Pagina 32 van 32

Re: AutoVisie

Geplaatst: 11 mei 2020, 02:02
door nvdw
ViveLaFrance schreef: 09 mei 2020, 18:41Alles voor de centjes!
Ja, want dat houdt uiteindelijk toch het licht aan.

Het doel van een autofabrikant is auto's verkopen. Puur voor dat doel moet het geen moer uitmaken of de krengen elektrisch zijn of niet, als het onder de streep maar een plus oplevert, want niet iedereen in de autobranche heet Victor Muller. Het probleem is dat de vraag vanuit de markt te laag is om als fabrikant binnen nu en tien jaar die transitie te maken. De bedrijfsrisico's zijn veel te groot.

Dat staat dan nog los van het lobbywerk en de shenanigans in de sector. De oplage van die e-up en zijn broertjes is waarschijnlijk laag genoeg om tegen een gering verlies voldoende auto's met een papieren emissie van nul g/km weg te zetten om de targets te halen. Als die hele ID-riedel een keer van de grond komt hoeven die kleine dingen helemaal niet meer verkocht (of geleaset!) te worden. En dan zal VW nog geen miljoen elektrische auto's per jaar weg hoeven te zetten om voor het complete niet-elektrische contigent verkochte auto's te compenseren. Als je een CO2-cap instelt is dat heel nobel maar geen fabrikant ter wereld gaat meer investeren dan nodig om die cap te halen. Vraag om 100 g/km en je krijgt hooguit 99,9. De VS is helemaal het toppunt door de CAFE-normen voor normale auto's op te schroeven en die voor 'trucks' relatief laks te houden. Dan vraag je er ook gewoon om.

Maar regelgeving of niet, uiteindelijk moet de consument de omslag maken. En die consumenten die nog de middelen hebben om een nieuwe auto te betalen, kiezen dus steeds vaker voor auto's die Greenpeace liever niet ziet. Natuurlijk hadden ze geen SUV's gekocht als ze niet waren aangeboden, maar we leven nu eenmaal niet onder het communisme.

Re: AutoVisie

Geplaatst: 12 mei 2020, 18:47
door ViveLaFrance
WizardOfOss schreef: 09 mei 2020, 20:09Dat PSA zo goed scoort verbaasd me dan wel enigszins, al denk ik dat de verklaring ook vrij simpel is: sterke focus op Europa met overwegend vrij compacte auto's.
Ik vind het een knappe prestatie gezien PSA's geleidelijke overgang op (semi-)elektrisch rijden en de recente overname van Opel met diens inefficiënte motoren. Peugeot heeft met de 3008/5008 de meest succesvolle crossovers in hun segment in huis. Vorig jaar waren zij populairder dan de 208. Nog niet zo lang geleden werden auto's van een dergelijk formaat middelgroot tot groot genoemd.
nvdw schreef: 11 mei 2020, 02:02Puur voor dat doel moet het geen moer uitmaken of de krengen elektrisch zijn of niet, als het onder de streep maar een plus oplevert, want niet iedereen in de autobranche heet Victor Muller.
Het probleem is dat de vraag vanuit de markt te laag is om als fabrikant binnen nu en tien jaar die transitie te maken.
Vandaar ook dat de goede intenties van merk X op een bepaalde markt altijd met een korreltje zout genomen moeten worden, want ook de zogenaamde beste leerlingen uit de ene klas gaan in een andere klas heel anders te werk.

Toyota is relatief laat met EV's, maar zonder dit meteen te kraken (dat laat ik aan de Wizard :angel:) lees ik artikelen waarin de Japanners blijven investeren in hybride.

Re: AutoVisie

Geplaatst: 12 mei 2020, 22:49
door WizardOfOss
ViveLaFrance schreef: 12 mei 2020, 18:47Nog niet zo lang geleden werden auto's van een dergelijk formaat middelgroot tot groot genoemd.
Misschien had ik beter "relatief" in plaats van "vrij" kunnen gebruiken. Want echt compact zijn de 3008/5008 uiteraard zeker niet, maar in verhouding tot wat in de VS de norm is zeker wel. Maar ook hier in Europa kan het nog steeds aanzienlijk groter/zwaarder/onzuiniger. Het zijn en blijven C-segment crossovers. Meer middenklasse dan dat wordt het niet....

