AutoVisie

Bespreek hier artikels uit de tijdschriften
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: AutoVisie

Bericht door nvdw »

Dat zou het wel verduidelijken inderdaad. Als ze subtoppers als de Mercedes C43 AMG meetellen (geen V8 maar even snel) dan is de Camaro zeker te duur.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: AutoVisie

Bericht door HondArd »

Onlangs kwam ik ook een stukje tegen over waarom AV (tekst was trouwens van de ANWB) de weg een beetje kwijt is. Op de website een artikel genaamd "Op de kleintjes letten voor €3000,--" waarin een Kia Piccanto met een Suzuki Alto en een Toyota Aygo werden vergeleken. Insteek van het verhaal leek vooral te gaan om voor een zo mooi mogelijk prijsje te pakken kunnen krijgen van een zo volwassen mogelijke A-segmenter, waarbij het belangrijkste criterium van een A-segmenter (goedkoop in gebruik) over het hoofd werd gezien.
De voorkeur bij AV (of de ANWB) ging uit naar de de Piccanto, die een vierpitter onder de kap heeft die "veel fijner snort dan de driecilindertjes van de concurrentie". Tja, een duidelijk gevalletje smaak maar geen steekhoudend argument. Een steekhoudender argument voor een A-segmenter is eerder het praktijkverbruik want een Piccanto met 1 pit meer bij dezelfde motorinhoud komt 3km* minder ver op 1 liter peut dan een Aygo, terwijl deze laatste ook nog eens 7pk meer heeft. Dan mag een Piccanto op het (suggestieve) argument loopcultuur en op nog en hoop andere argumenten inderdaad een volwassener auto zijn dan een Aygo, datgene waar een A-segmenter vooral op moet scoren (zo laag mogelijke gebruikskosten), daarin is de Aygo toch echt overtuigend de kampioen.

*Het praktijkverbruik voor de Aygo is volgens de site van AutoWeek zelfss 4,5km beter
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: AutoVisie

Bericht door WizardOfOss »

Had het artikel in kwestie eerder niet gelezen, maar toch kan ik me ergens wel iets bij het oordeel voorstellen. Uiteraard spelen kosten een grote rol, maar je wilt toch ook gewoon een lekker rijdende auto, zeker als je regelmatig wat verder gaat dan de supermarkt. Maar goed, het is ook duidelijk een stukje ANWB-"journalistiek" (waarom plaatst AV dit überhaupt?) waarbij met een minimum aan argumenten toch een tamelijk willekeurig oordeel wordt gegeven.

Nog iets heel anders: er stond een tijdje geleden nog een ingezonden brief in AV over het feit dat de 911 door de redactie zowat heilig verklaard was, en hoe er in praktisch ELK nummer weer een artikel over Porsche stond. Dat werd door de redactie nogal laatdunkend afgedaan. Maar was die brief zo onterecht?

AV18: test Macan PDK
AV17: test 718 Cayman + PR-verhaal over techniek van de nieuwe Panamera
AV16: test 718 Boxster + koopwijzer 997 (maar gelukkig ook een mooie reportage over dat andere boxermerk, Subaru!)
AV15: rondje Zandvoort met de GT1 en 962
AV14: De Rit met Porsche-tuner Rainer Buchmann (mooi verhaal overigens!)
AV13: Macan versus Jaguar F-Pace, en de betreffende brief
AV12: ironisch genoeg het nummer voorafgaand aan de brief slechts een miniatuur van de 718
AV11: met een 718 Boxster naar Gmünd, de geboorteplaats van Porsche
AV10: de 928 van Derek Bell
AV9: alleen een nieuwsitem over de toekomst van Porsche-motoren
AV8: alle generaties van de 911 Turbo + PR-verhaal over de nieuwe vierpitter
AV7: nieuws 911 R + reportage met de Belga ren Bastos rally-911's
AV6: ?? (spoorloos...)
AV5: test 911 Targa 4
AV4: motor-nieuws van Porsche + test 911 Turbo
AV3: 911 versus Lotus Evora + proefrit Cayman S
AV2: ?? (spoorloos...)
AV1: de 911 als een van de "jubileumcadeautjes" van de redactie

En dan heb ik de diverse mini-items en terloopse verwijzingen nog even buiten beschouwing gelaten. Best wel veel aandacht inderdaad voor een merk wat toch ver buiten bereik van de gemiddelde autokoper ligt.

