BMW Compact Sedan (Los Angeles 2015)

StarWars of Reëel?
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: BMW Compact Sedan (Los Angeles 2015)

Bericht door WizardOfOss »

Ik denk dat Volvo in basis ook een makkelijker imago heeft om succesvol te zijn: niet zozeer eigenwijs, maar vooral veilig, degelijk en praktisch, niet patserig maar sympathiek. Precies het juiste imago om je toch een beetje boven de grote massa te verheffen, zonder direct in het vaarwater van de grote en dure Duitse Drie te komen.

Saab had van oudsher toch een afwijkender karakter, waardoor ze toch al een wat specifiekere doelgroep aanspraken. Als dan onder GM dat karakter met elk nieuw model verder verwatert, dan haakt ook die doelgroep stukje bij beetje af. Het resultaat daarvan hebben we gezien. Uiteraard hielp het ook niet mee dat Saab juist actief was in segmenten waar de Duitse drie zeer nadrukkelijk de macht hebben gegrepen, en voor de rest slechts kruimels overlaten.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: BMW Compact Sedan (Los Angeles 2015)

Bericht door Leeuw »

Betreft BMW en het "voorwielaandrijven" zie ik niet zozeer het probleem (ook niet voor de identiteit van het merk op langere termijn) Waar ik wel een probleem in zie zijn die modellen als een 2 gran tourer. Nu valt 1 model nog wel mee, maar op een gegeven moment verliest een 3 of 5 ook wel hun bijzonderheid en wordt BMW gewoon een VW, Opel, Renault.

Datzelfde "probleem" heeft Porsche imho ook, ik denk dat ze veel liefhebbers zijn kwijtgeraakt. Financieel is dat geen probleem voor Porsche, want ze verkopen die lelijke monsters als een bezetene.
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: BMW Compact Sedan (Los Angeles 2015)

Bericht door ViveLaFrance »

Leeuw schreef:Waar ik wel een probleem in zie zijn die modellen als een 2 gran tourer. Nu valt 1 model nog wel mee, maar op een gegeven moment verliest een 3 of 5 ook wel hun bijzonderheid en wordt BMW gewoon een VW, Opel, Renault.
Buiten het willen groeien als merk, zowel financieel als volume, is dé hoofdreden voor de komst van de 2 AT/GT natuurlijk de Mercedes-Benz B-Klasse. BMW en Daimler houden elkaar al decennialang in de gaten. Misschien wilden bepaalde topmensen bij BMW geen MPV in het programma, maar kwam hij er toch, simpelweg om een alternatief voor MB te kunnen bieden. Daarom komt er ook een 1-serie Sedan als reactie op de CLA-Klasse.
Leeuw schreef:Datzelfde "probleem" heeft Porsche imho ook, ik denk dat ze veel liefhebbers zijn kwijtgeraakt. Financieel is dat geen probleem voor Porsche, want ze verkopen die lelijke monsters als een bezetene.
Go Tom go! :oranje:
Het nivelleren van zogenaamde topmerken is een betreurenswaardig, maar inmiddels bekend fenomeen in autoland (Audi, BMW, MB, Porsche) en breidt zich steeds verder uit (Jaguar, Bentley...).
Martin schreef:SAAB had een tweede Volvo moeten worden.
Juist niet! Ik heb nog steeds het idee dat een samenwerking met Volvo best had gekund. Laatst nog met twee bevriende Saab-rijders gesproken waarvan één overweegt om de laatste 9-5 te kopen. Hij gaf aan nooit een Volvo te kopen, omdat "het auto's voor IKEA-mensen zijn". Dit is natuurlijk één voorbeeld, maar bij mij overheerst immer het idee dat Saab (fijnproevers, non-conformisten) een compleet andere doelgroep aantrekt dan Volvo (zakelijk, behoudend). Ik had deze merken graag naast elkaar gezien en ja, vooral om Saab te laten overleven. Op welke manier dan ook...
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
Martin
.
.
Berichten: 2927
Lid geworden op: 09 feb 2010, 21:55

Re: BMW Compact Sedan (Los Angeles 2015)

Bericht door Martin »

Ik doelde meer op de financiële constructie: Volvo werd door Ford verkocht aan een Chinees bedrijf, waarna ze verder konden. GM stond niet toe dat Saab in Chinese handen zou komen. Dat was waarschijnlijk de enige kans op overleven geweest. Of het eigenzinnige karakter dan wel was behouden, kun je je afvragen.

In jullie reacties lees ik: "lage aantallen, eigenzinnig, gewoon winstgevend per verkocht exemplaar"
Het had misschien gekund, toch zou je een behoorlijk aantal moeten verkopen, om betaalbare auto's te kunnen leveren.
Stap eens op de fiets
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: BMW Compact Sedan (Los Angeles 2015)

Bericht door ViveLaFrance »

Martin schreef:Ik doelde meer op de financiële constructie: Volvo werd door Ford verkocht aan een Chinees bedrijf, waarna ze verder konden. GM stond niet toe dat Saab in Chinese handen zou komen. Dat was waarschijnlijk de enige kans op overleven geweest.
Ahzo. Ja, GM heeft een hoop merken om zeep gebracht. Spyker mocht weliswaar Saab overnemen, maar onder GM werd het dal steeds dieper.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: BMW Compact Sedan (Los Angeles 2015)

Bericht door nvdw »

GM is toch vooral een concern dat de winst op korte termijn nastreeft. Dat paste inderdaad niet zo goed bij Saab, dat helemaal geen winst maakte op welke termijn dan ook.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Gebruikersavatar
Jurjen
.
.
Berichten: 1945
Lid geworden op: 10 feb 2010, 17:19
Locatie: Amsterdam

Re: BMW Compact Sedan (Los Angeles 2015)

Bericht door Jurjen »

:lol:
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: BMW Compact Sedan (Los Angeles 2015)

Bericht door WizardOfOss »

Je kan je dan ook afvragen waarom ze Saab dan überhaupt overgenomen hebben. Ofwel je koopt een winstgevend bedrijf om je eigen resultaat op te vijzelen, ofwel je koopt een bedrijf waar je potentie in ziet om daar met goed beleid nieuw leven in te blazen. Maar een verliesgevend bedrijf met halfbakken beleid door laten modderen, dat was bij voorbaat kansloos.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: BMW Compact Sedan (Los Angeles 2015)

Bericht door ViveLaFrance »

WizardOfOss schreef:Je kan je dan ook afvragen waarom ze Saab dan überhaupt overgenomen hebben.
Inderdaad. Het is ook niet dat GM zich eventjes heeft bemoeid met Saab. 21 jaar...
Vive la France, Vive la Différence
Plaats reactie