Zo, weer eens even ouderwets over de VAG-liefde an AV klagen....
Bij het laatste nummer delen twee compacte sportievelingen prominent de voorpagina: de Yaris GRMN en de Up! GTI. En interessant: beiden zijn ook nog eens gereden door dezelfde redacteur, Dries van der Elzen. Kortom, ondanks dat het zeker geen vergelijkende test is en de auto's in kwestie überhaupt geen echte concurrenten van elkaar zijn ga je dan toch vergelijken hoe beide auto's beoordeeld worden.
Eerst de Up. Te beginnen met een uitgebreide statische beoordeling. Met veel nadruk dat het meer dan ooit een echte "wannahave" is. Waarom ontgaat mij eerlijk gezegd, want het is in basis toch gewoon een doorsnee A-segmenter, een boodschappenwagentje pur sang. Maar volgen Dries met veel gelijkenissen met de oer-Golf GTI. 9cm korter, 10cm hoger, 200kg zwaarder. Right. De rode omlijning van diens grille komt terug als een rood lijntje in het mini-grilletje van de Up. Oké. De striping op de zijkant komt overeen. Vooruit, nog een puntje. De grote grille in de bumper is rechthoekig, net als de grille van de de Golf I. Vergezocht, want toch behoorlijk anders gevormd en totaal anders geplaatst. De kentekenplaat en mistlampen zitten op dezelfde plaats. Ehhhhhhhh......zitten die niet bij zowat elke auto daar? Maar sowieso, als ik nog eens Google op de Golf 1 GTI dan zie ik voor het overgrote deel exemplaren zonder mistlampen, en anders is het ofwel "dubbel rond" in de grille, ofwel rechthoekige (aftermarket?) exemplaren direct naast de kentekenplaat. En dat lichtmetalen velgen van de Up duidelijk geïnspireerd zouden zijn op de stalen exemplaren van de Golf, tsja, kijk en oordeel zelf:
Dan het interieur. Fijne stoelen met ruitjesbekelding en een zwarte hemel, typisch GTI. Aardig begin. Geen woord over de (hele gewone) pookknop, maar we zullen er maar van uitgaan dat het traditionele golfballetje toch echt aan de Golf GTI is voorbehouden. Maar dan:
"Sowieso was de Up! binnen zijn segment altijd al met afstand de mooist gebouwde en meest stijlvolle keuze." Wacht even, met al dat onafgewerkte gelakte staal? En opmerkelijk genoeg heeft AV zelf herhaaldelijk een duidelijke voorkeur voor de i10 en Picanto uitgesproken, die van binnen toch veel dichter tegen het B-segment aanschurken. Paar aardige woordjes over de redelijke uitrusting, wel een woordje van kritiek dat bij een auto van bijna 20 mille een infotainmentsysteem ontbreekt. Daar had in mijn optiek en gezien de prijs de slechts handmatige airco ook best genoemd mogen worden.
Maar goed, een GTI koop je natuurlijk vooral om z'n rijeigenschappen. Toch? Allereerst de motor: aardig vlot en met een leuk geluid, maar door een trage gasrespons en zwaar vliegwiel zeker geen sportieve motor.
"Op de een of andere manier ontbreekt er gevoelsmatig toch nog een pk of 10 tot 20 om je echt aan het giechelen te krijgen." Toch niet wat je wil in een GTI lijkt me. De versnellingsbak schakelt licht en precies maar met weinig feedback. Toch niet wat je wil in een GTI lijkt me.
Als goedmakertje een briljant onderstel dan? Nee, want wel voldoende grip en vooral heel "volwassen", maar meer gericht op comfort dan scherpte. Met een zachte achterkant die alleen met veel moeite te provoceren is. Waarbij dan het zeer voorzichtig afgestelde en niet uitschakelbare ESP subiet ingrijpt. Een bewuste keuze zegt VW, want ze willen jonge onervaren bestuurders geen risico laten lopen. Is vanuit het oogpunt van fabrikant uiteraard best iets voor te zeggen, maar verandert dat iets aan het feit dat het dus geen rijdersauto is? En tot slot nog kritiek op de remmen die niet bestand zijn tegen een sportieve rijstijl.
Lang verhaal, maar ook AV komt tot de conclusie dat het allemaal te beschaafd en te safe is om de kwajongen in je los te maken. Iets waar je in mijn optiek een GTI toch voor koopt. Maar gelukkig zijn er wel aftermarket-oplossingen denkbaar. Tsja.
