AutoWeek

Bespreek hier artikels uit de tijdschriften
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: AutoWeek

Bericht door WizardOfOss »

Ik vraag me overigens wel af of Niels dit niet in het verkeerde draadje heeft geplaatst. Die jubileum-editie van AutoWeek was eerder dit jaar nog € 2,95, dan lijkt me zo'n verhoging toch erg onwaarschijnlijk. De AutoVisie is momenteel € 4,95, ik weet niet wat de andere bladen doen?
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
Martin
.
.
Berichten: 2927
Lid geworden op: 09 feb 2010, 21:55

Re: AutoWeek

Bericht door Martin »

Via Blendle 1,99
Stap eens op de fiets
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: AutoWeek

Bericht door nvdw »

RECTIFICATIE.

AutoWeek kost € 4,65 - in een Europees land niet zijnde Nederland of België, waar het blad € 2,95 kost.

:oops:
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: AutoWeek

Bericht door WizardOfOss »

En terecht. Stel je voor dat AutoWeek Nederland en België ook populair zou worden. Dan gaan zometeen nog de AutoBild, AutoPlus, AutoExpress en andere bladen kopje onder...
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: AutoWeek

Bericht door ViveLaFrance »

Autoweek is al een aantal maanden bezig met de Top 50 belangrijkste auto's van de afgelopen 25 jaar. Leuk initiatief, zo hebben de internetlezers weer een vast item om naar uit te kijken. Elke zondag nomineert een redactielid een auto en legt uit waarom. Ze nemen het zeer serieus gezien de volgende omschrijving: "Voor de duidelijkheid: de kandidaten voor de Top 50 zijn geselecteerd op (historische) relevantie en niet louter op hun uiterlijk, specificaties of prestaties."

In de loop der tijd werden modellen als de Alfa Romeo 156, Citroën C6, Dacia Logan I, Fiat Multipla, Honda S2000, Lancia Thesis, Renault Twingo I, Tesla Model S en Volkswagen Phaeton genomineerd. Voer voor discussie is er altijd, vooral omdat AW zich doorgaans niet aan de eigen opgelegde eisen houdt. Zo was bij de nominatie van de eerste generatie Audi TT te lezen dat het in technisch opzicht geen hoogstaand model was door de Golf-basis, maar de styling maakte de auto tot een icoon. De historische relevantie ontgaat me nog steeds. Nou ja, vooruit.

Vandaag heeft AW hun lijst de genadeklap gegeven wat betreft geloofwaardigheid door de SsangYong Rodius te nomineren :lol: Na een bovenal negatief relaas over de naam wordt de "dakkapel" gebombardeerd tot "pionier met lef". Waar komt het op neer? Veel ruimte voor (relatief) weinig geld. Juist ja, daar blonken andere meer succesvolle MPV's niet in uit. Neeeh, mensen zaten te springen om de Rodius. Oké, het gaat nog om nominaties, maar laten we eerlijk zijn, AW claimt een kundig automedium te zijn (naysayers op dit vlak worden geband). Naar mijn mening geef je het blad, de website, de hoofdredactie en uiteraard jezelf als redacteur een brevet van onvermogen als je een Ssang-Yong Ro-di-us nomineert voor de Top 50 van belangrijkste (!) auto's van de afgelopen 25 jaar.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: AutoWeek

Bericht door WizardOfOss »

Als ze het nu gewoon de top-50 van meest spraakmakende auto's hadden genoemd...want laten wel wel zijn: de Rodius is wel een auto die de tongen losmaakt. Een auto die niet snel in de vergetelheid geraakt. En dat lijkt bij veel nominaties eerder het criterium te zijn geweest. En wellicht is dat maar goed ook, want een top-50 van de daadwerkelijk belangrijkste auto's zal een tamelijk saaie lijst opleveren, met waarschijnlijk de Prius als enige echt spraakmakende auto.

Dat ze het niet handig omschrijven, tsja. Al vanaf de eerste nominaties is door diverse mensen gemeld dat de bijbehorende poll ook niet handig is, aangezien die toch puur over het uiterlijk lijkt te gaan. En dan krijg je toch voorspelbare uitkomsten. Maar uiteraard heeft de redactie ook daar niks mee gedaan.

Beetje jammer is het toch wel, want tussen het domweg publiceren van lichtjes omgeschreven persberichten is dit nu bij uitstek een onderdeel waar een journalist een stukje kennis en kunde in kwijt zou kunnen.

Overigens reageer ik tegenwoordig nog zelden tot nooit op AW, daarvoor zijn de discussies teveel gekaapt door een handjevol (welbekende) trollen.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: AutoWeek

Bericht door ViveLaFrance »

WizardOfOss schreef:Beetje jammer is het toch wel, want tussen het domweg publiceren van lichtjes omgeschreven persberichten is dit nu bij uitstek een onderdeel waar een journalist een stukje kennis en kunde in kwijt zou kunnen.
Exact. Zeker in komkommertijd, want de nieuwsberichten van de laatste weken hebben weinig tot geen nieuwswaarde. AW onderneemt leuke dingen, ze doen er aan het eind van de dag echter niks mee.

Het filmpje van de test tussen de Passat en Superb was ook om te huilen. Dan kun je als bekend automedium (met een overduidelijke voorkeur voor VAG) eens rustig de posities van beide auto's beschouwen, maar verder dan het tienduizend keer benadrukken dat de Superb gigantisch ruim is en de meerwaarde van de VW in doorlopende ventilatieroosters zit (serieus?!) kwamen ze niet. Voorspelbaar.
WizardOfOss schreef:Overigens reageer ik tegenwoordig nog zelden tot nooit op AW, daarvoor zijn de discussies teveel gekaapt door een handjevol (welbekende) trollen.
Mja, opzich niet nieuw voor de website, maar het lijkt inderdaad toe te nemen. Ook een fenomeen waar je je als webredactie voor zou moeten schamen. Nee, ze bannen liever een WizardOfOss, het is schandalig! :wave:
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: AutoWeek

Bericht door nvdw »

Ach ja. Listicles.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: AutoWeek

Bericht door ViveLaFrance »

Vind ik erg makkelijk. Het is een item met een lijst als einddoel en niet als basis. Ernaartoe werkend mag het allemaal wel iets inhoudelijker.
ViveLaFrance schreef:
WizardOfOss schreef:Overigens reageer ik tegenwoordig nog zelden tot nooit op AW, daarvoor zijn de discussies teveel gekaapt door een handjevol (welbekende) trollen.
Mja, opzich niet nieuw voor de website, maar het lijkt inderdaad toe te nemen. Ook een fenomeen waar je je als webredactie voor zou moeten schamen. Nee, ze bannen liever een WizardOfOss, het is schandalig! :wave:
Om hier nog even op terug te komen, het zou de hoofdredactie van AW (ooit bekroond met de prijs voor 'Hoofdredacteur van het Jaar'...) sieren als ze hun medewerkers manen niet mee te doen aan het getrol. Bas van Putten is er bijvoorbeeld niet vies van.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: AutoWeek

Bericht door WizardOfOss »

Tsja, Bas is dan ook vooral goed in zijn mening verkondigen, voor andere meningen is geen ruimte. Zie ook zijn filmpjes, waarin hij heel netjes verteld wat zijn gast moet vinden. En die gast blij mag zijn als hij een keer drie woorden achter elkaar mag zeggen zonder afgekapt te worden...
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Plaats reactie