AutoWeek

Bespreek hier artikels uit de tijdschriften
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: AutoWeek

Bericht door WizardOfOss »

Ach, volgens Jinek is er nog altijd iets mis bij Volvo. Maar goed, niemand zal haar dan ooit ook als auto-autoriteit zien...

Had trouwens ook de vernieuwde AW gekocht, heb hem nog zeker niet van voor tot achter gelezen, maar zo op het eerste gezicht was ik niet echt onder de indruk. Het is vooral erg rommelig en druk. Wel opvallend veel reclame, daar kan AV alleen maar van dromen.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: AutoWeek

Bericht door ViveLaFrance »

WizardOfOss schreef:Ach, volgens Jinek is er nog altijd iets mis bij Volvo. Maar goed, niemand zal haar dan ooit ook als auto-autoriteit zien...
Belangrijker, Jinek zou zichzelf nooit als (auto-)autoriteit zien. AW wel.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: AutoWeek

Bericht door WizardOfOss »

Touché.

Al gok ik dat Jinek niet eens als auto-autoriteit gezien zou willen worden, dat ze dat beneden haar stand zou vinden...
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: AutoWeek

Bericht door ViveLaFrance »

Daar zou ze dan gelijk in hebben.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: AutoWeek

Bericht door WizardOfOss »

Goh, geruime tijd geleden op AW al een column waarin gesteld werd dat je de ware schuldigen van het hele diesel-schandaal niet in Wolfsburg maar in Brussel (of Straatsburg) zou moeten zoeken. Gedwongen door onhaalbare eisen die door de heren (m/v) politici waren opgelegd hadden ze geen keus.

Vandaag een nieuwe column van Bas van Putten: wij kunnen ons allemaal niet voorstellen hoeveel druk er op de topbestuurders van dergelijke bedrijven rust. "Wat weten de critici, vast fatsoenlijke mensen die hun ethische beginselen nooit op het spel hoefden te zetten, van macht en concurrentie?" En ja, VAG was fout, maar "Iedereen deed het, want iedereen moest het." O, vertel? "Het is geen excuus, wel een stevige verzachtende omstandigheid dat concurrentie dwingt tot immoraliteit." Ik zou toch eerder denken dat het ontbreken van enige toekomstvisie, de onwil om te veranderen en megalomane doelstellingen aanzetten tot die immoraliteit. En het mooiste: "En vaak zijn wij, de kopers, medeplichtig. We didn't give a damn either." Want uiteraard ligt het altijd aan een ander.

Maar o wee als je op AW de suggestie durft te wekken dat de redactie bij VAG onder de plak zit, dan krijg je een ban aan de broek :clown:
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: AutoWeek

Bericht door ViveLaFrance »

Ach, VAG-week heeft de geloofwaardigheid jaren geleden al bij het grofvuil gezet. Een zoveelste poging van Bas van Putten om de Duitse malaise te vergoelijken is slechts een topje van de ijsberg.

En nu hoeft men ook even niet meer te jureren bij een Duitse prijs, omdat er even geen Duitse auto's mogen worden beloond vanwege het zoveelste Duitse schandaal. Wat jammer! Je zou denken, waarom niet verder kijken dan de Duitse neuzen lang zijn? Of verdienen niet-Duitse concerns geen aandacht? :blont:
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: AutoWeek

Bericht door WizardOfOss »

Ook een mooie inderdaad. Zelfs al zouden ze VAG en Mercedes voor deze ditie uitzluiten, dan blijven er toch nog genoeg Duitse auto's over om de prijzen onder te verdelen? Of is Opel inmiddels ook niet Duits genoeg meer en zijn ze bang dat ze alle awards aan BMW moeten geven?
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: AutoWeek

Bericht door nvdw »

Een gegeven paard moet je niet in de reet kijken, zei een klasgenoot ooit. Klagen over de gratis toegankelijke en toch ruim geoutilleerde webzijde van AutoWeek is op die basis misschien niet helemaal fair. Anderzijds zitten hier wel gewoon betaalde redacteurs artikeltjes te tikken en video's te schieten en noemen zij dat journalistiek, nou vooruit, dan mag ik wel wat opmerkingen maken.

Voorafgaand aan de onthulling (SCOOP!!1) van de Bugatti Centodieci verscheen er een tweetal artikelen met een verwijzing naar een interview met 'de bedenker van de Bugatti EB110', de auto waaraan die Centodieci een hommage is.

Dit is de eerste. In de intro doet Jan Lemkes het voorkomen alsof Bugatti zelf een interview heeft georganiseerd met de man die de EB110 mogelijk maakte: "Bugatti (...) laat EB110-bedenker Emilia Romagna voor de zekerheid wel alvast reageren op het idee." Raar, zoals Lemkes zelf ook min of meer suggereert: waarom zou Bugatti zelf de oude baas vragen naar een conceptcar waarvan ze zelf op dat moment nog ontkennen dat-ie bestaat?

Ten eerste: het interview is niet afkomstig van Bugatti, maar van The Supercar Blog, dat even kort met de man heeft gesproken en dat interview blijkbaar heeft gedeeld of verkocht aan allerlei andere media: het is voor dat blog te hopen dat AutoWeek dat ook heeft gedaan, want een bronvermelding kon er in elk geval niet vanaf. De foto's komen van Drive Experience, een mooi webmagazine van de Italiaanse journalist Davide Cironi, die het verhaal van de EB110 in een schitterende documentaire heeft gevat.

Ten tweede: waarom noemt Lemkes de oude baas Emilia Romagna? Zijn echte naam is Romano Artioli, en die naam wordt ook nog genoemd in zijn artikel, maar waarschijnlijk legt Lemkes de link niet. Een schitterende kerel trouwens, lees ook dit interview.

