AutoWeek

Bespreek hier artikels uit de tijdschriften
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: AutoWeek

Bericht door ViveLaFrance »

WizardOfOss schreef:Maar sowieso vind ik het een zwaktebod dat ze inmiddels tig berichten over de kwestie gepubliceerd hebben, stuk voor stuk kleine stukjes copy/paste-actualiteit. Dit lijkt me nu bij uitstek een kwestie om eens een gefundeerd, journalistiek verantwoord artikel over te schrijven. Waarin vooral ook de harde feiten en ongefundeerde insinuaties eens duidelijk gescheiden worden.
Dit is regelmatig terugkerend commentaar op de AW-site. Zeker aangezien zusterblad AutoBild en Nu.nl (net als AW onderdeel van Sanoma) wel dergelijke stukken publiceren.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: AutoWeek

Bericht door WizardOfOss »

ViveLaFrance schreef:Roy Kleijwegt van AW is hardleers. Eerder deze week werd hij al beticht van het bagatelliseren van Dieselgate door bij bepaalde media direct andere merken erbij te betrekken en daarmee een verzachtende toon te hanteren omtrent VW. Bij Pauw gaat het vanavond over Dieselgate en nadat het onderwerp geïntroduceerd is en termen als fraude, list en bedrog over tafel gaan, presteert RK het om te spreken van "fabrikanten zoeken altijd de grenzen op" :no: Hij sloot af met de opmerking dat VW de regels heeft overtreden. Dank je Roy voor deze journalistieke bijdrage :thumbup:
Vandaag een column van Bas van Putten die het maar vreemd vond dat "expert" Roy niet aan tafel maar slechts in het publiek zat. Om vervolgens te stellen dat de overheid "de echte schuldigen" zijn. Want die hebben de markt verstoort met het bevoordelen van plugins die helemaal geen 1 op 50 lopen. Boehoehoe...

:frusty: :frusty: :frusty:
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: AutoWeek

Bericht door ViveLaFrance »

Ja, alsof AW zich al niet genoeg voor schut heeft gezet op radio en TV komt Basje nog eens opdagen :lol: Hij roemt de woorden van Stefan de Vries in Pauw. Nou, zoals ik al zei heb ik de aflevering ook gezien en ik heb gelachen om de uitingen van De Vries. Hij claimde dat bedrijven als VW gewoon gebruikmaken van het systeem zoals door de overheid wordt gecreëerd. Euh Bas, waarom horen we je daar niet over hoe belachelijk die opmerking is? Komt je niet goed uit zeker in het verdedigen van VW? Blijkbaar is het voor journalisten, zeker bij AW, lastig om onderscheid te maken tussen het bewust manipuleren van producten door sjoemelsoftware toe te passen en het verschil in verbruik van bv. plug-in hybrides hetgeen niet door de fabrikant komt. Dan maar weer lekker alles op één hoop gooien en à la De Vries afgeven op de overheid! Nu begrijp ik ook steeds beter waarom BvP koffie wilde drinken om mij en anderen te overtuigen van zijn objectiviteit als journalist. Hij gelooft echt dat hij objectief is... :bonk:

Oh en het huilie huilie doen vanwege de plek in het publiek van Roy Kleijwegt is ook schaamteloos. Ze hadden hem gezien zijn onzinnige, niet-journalistieke bijdrage gewoon de deur moeten wijzen :wave:
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: AutoWeek

Bericht door WizardOfOss »

Gelukkig heeft meneer van Putten nog wel even laten weten dat de suggestie van diverse "reaguurders" dat hij VAG zit te verdedigen "echt beside the point" is.

Nee, daarom kom je met een column getiteld "De echte schuldigen" waarin de zwarte piet toch wel heel nadrukkelijk bij de politiek wordt neergelegd :lol:
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: AutoWeek

Bericht door ViveLaFrance »

Daarmee ontkracht hij het niet volledig. Verdacht! :clown:

Normaal blijven weblogs van BvP erg lang staan op de hoofdpagina, zeker als er veel gereageerd wordt, maar héél toevallig daalde de door jou genoemde column vrij snel op de hoofdpagina om kort erna te verdwijnen :angel:

Ik vind het sowieso minachting van de lezer/kijker als je als AW keihard gaat negeren (zonder duidelijke uitleg) waar een groot deel van jouw publiek van overtuigd is namelijk een bevooroordeelde houding als het om VAG gaat. Of zijn die mensen allemaal van het pad geraakt als zij benoemen dat Cornelis Kit zich vergoelijkend heeft uitgelaten in de media over Dieselgate? Of Roy Kleijwegt die zich eveneens onhandig uit in diverse media? Of het censureren van een topic over Audi-motoren die slecht uit een test kwamen? Of het sluiten van een topic over een goede testuitslag van Suzuki bij de Consumentenbond, terwijl VAG-merken in hetzelfde onderzoek onderuit gingen? Of het benoemen van bepaalde kenmerken als kwaliteit van VAG-producten waar niet-VAG-producten juist op afgekraakt worden? Of de steeds terugkerende eufemistische toon voor het beschrijven van VAG-producten tegenover een harde toon voor niet-VAG-producten? Of de stortvloed aan, veelvuldig liflafjes en herhalende berichten, VAG-nieuws? Of...