En dan nog over de concurrentiepositie. Ondanks al het voorgaande zou de Up ineens qua funfactor toch in de buurt komen bij de flink duurdere Abarth 595 en Adam S. Twee auto's die toch behoorlijk bejubeld zijn om hun veel leukere rijgedrag, en die hun hogere prijs ook best waarmaken met aanzienlijk meer vermogen en een rijkere uitrusting. Maar sowieso, waarom eigenlijk alleen naar topuitvoeringen binnen het eigen segment
(voor zover je de 500 en Adam daar überhaupt toe moet rekenen) kijken? Want voor de 20 mille van de Up heb je bijvoorbeeld ook een Adam 1.0 Turbo Unlimited, die er qua motorisering en uitrusting niet voor onder doet, maar wel heel veel fraaier is afgewerkt. Of anders een stapje hoger in de markt
(maar desondanks vergelijkbaar geprijsd) een Suzuki Swift 1.0 Boosterjet Smart Hybrid, die weliswaar 3pk minder heeft maar ook 120kg minder weegt, door AV geprezen werd om z'n rijplezier, aanzienlijk beter is uitgerust, en in alle opzichten domweg veel meer auto is.
Eindoordeel: 3,5 sterren.
Dan de Yaris GRMN. Een
"burgerlijk boodschappenwagentje" (meer dan een Up?) dat omgeschoold moest worden tot entertainer. Die mist uiteraard een stukje "heritage", dus eerst even wat achtergrond over Gazoo Racing. Prima. Dan de opmerking dat je maar één kans op een eerste indruk hebt en dat Toyota dus kosten nog moeite heeft bespaard. En dat als gevolg daarvan
(en 15 mille BPM) het wel een knap prijzig karretje is geworden. Valt weinig tegen in te brengen.
Slechts een paar opmerkingen over uiterlijk
(checklist: "Niet ieders smaak". Joh, echt?) en interieur. Topstoelen, lekker stuurtje en mooie maar net niet ideaal geplaatste pedalen en een zitpositie die ook net niet optimaal is. Maar bovenal de opmerking dat Gazoo z'n budget duidelijk vooral heeft besteedt aan zaken die er toe doen bij een rijdersauto.
En dat blijkt. Want eerst over het onderstel. Niet knalhard en vlijmscherp voor circuitgebruik, maar echt gericht op rijplezier op straat met nog een acceptabele mate van comfort. Met een lekker losse achterkant die pas na flinke provocatie echt uitbreekt. Maar bovenal een speelse auto zonder gemene streken die een zuivere rijstijl (geholpen door een mechanisch sper) beloond met veel tractie en snelheid. Dát is toch wat je wilt van een GTI?
Dan de motor. Geen turbo zoals bij de concurrentie, maar een supercharger. Niet zo gunstig voor verbruik (en BPM), maar met een "alerte gasrespons en prachtig lineaire vermogensopbouw", en die zo graag toeren maakt dat er "regelmatig door de begrenzer op wordt gewezen dat het tijd is om op te schakelen". Dát is toch wat je wilt van een GTI?
De versnellingsbak schakelt strak maar zou iets te kwetsbaar aanvoelen voor het echte stevige roerwerk. Remmen prima maar een tikje zwaar, wat in combinatie met de eerder genoemde iets te ver uit elkaar staande pedalen heel-and-toe wat lastig maakt. Kleine maar terechte puntjes van kritiek.
De uiteindelijke conclusie is dat de GRMN "aangenaam ongecompliceerd" aanvoelt, zoals hot hatches van 10 tot 20 jaar geleden. Wat mij in deze context toch een fors compliment lijkt. Uiteraard blijft hij dankzij de BPM flink overprijsd, maar hij is toch al uitverkocht (in welgeteld 3 minuten....).
Eindoordeel: 3,5 sterren.
Zoals gezegd was het geen direct vergelijk en zijn het geen directe concurrenten. Maar tegelijkertijd wel auto's die dezelfde mensen zouden moeten aanspreken: liefhebbers die nadrukkelijk op zoek zijn naar rijplezier. Slechts bij één van beide artikelen krijg ik ook de indruk dat de stuurman in Dries daadwerkelijk lol heeft beleefd. En als ik dan op Youtube de filmpjes van Dries bekijk dan wordt die indruk alleen nog maar sterker, heel veel sterker. De Up! zou geen GTI maar GT moeten heten, terwijl Dries juist uitkijkt naar meer van Gazoo Racing. Mag ik het dan toch heel opmerkelijk vinden dat beide auto's hetzelfde (middelmatige) oordeel krijgen?