AV: zo werkt de NEDC-meetmethode
Geplaatst: 01 jul 2012, 13:39
http://www.telegraaf.nl/s/12452200
Er is heel veel gezegd en geschreven over de NEDC, de rollenbanktest die verplicht is bij de Europese typegoedkeuring voor nieuwe auto's en waarmee alle emissiewaarden worden vastgesteld. Want, en dat is wel leuk dat het in deze video wordt aangestipt: de NEDC is geen verbruikstest. De verbruikscijfers worden achteraf berekend aan de hand van de gemeten CO2-uitstoot. Voor wie niet heel bekend is met de materie is dit wel een informatieve video.
Vroeger werd het verbruik vastgesteld aan de hand van de stadscyclus (nu nog gebruikt in de NEDC) en twee waarden bij constant 90 en 120 km/uur. Ook een goede indicator voor verbruik, maar als je de curves van een elektronisch injectiesysteem uit die tijd ziet, dan valt op dat de auto bij exact 90 en exact 120 een wel heel maffe dip vertoont. 'Cycle beating' is dus al zo oud als de testcycli zelf
De NEDC-test wordt uitgevoerd in een redelijk warm klimaat, en bovendien moeten alle verbruikers uitgeschakeld zijn om tot een zo eerlijk mogelijke meting t.o.v. andere voertuigen te komen. Bij auto's die het dimlicht automatisch inschakelen, zoals Volvo's en Saabs, is deze functie dus speciaal voor de test geblokkeerd.
De EPA-test zoals die in de Verenigde Staten wordt gebruikt, laat altijd opvallend matige cijfers zien, ook voor compacte voertuigen. Niet omdat die auto's zo zuinig zijn, maar omdat deze tests er zijn om de consument te dienen. Airco aanwezig? Dan staat die tijdens de test aan...
Er is heel veel gezegd en geschreven over de NEDC, de rollenbanktest die verplicht is bij de Europese typegoedkeuring voor nieuwe auto's en waarmee alle emissiewaarden worden vastgesteld. Want, en dat is wel leuk dat het in deze video wordt aangestipt: de NEDC is geen verbruikstest. De verbruikscijfers worden achteraf berekend aan de hand van de gemeten CO2-uitstoot. Voor wie niet heel bekend is met de materie is dit wel een informatieve video.
Vroeger werd het verbruik vastgesteld aan de hand van de stadscyclus (nu nog gebruikt in de NEDC) en twee waarden bij constant 90 en 120 km/uur. Ook een goede indicator voor verbruik, maar als je de curves van een elektronisch injectiesysteem uit die tijd ziet, dan valt op dat de auto bij exact 90 en exact 120 een wel heel maffe dip vertoont. 'Cycle beating' is dus al zo oud als de testcycli zelf
De NEDC-test wordt uitgevoerd in een redelijk warm klimaat, en bovendien moeten alle verbruikers uitgeschakeld zijn om tot een zo eerlijk mogelijke meting t.o.v. andere voertuigen te komen. Bij auto's die het dimlicht automatisch inschakelen, zoals Volvo's en Saabs, is deze functie dus speciaal voor de test geblokkeerd.
De EPA-test zoals die in de Verenigde Staten wordt gebruikt, laat altijd opvallend matige cijfers zien, ook voor compacte voertuigen. Niet omdat die auto's zo zuinig zijn, maar omdat deze tests er zijn om de consument te dienen. Airco aanwezig? Dan staat die tijdens de test aan...