Maar inderdaad, zeker knap gedaan. Zeker omdat het voornamelijk met conventioneel aangedreven auto's is gerealiseerd, met een handvol hybrides en op dat moment een verwaarloosbaar aantal EV's.

Wat betreft Toyota, zeker laat met EV's, maar door hun hybrides hebben ze ook niet de noodzaak om voorop te lopen. Dat ligt toch wat anders voor fabrikanten waarvoor miljardenboetes inmiddels onvermijdelijk zijn. Dat ze nu met die UX komen die wel heel nadrukkelijk duidelijk puur op thuismarkt is afgestemd vind ik dan eerder een zwakke zet, een paar jaar geleden kon je nog wel wegkomen met een halfbakken EV, nu toch niet meer. Had dan liever nog even gewacht om meteen met iets overtuigends te komen.

En even gecorrigeerd:
ViveLaFrance schreef: 12 mei 2020, 18:47.....want ook de zogenaamde beste leerlingen uit de ene klas gaan in een andere klas heel net iets anders te werk.
De beste leerling uit de klas hier in Europa behoort dus ook wereldwijd tot de beste leerlingen, toch? Het kan dus wel...

Re: AutoVisie

Geplaatst: 14 mei 2020, 00:20
door ViveLaFrance
WizardOfOss schreef: 12 mei 2020, 22:49Misschien had ik beter "relatief" in plaats van "vrij" kunnen gebruiken. Want echt compact zijn de 3008/5008 uiteraard zeker niet, maar in verhouding tot wat in de VS de norm is zeker wel. Maar ook hier in Europa kan het nog steeds aanzienlijk groter/zwaarder/onzuiniger. Het zijn en blijven C-segment crossovers. Meer middenklasse dan dat wordt het niet....

Maar inderdaad, zeker knap gedaan. Zeker omdat het voornamelijk met conventioneel aangedreven auto's is gerealiseerd, met een handvol hybrides en op dat moment een verwaarloosbaar aantal EV's.
Des te knapper als je bedenkt dat ook de andere grote concerns voornamelijk scoren met vergelijkbare auto's.
WizardOfOss schreef: 12 mei 2020, 22:49Dat ze nu met die UX komen die wel heel nadrukkelijk duidelijk puur op thuismarkt is afgestemd vind ik dan eerder een zwakke zet, een paar jaar geleden kon je nog wel wegkomen met een halfbakken EV, nu toch niet meer. Had dan liever nog even gewacht om meteen met iets overtuigends te komen.
Vooral jammer voor de positie van Lexus in Europa.
WizardOfOss schreef: 12 mei 2020, 22:49En even gecorrigeerd:
ViveLaFrance schreef: 12 mei 2020, 18:47.....want ook de zogenaamde beste leerlingen uit de ene klas gaan in een andere klas heel net iets anders te werk.
De beste leerling uit de klas hier in Europa behoort dus ook wereldwijd tot de beste leerlingen, toch? Het kan dus wel...
Het is maar hoe je het wilt zien ;)

Toyota verkoopt (nog steeds) meer middelgrote en grote personenwagens, SUV's en pick-ups in de VS dan kleine auto's. En een bijna 4,9 meter lange Camry en minstens 5,4 meter lange Tacoma beschouwt men dan als middelgroot hè :clown: :lol:

Recent las ik dat Toyota en Lexus samen 15 miljoen hybrides hebben verkocht sinds 1997. Dat is natuurlijk prachtig. Tegelijkertijd besefte ik dat Toyota ongeveer 10 miljoen auto's per jaar bouwt. Dit zet die 15 miljoen in 23 jaar toch even in een ander perspectief.

Daar kan Toyota niks aan doen. De transitie naar alternatief aangedreven auto's kost nu eenmaal decennia.

Re: AutoVisie

Geplaatst: 14 mei 2020, 00:35
door WizardOfOss
ViveLaFrance schreef: 14 mei 2020, 00:20Het is maar hoe je het wilt zien ;)
Tsja, als jij net als Greenpeace keiharde feiten niet wil zie is dat uiteraard jouw keuze. Maar hoe je het ook wend of keert, ondanks die grote en niet al te zuinige auto's in de VS behoort Toyota volgens dat "onderzoek" wereldwijd dus gewoon tot de schoonste merken.