Toch kan ik dat ergens nog wel hebben, zeker de verhalen over de klassieke modellen zijn stuk voor stuk mooi leesvoer. Maar je krijgt soms ook de indruk dat de redactie überhaupt weinig moeite doet eens origineel te doen. In AV18 ook een vergelijk van hot saloons. In dat artikel wordt nota bene nog gezegd dat er in dit segment nu zoveel keuze is. Oké, voor de BMW M760Li en de nieuwe Panamera Turbo komt de test net te vroeg. Maar ook worden de Jaguar XJ R 5.0 en de Maserati Quattroporte GTS genoemd, auto's waarvan ik me überhaupt nauwelijks nog een test kan herinneren. Maar nee, ook die schitteren door afwezigheid. Er is voor de verandering weer eens gekozen voor de enige twee merken die Porsche qua aandacht van de redactie nog overtreffen: Mercedes en Audi. Wat verrassend...

Nu zou het uiteraard ook best kunnen dat de importeurs van Jaguar en Maserati geen auto's beschikbaar hadden. Maar als dat het geval is, zeg dat dan ook gewoon.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: AutoVisie

Bericht door nvdw »

Het wordt simpelweg gevreten, dat is de verklaring. En waarom geen Jaguar of Maserati? Simpelweg omdat de achterliggende pr-infrastructuur van met name dat laatste merk een stuk minder ontwikkeld is dan dat van Mercedes of Audi. Moet dat dan een autoblad van allure tegenhouden om zo'n ding dan buiten de reguliere pr-kanalen om te ritselen? Als je er dan toch alleen maar foto's mee gaat schieten in ouwe Luikse staalcomplexen is er vast wel iemand te strikken die zijn privé-Quattroporte wil uitlenen en dan mag Werner Budding er misschien nog wel een bochtje dwars mee ook. Maar waarom al die moeite als je je bij de Duitsche merken veel makkelijker aan een leenauto kunt laven...

Over Budding gesproken: die heeft dus tegenwoordig een VLOG (met HOOFDLETTERS) op Jijbuis waarin hij zijn publiek (pubers van 14?) te woord staat. Als Werner Budding in eigen persoon dus, niet namens Autovisie, al zijn de onderwerpen duidelijk aan het blad gerelateerd. Ik ga er niet eens naar linken, wat een onzin.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: AutoVisie

Bericht door WizardOfOss »

Een paar jaar geleden had ik al eens aangehaald hoe AV regelmatig, en soms zelfs herhaaldelijk in een enkel artikel, een iPhone of iPad aanhaalde. Niet omdat het er toe deed wat voor telefoon of tablet het betrof, maar gewoon omdat het kon. Iets wat me overigens ook in andere media en ook daarbuiten wel vaker opviel, de meeste mensen hebben een telefoon, tablet of laptop, uitsluitend Apple-gebruikers leken een dergelijke onbedwingbare neiging te hebben het beestje bij de naam te noemen.

Echter, das war einmal. Het is me de laatste tijd wel vaker opgevallen dat wanneer in een artikel de fotograaf ter sprake kwam er niet over een camera wordt gesproken, maar specifiek over een Canon. Oké, ik weet nog steeds niet of de redactie van AV een dikke 1D of een bescheidener modelletje gebruikt, maar toch. Het is blijkbaar heel belangrijk dat het echt een Canon is, en niet een of andere ordinaire Nikon of Sony....

