Honda Project 2&4 (IAA Frankfurt 2015)

StarWars of Reëel?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Honda Project 2&4 (IAA Frankfurt 2015)

Bericht door WizardOfOss »

Naar eigen zeggen als eerbetoon aan de RA272 F1-racer uit 1965 toont Honda op de IAA deze Project 2&4. Een 405kg licht racertje van slechts 3,05 meter lang, 1,82 breed en op 5mm na een meter hoog. De aandrijving wordt verzorgd door een aangepaste MotoGP-V4 welke zonder hulp van turbo's uit 1 liter liefst 215pk weet te halen, daarvoor moet je dan wel even doortrekken tot 13.000 toeren. Het koppel bedraagt 118Nm bij 10.500tpm. Dat vermogen wordt middels een zesbak met dubbele koppeling op de achterwielen overgebracht.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
#3 Micha
.
.
Berichten: 1377
Lid geworden op: 06 mar 2010, 19:11

Re: Honda Project 2&4 (IAA Frankfurt 2015)

Bericht door #3 Micha »

Ik mag dit wel, lekker gewaagd, technisch toch ook wel een hoogstandje.
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Honda Project 2&4 (IAA Frankfurt 2015)

Bericht door HondArd »

Om de haverklap lijkt Honda te willen teren op de roem van de RA272. Ondanks dat het een technisch vooruitstrevende F1 bolide in die dagen was (230pk uit een dwarsgeplaatste 1,5L V12), het enige wapenfeit van betekenis was de overwinning in de '65-er GP van Mexico. Als eerste Japanse merk overigens, maar toch. Mazda is dan nog een stuk bescheidener met zijn 787B. Het zogenaamde Championship White van onder andere de ATR CH1 en ITR DC2 is ook een hommage aan de RA272.
Desalniettemin is het wel een geinig karretje. Naast een piekvermogen bij hetzelfde toerental (13.000tpm) is er nog een overeenkomst met de RA272. Beide hebben een 6-bak.
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Honda Project 2&4 (IAA Frankfurt 2015)

Bericht door WizardOfOss »

Hoezeer ik die verwijzing naar die oude racer ook gezocht vind, het is wel een ongehoord gaaf ding. Oké, zelfs voor een puur circuitapparaat is het nog een onhandig ding (iets zegt me dat zelfs in een kart het gevoel hebt meer beschermd te zitten...), maar wat maakt het uit? Ook grappig hoe ze een soort HUD aan het stuur hebben gemonteerd. Gewoon omdat het kan.

Zou leuk zijn als ze hier een kleine serie van zouden maken, maar iets zegt me dat je dit met geen mogelijkheid waar dan ook op kenteken zou kunnen krijgen.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Honda Project 2&4 (IAA Frankfurt 2015)

Bericht door HondArd »

Als kleinserie zou het mogelijk moeten zijn. Misschien dat er links en rechts nog wat geschaafd moet worden maar als een Morgan 3-wieler legaal de weg op mag dan zijn er vast genoeg mogelijkheden om het met 2&4 die dicht bij de basis blijft ook te flikken.
*edit* het blok van de MotoGP racer lijkt me iets te hoog gegrepen. Honda kan best betrouwbare atmosferische blokken maken met hoge specifieke vermogens, maar 215pk/liter lijkt met iets optimistisch. Het blok van de VFR1200F lijkt me een uitstekende kandidaat. 165pk bij 10.000tpm uit 1237cc 8-)
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: Honda Project 2&4 (IAA Frankfurt 2015)

Bericht door Leeuw »

Holy moederkloek, wat gaaf. Het eerbetoon aan de RA272 zie ik niet , maar is ook nergens voor nodig.
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Honda Project 2&4 (IAA Frankfurt 2015)

Bericht door ViveLaFrance »

Je zou denken dat Honda Europa zich om andere dingen zou bekommeren...
Vive la France, Vive la Différence
Plaats reactie