En dat je nu, naar aanleiding van de commotie rondom Dieselgate, een redactioneel publiceert, omdat je de reacties overdreven vindt, maar zelf dreigt met censuur. Nee, dan ben je lekker bezig als het grootste automedium van Nederland :thumbup: Neem je lezers eens serieus, daar kom je verder mee.

Objectieve journalistiek bestaat simpelweg niet. Mensen zijn altijd gekleurd, alleen al door de verschillende invalshoeken die mensen kunnen hebben bij dezelfde items. Dit staat dus nog los van voorkeuren. Ook daar is niks mis mee, maar de commercie laat het hebben van een eigen voorkeur en mening niet meer toe.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: AutoWeek

Bericht door nvdw »

ViveLaFrance schreef: Ik vind het sowieso minachting van de lezer/kijker als je als AW keihard gaat negeren (zonder duidelijke uitleg) waar een groot deel van jouw publiek van overtuigd is namelijk een bevooroordeelde houding als het om VAG gaat.
Wat verwacht je dan van de redactie? Een zwartomrand mea maxima culpa waarin de voltallige redactie, en hun moeders, volmondig toegeven een trekpop te zijn van het almachtige VW-concern en/of de Pon-groep? Of weer een commentaar waarin de redactie nogmaals aangeeft VW en zijn dochtermerken niet anders te beoordelen dan anderen? In beide gevallen is het toch niet goed.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: AutoWeek

Bericht door WizardOfOss »

Tsja, het zal niet gauw goed zijn inderdaad, maar maken ze het daar ook niet zelf een beetje naar? Want er is weliswaar een stortvloed aan berichtjes geplaatst, het merendeel daarvan is echter simpel copy/paste-werk. Zoals iemand terecht al noemde: geen journalistiek, maar verslaggeving. En iedere keer als een redacteur van AW zelf iets toevoegt is het tamelijk bagatelliserend:
  • Cornelis Kit: het is niet verboden, het is alleen niet in de geest van de wet.
  • Roy Kleijwegt: fabrikanten zoeken nu eenmaal de grenzen op.
  • Michiel Willebrands: dit is toch niet zo erg als het contactsloten-verhaal bij GM?
  • Bas van Putten: de politiek met hun subsidiëring van slurpende plugin-hybrides is de echte schuldige.
Kijk, ze hoeven VAG niet meteen tot de grond af te fakkelen, maar waarom krijgt geen enkele redacteur van AW het uit z'n strot dat VAG hier simpelweg de boel op ongekende schaal belazerd heeft zonder dit weer op de een of andere manier af te zwakken?

Om het dan met bijvoorbeeld de terugroepacties van Toyota te vergelijken, daar was nooit enige nuancering te bekennen. Niks "maar ze maken dan ook 10 miljoen auto's per jaar", niks "maar andere fabrikanten hebben ook terugroepacties", niks "maar ze roepen nu de auto's ook voor elk onbeduidend wissewasje terug". Nee, toen kon er niet genoeg benadrukt worden dat er alweer een terugroepactie was. Toeval of opzet?
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: AutoWeek

Bericht door nvdw »

Ik ben het overigens met jullie eens dat de diepgang van de berichtgeving nul is. Maar dat weten we al langer van de website. AMT.nl heeft al laten zien dat je zelfs zonder van je bureaustoel te komen een goed en feitelijk artikel over de kwestie kunt schrijven, dat (het blijft immers een vakblad) ook voor niet-ingewijden in de materie goed te begrijpen is.

Gisteravond keek ik ook nog even op AW en toen was er inmiddels een blog(je) van Cornelis Kit geplaatst waarin hij eigenlijk een vraag stelt die hij als journalist zelf zou moeten beantwoorden. En ik denk dat hij in zijn eentje het 'technisch geweten' van AutoWeek is. Kleijwegt is toch meer de fiscaliteitenman. En daar heeft dit onderwerp nu eenmaal niets van doen.

Dus nee, vanuit journalistiek oogpunt maakt AutoWeek geen beste beurt, maar dat is wat mij betreft niet de 'overnuancering' van de gebeurtenissen alleen omdat het VW betreft. Inhoudelijk is het gewoon te mager en daarom scheidt AutoWeek ook niet meer de hoofdzaken van de bijzaken en gaan alle paniekberichten ook gewoon de site op.

