AutoVisie

Bespreek hier artikels uit de tijdschriften
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: AutoVisie

Bericht door ViveLaFrance »

Mooi stukje. De A2 was inderdaad te duur, vooral door diens onderdelen.

Opvallend en tegelijk triest dat steeds meer (auto)media niet aan redigeren doen om taal- en spelfouten te corrigeren. No offence Tom, maar het lijkt erop dat overal Lars Krijgsmannetjes werken. Analfabetisme lijkt bijna een functie-eis binnen de hedendaagse journalistiek.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: AutoVisie

Bericht door WizardOfOss »

Ik heb het artikel in kwestie nog niet gelezen, maar de strekking lijkt ook afgaand op je brief wel duidelijk.

In zekere zin was de A2 wellicht zijn tijd te ver vooruit. Niet zozeer in technische zin, maar de (autokopende) wereld keek destijds nog wat anders tegen kleine auto's aan. Die moesten goedkoop zijn, punt. De toen nog vergelijkbare Mercedes A-klasse deed het weliswaar beter maar is toch ook bepaald geen succes geworden, en dat lag vast niet alleen aan overstekende elanden. De Mini wist daar pas verandering in te brengen, door een iets lagere prijs (voor de optielijst tenminste...), maar uiteraard vooral ook door een ongekend hebbeding-gehalte. Inmiddels liggen de zaken wat anders, en denk ik dat een A2-achtige met een soortgelijke positionering een stuk makkelijker te verkopen zou zijn.

Bij de elektrische auto's ligt het denk ik wat moeilijker. Feitelijk spelen nu nog exact dezelfde problemen als bij alle eerdere pogingen mensen in elektrische auto's te krijgen: de zware en vooral dure accu's met een te beperkte capaciteit. Ten opzichte van de GM EV1 is de vooruitgang feitelijk nul-komma-weinig. Een betaalbare, bruikbare elektrische auto is domweg onmogelijk. Tesla heeft dat slim ingezien en is hoger in de markt gaan zitten, en mede dankzij alle belastingvoordelen kunnen ze daar een aardig concurrerend product neerzetten. En het helpt vast ook dat ze nog nooit een cent verdiend hebben en daar nog steeds mee weg komen.

Zoals ik eerder al wel heb aangegeven is het wat mij betreft niet zozeer de aandrijflijn die de i3 (en ook de i8) innovatief maakt, maar vooral het gebruik van carbon. En ik denk dat BMW hiervoor heel bewust niche-modellen heeft uitgekozen, dit is een te grote stap om op een écht massaproduct te doen. Daar zit echter wel een verschil met de A2: ook Audi zal zich best gerealiseerd hebben dat aluminium nooit staal zal vervangen, daarvoor was en is het te kostbaar, daar veranderde Audi's werkwijze helemaal niks aan. Machinaal verwerkt carbon zoals bij de i3 heeft die potentie mogelijk wel, al zullen daarvoor zeker nog stappen gemaakt moeten worden.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: AutoVisie

Bericht door Leeuw »

ViveLaFrance schreef: Opvallend en tegelijk triest dat steeds meer (auto)media niet aan redigeren doen om taal- en spelfouten te corrigeren. No offence Tom, maar het lijkt erop dat overal Lars Krijgsmannetjes werken. Analfabetisme lijkt bijna een functie-eis binnen de hedendaagse journalistiek.
Ik denk dat ze het wel een beetje aangepast hebben, zoals jullie vast wel weten schrijf ik nog slechter dan in dat stukje. :) :oops: :cry:
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: AutoVisie

Bericht door ViveLaFrance »

Valt mee ;) Jij schrijft ook niet voor je werk. Kijk, in het geval van AW, waar artikelen zonder taal- en spelfouten zeldzaam zijn, vind ik het een kwalijke zaak dat redacteuren slecht schrijven.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
Martin
.
.
Berichten: 2927
Lid geworden op: 09 feb 2010, 21:55

Re: AutoVisie

Bericht door Martin »

Toevallig heeft Bart Lenaerts in de nieuwe Autovisie een column min of meer gewijd aan een eerder gemaakte "dt" fout. Dit met een mea culpa, maar verder dat er in het verkeer mensen geen kleine foutjes van elkaar accepteren.
Stap eens op de fiets
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: AutoVisie

Bericht door nvdw »

Ingezonden brieven worden vrijwel allemaal geredigeerd. Dat was bij de mijne niet anders. Dat heeft dan echt niet altijd met de spelling van de briefschrijver te maken, wel dat de rubriek niet groot genoeg is om de epistels in hun geheel kwijt te kunnen ;)

Maar als je de tekst aanpast, dan moet je geen fouten toevoegen natuurlijk, en als je woorden verwijdert om de tekst in te korten, dan moet je wel zorgen dat de vervoegingen van de werkwoorden nog steeds kloppen. "Als ik naar mijn situatie kijken" is waarschijnlijk geen fout van Leeuw maar het gevolg van een stagiair die ergens een 'zou' of een bijzin heeft weggesloopt om ruimte te sparen.