M'n nekharen gaan echter pas echt overeind staan wanneer hoofdredacteur Jaco Bijlsma met merken begint te strooien. Meestal betreft het dan exclusieve kleding- of schoenenmerken waarvoor ik toch even moet Googlen. En ja, voorheen Ton Roks en tegenwoordig ook Bart Lenaerts hebben daar soms ook wel een handje van, maar dan altijd in een bepaalde context om een sfeerbeeld te scheppen, en met iconische merken waarbij dat ook werkt. Nu helpt het uiteraard ook niet dat Bijlsma in beginsel al niet beschikt over de smeuïge schrijfstijl van beide genoemde heren, maar het komt op mij vooral erg gezocht over.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: AutoVisie

Bericht door Leeuw »

Ik stoor me hier ook mateloos aan, heb ook ooit een brief hierover naar AV geschreven, geen idee of het ook gepubliceerd was, maar het was een aantal maanden beter.

Om in de autotermen te blijven, gewoon elke middenklasse auto een golf noemen, en rode auto's zijn allemaal ferrari's
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: AutoVisie

Bericht door HondArd »

En alle A-segmenters zijn Cuore's. Want toen de meeste merken niet eens een A-segmenter aanboden (De eerste B-segmenter van Opel stamt zelfs uit 1982) was de Cuore al redelijk bekend. Voor de eerste Golf waren er ook al C-segmenters leverbaar, dus kan de naam Cuore voor een A-segmenter best ;)
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: AutoVisie

Bericht door nvdw »

WizardOfOss schreef:maar het komt op mij vooral erg gezocht over.
Blijkbaar verkeert Autovisie in de veronderstelling dat het zo tegenwoordig hoort: de auto is een lifestyle, een beleving. Vroeger was zoiets de pr-praat van de fabrikant maar daar gaat AV (en AV niet alleen) vrolijk in mee.

Het is inmiddels een veredelde schoolkrant aan het worden: een hoop gekwijl bij dikke auto's, een lullig inhoudsloos Q&A-paginaatje voor de auto die voor een week gratis vervoer zorgde, gedweep met dure merken. Het publieke gezicht van de redactie is niet meer de beste en kundigste schrijver maar de grootste ouwehoer die vlogt voor 16-jarigen. Ik ben geen 16 meer dus de groeten.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: AutoVisie

Bericht door ViveLaFrance »

Niet alleen magazines, ook TV-zenders slaan erin door. Product placement noemt men dat tegenwoordig. RTLZ-presentatoren pronken ook opzichtig met hun appels. Blijkbaar vindt de consument/kijker het niet erg en wordt sluikreclame geaccepteerd. Commercie bepaalt.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: AutoVisie

Bericht door WizardOfOss »

Dat AutoVisie er maar geen genoeg van krijgt de huidige Passat met de Phaeton te vergelijken mag inmiddels bekend zijn. Maar nu viel me laatst in de eerste test met de Arteon toch wat op. Ook hierin werd uiteraard herhaaldelijk de Phaeton genoemd, maar in de meeste gevallen niet eens zozeer als direct vergelijkingsmateriaal. Nee, daarvoor worden toch vooral de Insignia en Talisman aangehaald, met daarbij de opmerking dat die flink goedkoper zijn.

Maar toch één uitzondering, uiteraard bij het interieur: de Arteon zou op de Phaeton gelijkende ventilatieroosters hebben. Ik toch maar eens Googlen, want die roosters van de Phaeton zijn me an sich niet zo bijgebleven, behalve dan dat ze geheel weg konden draaien zodat je een mooi doorlopende strip hout zag. En als ik naar het dashboard van de Arteon kijk zie ik toch hoegenaamd geen verschil met de Passat.

Maar als ik het dus goed begrijp vind Jaco Bijlsma de ventilatieroosters uit dit dashboard:

Afbeelding

...niet zozeer lijken op dit:

Afbeelding

...maar meer lijken op dit:

Afbeelding Afbeelding

Maar goed, we hebben het nu wel over de man die dit:

https://i.imgur.com/ktvTVgu.jpg

...sterk vond lijken op dit:

https://i.imgur.com/lU0NqjS.jpg

:bonk: :bonk: :bonk:
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Plaats reactie