Re: AutoVisie

Geplaatst: 06 apr 2021, 20:41
door WizardOfOss
Laatst toch weer een eigenaardig artikel in de AV: een vergelijk tussen plugin-versies van de Passat en C-klasse. Op zichzelf niet zo vreemd, ware het niet dat het hier om occassions ging. Een paar maanden eerder hadden ze ook al een soortgelijke test gehad, toen echter met nieuwe modellen. Wat uiteraard behoorlijk prijzige auto's zijn die zeker niet voor iedereen weggelegd zijn. Dus vanuit die optiek is zo'n occassiontest eigenlijk helemaal geen gek idee.

Het is alleen de uitvoering die me stoort. Allereerst, hadden ze dit destijds niet direct achter die test aan kunnen plakken? Zou ik eigenlijk best een leuke toevoeging aan zo'n reguliere test vinden. En het heeft ook een bijkomend voordeel: ze zouden zich dan echt kunnen richten op de verschillen met een nieuw exemplaar. En op eventuele aandachtspunten. Want het mag dan een occassiontest zijn, het gehele artikel was toch voornamelijk een lofzang wat voor prachtig interieur deze jonge kwaliteitsproducten toch hebben en hoe lekker ze rijden, en dat het echt details als het infotainment en hulpsystemen zijn die het verschil maken tussen een nieuwe of een paar jaar oude Passat of C. En dat is het wel zo'n beetje. Want een artikel van liefst 8 pagina's bestaat voornamelijk uit foto's, met een hoeveelheid tekst die op een enkele pagina zou hebben gepast. Joh, zouden we allemaal nog niet weten hoe die auto's eruit zien? En afgaand op die tekst zijn de auto's in kwestie niet even door een monteur bekeken, en ook meer algemene relevante occassioninformatie zoals bekende zwakke punten of prijsinformatie schitteren door afwezigheid. Het is kortom dus eigenlijk niet veel meer dan een herhaling van die test van een paar maanden eerder, alleen nu in iets oudere auto's.

Extra pijnlijk is dan eigenlijk nog dat het artikel direct gevolgd wordt door de reguliere ocassionrubriek over de Opel Astra, waarin al dat soort meer praktische zaken in anderhalve pagina wél beschreven worden. Inclusief een stukje over een specifiek exemplaar uit het aanbod. Het enige missertje daarin is dat er met geen woord gerept wordt over het feit dat deze generatie Astra destijds is verkozen tot AvhJ.

Re: AutoVisie

Geplaatst: 07 mei 2021, 13:04
door nvdw
Laatst weer eens de Autovisie gekocht en blijkbaar is het een terugkerend element, die ‘dubbeltest’ tussen twee occasions met ‘verhaal’. In de basis is het best een leuk idee maar ik ben het met je eens dat het zelden nieuwe of interessante informatie oplevert. Nu staan die auto’s geen week voor de deur bij de dienstdoende redacteur - sterker: waarschijnlijk is er een ruime proefrit mee gemaakt - maar dat mag geen excuus zijn: dat geldt waarschijnlijk ook voor ‘Peters proefrit’ en die geeft zowel in tekst als in beeld toch veel meer informatie waar je eigenlijk voor naar Autovisie komt.

In nummer 8 ging het tussen een Touareg V10 TDI en een X5 M50d, twee ‘topdiesels’ waar vandaag de dag echt helemaal niemand op zit te wachten, anders dan voor een goed verhaal. Op zich viel het me nog mee qua informatiedichtheid maar het is... ik weet het niet, een beetje generiek. En in dit geval waren de foto’s nog eens voorzien van een afschuwelijk filter, onbegrijpelijk.

Re: AutoVisie

Geplaatst: 07 mei 2021, 18:01
door WizardOfOss
Dat artikel heb ik dan nog niet gelezen, maar op zich is het dan alweer een iets interessanter selectie aan auto's. Twee uitwassen van een praktisch verdwenen tijdperk. En ter vergelijk: AutoWeek zet uiteraard ook geregeld een stel youngtimers naast elkaar. Meer met het oog op nostalgie dan als informatief occasion-aankoopadvies. Dat zie ik op zich juist graag, en dan vooral ook juist met veel mooie foto's. Interessanter haast dan nieuwe auto's. Maar twee suffe leasesletten die nog praktisch ongewijzigd in de showroom staan....

Peters Proefrit daarentegen is juist al snel uitgegroeid tot een van m'n favoriete rubrieken, daarin weten ze wél een prima balans te vinden.