooral erg vind ik dat de conclusies van testen en rij-impressies vaak al op de (helaas ook weer voor de abo versies) drukker wordende voorkant worden verklapt, terwijl begin jaren '90 toen ik abo werd het met een minimum aan tekst ook een aantrekkelijke voorkant was, met foto's die vaak veel beter tot hun recht kwamen.
Maar de druppel die de emmer eigenlijk heeft doen overlopen is het vooral behagen van een bepaald soort autoliefhebber, en dat je met minder je jezelf eigenlijk geen liefhebber meer mag noemen. Sterk voorbeeld hiervan is de regel "een dikke V8 met 300pk bijvoorbeeld" uit een verders reuze interessant artikel over spaarbolides. Waarom zou je alleen maar plezierkilometers kunnen maken in een dikke auto als je ook heel veel lol kan beleven in een 850cc driepitter? Nog beter: als ik een Panhard of Trabant hoor (is er ooit een tweepitter special geweest in de AV?) dan krijg ik kippevel over heel mijn lijf, daar kan echt geen 6+ cilinder tegenop.
Nog een treffend voorbeeld is het regeltje: "Als autoliefhebber heb je van dit trio testauto’s met meest met de configuratie van de BMW". Ik weet best dat ze tegen beter weten in bij AV een voorkeur hebben voor achterwielaandrijving, maar dan moet je dat niet opdringen aan de autoliefhebbende lezer. Dat kan ook op een andere manier omschreven worden, maar ik als autoliefhebber laat mij niet voorschrijven waar ik aan moet voldoen of waar ik het meeste aan moet hebben om mezelf autoliefhebber te noemen.

Dan de twee eerder door mij genoemde bladen. Exoten komen inderdaad aan bod en het rijke gevoel dat die geven mag best benadrukt worden zoals een Mercedes S-Coupe met V12 in Youngtimer Magazine. Maar in dezelfde editie ook een enthausiast stuk over een Corolla Liftback. DAT wil ik graag lezen, dat je ook kan genieten van op het eerste gezicht normale auto's.
Klassiek en Techniek is ook zoiets. Een heel verhaal over de restauratie van een voorheen normale auto waar ik absoluut niets mee heb (ene Austin), maar door het enthausiasme erachter boeit het wel en daar gaat het om. Krijgt zo'n verhaal nou echt meerwaarde als het over een willekeurige dikke auto uit dezelfde periode was gegaan? Hooguit dat het artikel iets langer is geworden omdat er vaak al meer op zo'n auto zat (wat vervangen moet worden) in vergelijking tot zo'n Austin. Maar het zijn en blijven liefhebbers die erachter zitten, en liefhebbers van meer alledaagse/bereikbare/dagelijks bruikbare en goedkope auto's zijn er ook meer dan genoeg. En die laat AV nou net iets te veel links liggen of neemt ze niet serieus genoeg.
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: AutoVisie

Bericht door WizardOfOss »

Tsja, net een beetje lopen klagen, en dan is nummer 18 weer ouderwets geweldig. Mooi stuk over Gordon Murray's nieuwste geesteskind, Lotus Cortina, een mooie De Rit, XKR door de Alpen, Le Mans, Tyrell P34, 20 vragen aan Valentino Balboni, Citroën SM. En daarnaast zelfs een aardige Stuurkolom en in het vergelijk met de Mini wordt Audi eindelijk eens op waarde geschat. Goed bezig AV!
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: AutoVisie

Bericht door Leeuw »

idd prima uitgave.
Maar die 20 vragen zijn echt te schlemiel, 20 vragen o.k. maar kom eens met goede vragen en niet waar continu het merk genoemd word waar de persoon voor werkt.
weer een forummer
.
.
Berichten: 2458
Lid geworden op: 14 feb 2010, 22:27
Contacteer:

Re: AutoVisie

Bericht door weer een forummer »

Ik ben sinds een half jaar geen abonnee meer en mis het blad tot nu toe nog niet.
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: AutoVisie

Bericht door Leeuw »

AV gaat hun hele archief online zetten, alle jaargangen online.
Dat is wel uniek m.i. Ze gaan het gefaseerd online zetten, dus niet in 1x
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: AutoVisie

Bericht door ViveLaFrance »

Autointernationaal.nl schreef:Ton Roks weg bij Autovisie

Ton Roks, hoofdredacteur van Autovisie, onderdeel van het Telegraaf concern, verlaat half januari ‘zijn’ blad. De functie van hoofdredacteur komt door een interne bedrijfsreorganisatie te vervallen en maakt de 57-jarige Roks boventallig. De functie van hoofdredacteur Autovisie wordt dan ook niet meer ingevuld. "Het bedrijf heeft mij vriendelijk verzocht om op te stappen", zo laat Roks in een toelichting weten. Babette Wieringa, segmenthoofdredacteur ‘Auto’ bij de Telegraaf (waar zij tevens verantwoordelijk is voor de succesvolle krantenbijlage Vrouw), gaat de Autovisie redactie nu aansturen. Zij is ruim 20 jaar in dienst van de uitgever. Op de vraag hoe Roks zijn carriѐre voortzet, antwoordt hij: “Mijn hart ligt bij de autowereld. Daar ga ik mee verder, hoogstwaarschijnlijk als freelancer". Roks is de tweede hoofdredacteur van een toonaangevend autoblad die in 2011 verdwijnt. Onlangs kondigde ook Tonie Broekhuijzen van Autoweek zijn vertrek aan.
Roks heeft de functie van hoofdredacteur van Autovisie 25 jaar vervuld. Hij was daarnaast ook jurylid van de 'Auto van het Jaar' verkiezing. Bij zijn aantreden nam Roks het stokje over van de legendarische Nico de Jong. Zo aimabel als deze icoon is Roks nooit geworden, maar dat neemt niet weg dat onder zijn leiding Autovisie altijd een keurig A-merk is gebleven. Binnen autoland zou je het kunnen vergelijken met de ‘R’ uitvoering van de (oude) Volvo S60: sportief, fraai verzorgd, zondermeer premium, maar ook met ruimte voor verbetering.
Toch mag het als een prestatie van formaat worden beschouwd dat hij Autovisie niet in de greppel heeft doen belanden. Bij collega Autokampioen gaat namelijk deze maand het licht uit. Autovisie heeft de laatste jaren echter de groei van (nieuwe) concurrenten als Autoreview en vooral Top Gear Magazine niet kunnen bijbenen. Ook in dit opzicht doet het Telegraaf blad wat aan Volvo (dat in vergelijking met Audi en BMW het nakijken heeft) denken. De glossy Avanti leidde eerder af dan dat er sprake was van een merknaam versterkende toevoeging. Een fout die Autoweek eerder met zijn maandblad GTO maakte. Roks hoeft zich echter niet te schamen voor deze smet op zijn blazoen. Of je nou Marianne Timmer, Femke Halsema of Ton Roks heet: aan alles komt een eind. Bedankt voor 25 jaar leesplezier, Ton!
Vive la France, Vive la Différence
Plaats reactie