Maar nuances op zich zijn er genoeg te maken. Het TNO-rapport over SCR-systemen meldt dat vrijwel alle geteste personenauto's alleen correct werken op de rollenbank. Vroeg of laat komt uit dat andere fabrikanten (Ford? Opel? Renault?) ook geen schoon geweten hebben. Als AW dat dan straks meldt, wat dan?
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: AutoWeek

Bericht door WizardOfOss »

En vandaag eindelijk een informatief stukje van Cornelis Kit over hoe het nu allemaal zit met NOx :thumbup:
nvdw schreef:Maar nuances op zich zijn er genoeg te maken. Het TNO-rapport over SCR-systemen meldt dat vrijwel alle geteste personenauto's alleen correct werken op de rollenbank. Vroeg of laat komt uit dat andere fabrikanten (Ford? Opel? Renault?) ook geen schoon geweten hebben. Als AW dat dan straks meldt, wat dan?
Tsja, de nuance is hier toch dat er een groot verschil tussen rollenbank en praktijk kan zijn (net als bij verbruik) omdat de rollenbank-meting an sich niet deugt. Maar als bij andere merken eveneens sprake blijkt van moedwillig bedrog, dan mogen die uiteraard ook genadeloos aan de schandpaal. Ben wel benieuwd of eventuele andere merken door de heren redacteuren dan ook zo met fluwelen handschoentjes zullen worden aangepakt....
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: AutoWeek

Bericht door ViveLaFrance »

nvdw schreef:Wat verwacht je dan van de redactie? Een zwartomrand mea maxima culpa waarin de voltallige redactie, en hun moeders, volmondig toegeven een trekpop te zijn van het almachtige VW-concern en/of de Pon-groep?
Nou nee. Buiten dat het sowieso ondenkbaar is vind ik het ook niet interessant. Wie hecht daar waarde aan? Zoals ik zei zou ik graag zien dat AW de lezer/kijker serieus gaat nemen. In plaats van uit frustratie een redactioneel wijden over mogelijk nog meer censuur op en door AW zou je ook tijd kunnen besteden aan het uitleggen hoe afhankelijk een medium als AW is van de autobranche en wat dit betekent voor de autojournalistiek in het algemeen. Nee, ze treiteren liever hun lezers (BvP doet regelmatig mee met het getrol van bepaalde reaguurders) en bannen mensen die ook maar enige vorm van kritiek uiten op de redactie. Wederom zonder uitleg en zonder een poging om de inhoud van de kritiek te begrijpen.

Sander benoemde hierboven de bagatelliserende houding omtrent Dieselgate van niet één, niet twee, niet drie, maar minstens vier AW-medewerkers. Als het een keer gebeurt, oké, niets mis mee, het zijn ook mensen, maar de pro-VAG-houding van AW heeft al maanden, zo niet jaren alle kenmerken van een patroon. Daarbij zijn sommige uitspraken zoals die van Cornelis Kit op het domme af. Dan spreek ik niet meer van toeval. Dit in tegenstelling tot andere merken die een andere behandeling krijgen. Sander noemt terecht de wijze waarop Toyota werd benaderd aangaande de terugroepacties.

Buiten Dieselgate en terugroepacties om, de berichtgeving over corruptie bij Politie en Defensie was ook zwak. Waar andere (auto)media zoals Autoblog en Follow the Money het niet schuwden om Pon te linken aan corruptie daar hield AW zich op de vlakte. Tja, dan moet je niet raar opkijken als dit een zoveelste aanleiding is voor mensen om te denken dat het AW goed uitkomt om niet negatief te schrijven over VW en ook geen minder neutrale dan wel negatieve toon te hanteren bij artikelen over VW.

Nu gebeurt het weer met de benadering van Dieselgate waarbij ze de kans om een journalistiek, kritisch stuk te schrijven laten schieten en liever anderen kopiëren. Geen journalistieke inhoud gecombineerd met een bagatelliserende houding van AW bij een zoveelste VW-onderwerp. Tja, gek eigenlijk dat veel lezers/kijkers denken aan een bevooroordeelde houding :wave:
nvdw schreef:Kleijwegt is toch meer de fiscaliteitenman. En daar heeft dit onderwerp nu eenmaal niets van doen.
En toch representeerde hij AW op zowel radio als TV. Duidelijk een inschattingsfout. Aan de andere kant, de rest doet het niet beter. Bij Pauw hebben ze het goed ingeschat door hem niet aan tafel te zetten.
nvdw schreef:Als AW dat dan straks meldt, wat dan?
Dan ben ik, samen met Sander, erg benieuwd naar de instelling van AW in de wijze van reageren. Ik heb geen hoge verwachtingen, want ze zijn al op hun bek gegaan door meteen te insinueren dat het ook wel bij andere merken gebeurt zonder dit te nuanceren laat staan te testen. Ze hebben de middelen in huis. En dan komt BvP er nog overheen met een misplaatste vergelijking. Dáár zou een goede hoofdredacteur zich toch ernstig aan moeten storen, maar het kwakkelt rustig verder...
Vive la France, Vive la Différence
Plaats reactie