Zonder Barts column te hebben gelezen vind ik de vergelijking die hij maakt wel leuk. Maar als ik een vergelijking zou moeten maken tussen verkeersfouten en taalfouten, dan moet me toch van het hart dat heel veel mensen zowel in het verkeer als op papier er met de pet naar gooien. Dat heeft meer met slordigheid en desinteresse te maken dan met de feilbaarheid van de mens in het algemeen.

Ik las pasgeleden een oorlogsdagboek van iemands grootmoeder. De kleinzoon in kwestie had het complete werk overgetikt en online gepubliceerd, en het viel hem daarbij op (als neerlandicus) dat zijn oma prima en verzorgd Nederlands schreef, ondanks haar bescheiden opleidingsniveau. Vergelijk dat eens met de horden Nederlanders anno nu met prima kwalificaties die doodleuk 'ik wordt' of 'hij bedoeld' uit hun toetsenbord durven te krijgen. Dan heb ik het niet meer over foutjes.

Want een foutje in het verkeer maken we allemaal wel eens. Maar vergeten je richtingaanwijzer te gebruiken als je de rotonde verlaat omdat je te druk was met je telefoon, dat heeft niks met 'foutje bedankt' te maken. Dan interesseert het verkeer je gewoon geen hol, net zomin als taalverzorging je iets boeit.

En ja daar kan ik HEEL NIJDIG OM WORDEN GRMMMMMFFF.

/rant over
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: AutoVisie

Bericht door HondArd »

nvdw schreef:Ik las pasgeleden een oorlogsdagboek van iemands grootmoeder. De kleinzoon in kwestie had het complete werk overgetikt en online gepubliceerd, en het viel hem daarbij op (als neerlandicus) dat zijn oma prima en verzorgd Nederlands schreef, ondanks haar bescheiden opleidingsniveau.
Ligt dat niet aan het (naar huidige maatstaven) beperktere lesprogramma wat men toen te verwerken kreeg waardoor er veel meer aandacht voor echte taalontwikkeling was? Tegenwoordig is het gemiddelde lesprogramma op de lagere school behoorlijk vol met allerhande vakken en vakjes... en dat moet allemaal in dezelfde lestijd als voorheen.
"The closest to reality car that money can buy"
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: AutoVisie

Bericht door ViveLaFrance »

Martin schreef:Toevallig heeft Bart Lenaerts in de nieuwe Autovisie een column min of meer gewijd aan een eerder gemaakte "dt" fout. Dit met een mea culpa, maar verder dat er in het verkeer mensen geen kleine foutjes van elkaar accepteren.
Kleine taal- en schrijffoutjes kunnen in bepaalde beroepsgroepen (bv. zorg, onderwijs) tot ernstige gevolgen leiden. Daarom verwacht ik juist een bepaald niveau van mensen die grotendeels schrijven voor hun werk. Zeker als men bij een medium werkt waar meerdere mensen voldoende tijd hebben om naar hetzelfde stukje tekst te kijken. Iedereen maakt fouten, maar in tijdschriften en op internet zie ik steeds meer verloedering van de Nederlandse taal.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: AutoVisie

Bericht door HondArd »

Tja, je kan je inderdaad terecht druk maken over de taal-ontwikkeling van tegenwoordig. Een steeds verder afnemend technisch inzicht bij de gemiddelde Nederlander (in het buitenland zal het niet veel beter zijn) is ook best een probleem. Dat je zelf bijvoorbeeld geen olie kan of wil verversen kan ik nog inkomen. Maar zelf je oliepeil controleren of een band van je fiets plakken... dat is toch wel het minste wat je aan techniek moet kunnen? Je hebt er echt niets aan als je een fietsband door een fietsenmaker wil laten plakken als je om 21:00 's avond je band lek rijdt en de volgende dag weer met je fiets weg moet.
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: AutoVisie

Bericht door WizardOfOss »

Gevalletje slechte journalistiek: in AV 18 staat een test met de nieuwe Camaro, zowel de vierpitter als de V8. Toegegeven, het prijsverschil van 42 mille tussen die beide versies is enorm. Iets wat AV ook erkent: met een prijs van € 99.453 is hij weliswaar goedkoper dan z'n voorganger, maar volgens AV "toch duurder dan veel van zijn Europese concurrenten."

En dat maakte mij eigenlijk wel nieuwsgierig: hoeveel andere coupé's met een 400+ pk V8 zijn er voor minder dan een ton te krijgen? Dus maar eens in Carbase speuren. Het antwoord: welgeteld één, namelijk de (oude) Mercedes E 500 Coupé. Net 250 euro goedkoper dan de Camaro, al zal dat met een gelijkgetrokken uitrusting een totaal ander verhaal zijn.

En wat als we eens wat soepeler criteria hanteren? Een drietal dikke SUV's buiten beschouwing latend is er dan nog altijd maar één andere auto met meer dan 400pk onder de ton: de Infiniti Q50, met een 405pk V6. En die is dan wel fors goedkoper, sterker nog, die is maar een paar mille duurder dan de vierpits Camaro. Maar uiteraard heb je het dan ook over een behoorlijk andersoortige auto.

Dan ben ik toch wel benieuwd wat AV nu precies als de goedkopere Europese concurrenten van de Camaro ziet :?
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Plaats reactie