Emilia-Romagna, voor de duidelijkheid, is een regio in Italië. Toevallig ook de regio waar niet alleen de fabrieken van bijvoorbeeld Ferrari, Lamborghini en Pagani staan, maar ook de 'Fabbrica Blu' waar de Bugatti EB110 werd gemaakt.

In een tweede artikel over Bugatti maakt Lemkes de fout doodleuk opnieuw. Een vergissing is menselijk maar ik kan simpelweg NIET achterhalen hoe je met de beschikbare bronnen (en een beetje gezond verstand) zo'n canard weet te produceren. De bronteksten geven er in elk geval geen enkele aanleiding toe. In de comments wordt er nog op de fout gewezen, maar er is op het moment dat ik dit schrijf in elk geval niets gecorrigeerd.

---

Het verbaast me aan de andere kant ook niets omdat er waarschijnlijk geen enkele vorm van eindredactie plaatsvindt op die site: het is werkelijk een barrage van matig geschreven berichten die vaak niet eens aan de simpelste standaard van een journalistiek nieuwsbericht voldoen.

Neem even dit bericht, dat toen het nog vers was nog zeer prominent in beeld stond ook:
Verwarring alom
DÍT IS DE SKODA KAMIQ GT

Skoda heeft een nieuwe cross-over achter de coulissen staan. De Kamiq GT. Niets is echter wat het lijkt.
Nee, niets is wat het lijkt, Lars Krijgsman, maar die verwarring creëer je toch echt zelf door een hoop mysterieuze poeha te maken van een auto die alleen in China te koop is, waar je pas na veel verder lezen achter komt, als je niet al na drie zinnen bent afgehaakt. Leuk dat je ook de autofiele omnivoor wilt bedienen door ook over autonieuws uit andere wereldregio's te berichten maar doe dat dan zo dat de meerderheid die daar niets aan heeft niet mee lastig te vallen. En dat is dan nog de 'senior' webredacteur (want die naam zie ik echt al heel lang bij de berichten staan).
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: AutoWeek

Bericht door WizardOfOss »

Die herhaalde naamsverwisseling (waar in de reacties - waar zowel Jan Lemkes als Lars Krijgsman zich geregeld laten zien - toch ook al meermaals naar verwezen was) was inderdaad wel erg beschamend.

Maar wat ik me weleens afvraag, en wellicht weet jij daar meer van: hoe gaat het op zo'n redactie eigenlijk in z'n werk? Wordt er überhaupt nog zelf naar nieuws gezocht, of bestaat het toch grotendeels uit omschrijven van door de fabrikanten zelf verspreide persberichten (al dan niet in de vorm van een verwijzing naar een andere site)? Want laten we wel zijn, zowel Bugatti als Skoda zijn uiteraard beiden VAG, en als er één concern is waarvan massaal echt de meest futiele nieuwtjes de revue passeren is het VAG wel. Zie bijvoorbeeld ook de inmiddels al heel behoorlijke reeks van Skoda's bij politiekorpsen waar dan ook. Het gaat er bij mij niet in dat een redacteur zo'n item zelf verzint.

En uiteraard krijg je bij kritiek daarop altijd de dooddoener dat VAG nu eenmaal een enorm concern is waarover dus veel nieuws te melden is, maar bij mijn weten is VAG nog altijd niet minimaal 5x groter dan alle andere concerns. Ook niet qua marktaandeel in ons land.

Ik heb overigens ook niet zozeer het idee dat de redactie direct gesponsord wordt door VAG danwel Pon, maar dat die gewoon net iets beter begrijpen hoe hedendaagse marketing werkt: overspoel een redactie gewoon met "nieuws", zelfs al wordt maar de helft daarvan geplaatst, dan nog is het meer dan wat de rest aan écht nieuws te melden heeft. Klopt dat beeld een beetje?
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: AutoWeek

Bericht door nvdw »

Er komt inderdaad een behoorlijke berg berichten uit Leusden. Maar dat is alleen nog wat Pon naar het Nederlands laat omzetten: het gros van het werk komt van de pr-afdelingen van de merken zelf, en dat is nog veel meer dan dat. Ik denk dat ze bij AW's nieuwsredactie ook wel een woordje Engels of Duits spreken.

Persberichten maken is niet gratis, vertalen ook niet, maar als het publicatie oplevert, dan is het vaak goedkoper dan een advertentie inkopen. Zeker als het nog vrijwel integraal wordt geplaatst ook.

En dat wordt het, want door die barrage aan nieuwsberichten maakt AutoWeek zichzelf relevanter in zoekresultaten. Het is simpelweg een zelfversterkend effect. Wat dat met journalistiek te maken heeft? Niets. Ik vind het heel frappant dat een berichtje over het lettertype op de kont van de Seat Tarraco PHEV hoger staat op de frontpage dan de aankondiging van die Tarraco PHEV zelf. Waarschijnlijk heeft niemand dat daar zelf in de gaten. Al die ruis in de vorm van auto's die je alleen in China kunt kopen... er zal best een groepje lezers zijn die simpelweg alles wil weten wat er in de wereld gebeurt, maar zie het voorbeeld van die Kamiq GT even hierboven: het zit het echte nieuws gewoon in de weg.

Dat de site nog enige relevantie heeft, is vooral dankzij de enorme productie van de 'rijdende redactie' met al die video's. Die jongens van de nieuwsdesk moeten gewoon een berg berichten per dag produceren om hun loon terug te verdienen, en dat moeten er zodanig veel zijn dat je dan maar alles aanpakt wat je vinden kunt.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Plaats reactie