Aston Martin Vanquish Zagato (Villa d'Este, Tivoli 2016)

StarWars of Reëel?
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Aston Martin Vanquish Zagato (Villa d'Este, Tivoli 2016)

Bericht door WizardOfOss »

ViveLaFrance schreef:Prachtig :worshippy: Wie koopt nu nog een gare 911 als je dit kunt rijden?
Mensen die geen €775.000 (kale prijs voor de coupé is €560.000) neer kunnen tellen wellicht? Of anders de vele kapitaalkrachtigen die naast de 99 coupé's en evenzoveel Volante's hebben gegrepen ?

Het is domweg geen vergelijk. Je kan je net zo goed afvragen waarom mensen in een suffe middeklasser rijden als ze ook een 911 zouden kunnen rijden.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Aston Martin Vanquish Zagato (Villa d'Este, Tivoli 2016)

Bericht door ViveLaFrance »

Onzin. Aston Martin is gewoon slim om een vergelijkbaar gemotoriseerde auto ten opzichte van de 911 Carrera Turbo S Cabriolet voor het drievoudige in de markt te zetten. En tegelijk werken ze aan een exclusief imago. Win-win! :thumbup: Het gepeupel koopt maar een Porsche dat ondanks tig uitvoeringen van de 911 geen ruimte ziet voor een project als de Vanquish Zagato.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Aston Martin Vanquish Zagato (Villa d'Este, Tivoli 2016)

Bericht door WizardOfOss »

Tsja, daar kom jij weer met het maffe idee dat Porsche een van de meest gebouwde sportwagens ooit exclusief zou moeten maken :bonk:

In de laatste AV toevallig een test met de ultieme feestnummers van beide merken: een 911 R versus een Vantage V12 S, beiden tamelijk hardcore sportwagens met handbak. Het interessante daaraan: de 911 R is een tot 991 exemplaren gelimiteerde reeks. Oorspronkelijke nieuwprijs in ons land 270 mille, maar terwijl ze nu nog gebouwd worden gaan ze al voor het dubbele van de hand. De Vantage is niet gelimiteerd maar zal desondanks in geringere aantallen gebouwd gaan worden. De 264 mille die je daarvoor neer moet tellen zal je echter nooit meer terugzien.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Aston Martin Vanquish Zagato (Villa d'Este, Tivoli 2016)

Bericht door ViveLaFrance »

WizardOfOss schreef:Tsja, daar kom jij weer met het maffe idee dat Porsche een van de meest gebouwde sportwagens ooit exclusief zou moeten maken :bonk:
Dat lees jij erin ;) Ik stel alleen dat AM het slimmer aanpakt. Ze kunnen een vergelijkbaar gemotoriseerde auto voor het drievoudige verkopen en de exclusiviteit waarborgen. Top! :thumbup:
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Aston Martin Vanquish Zagato (Villa d'Este, Tivoli 2016)

Bericht door WizardOfOss »

En toch vraag ik me af wat bij de bazen van AM de voorkeur zou hebben: 99 auto's verkopen voor 750.000 per stuk, of enkele tienduizenden auto's verkopen voor een derde daarvan? Zou dit echt een vrijwillige keuze zijn, of de enige manier van overleven voor het merk?
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Aston Martin Vanquish Zagato (Villa d'Este, Tivoli 2016)

Bericht door nvdw »

Aston Martin en Zagato werken al jaren samen, het is een voortzetting van een mooie traditie.

Porsche heeft geen traditie met coachbuilders. Wel met fantastische supercars (959, Carrera GT, 918) met zelf in eigen huis ontwikkelde techniek. Niks ten nadele verder van Aston Martin maar dat moet ik ze in Gaydon nog zien doen.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Aston Martin Vanquish Zagato (Villa d'Este, Tivoli 2016)

Bericht door ViveLaFrance »

WizardOfOss schreef:En toch vraag ik me af wat bij de bazen van AM de voorkeur zou hebben: 99 auto's verkopen voor 750.000 per stuk, of enkele tienduizenden auto's verkopen voor een derde daarvan? Zou dit echt een vrijwillige keuze zijn, of de enige manier van overleven voor het merk?
Ze bestaan nog steeds, dus blijkbaar werkt het.
nvdw schreef:Wel met fantastische supercars (959, Carrera GT, 918) met zelf in eigen huis ontwikkelde techniek.
Gecombineerd met techniek van honderden toeleveranciers. Tot en met de monocoque.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Aston Martin Vanquish Zagato (Villa d'Este, Tivoli 2016)

Bericht door WizardOfOss »

ViveLaFrance schreef:Ze bestaan nog steeds, dus blijkbaar werkt het.
Spyker bestaat ook nog steeds, dus als dat het criterium is....

AM is en blijft een zeer kleine en daardoor kwetsbare speler in de markt. Met een omzet die je in de honderden miljoenen rekent, niet in miljarden. En die onder de streep afgelopen jaar £ 72 miljoen verlies (voor belastingen) heeft gemaakt en 300 man personeel heeft moeten ontslaan. Uiteraard deels door broodnodige investeringen in met name de DB11, maar het zijn en blijven verre van rooskleurige cijfers. Maar hé, ze zijn wel lekker exclusief!

Nu wil ik overigens ook weer niet te somber doen, want met nu de DB11 en dergelijke kleine series zou nu toch de lijn naar boven ingezet moeten kunnen worden. Dat hoop ik tenminste, want we weten allemaal wat anders de redder in nood zal moeten gaan worden. Zal ik alvast de vraag stellen? Wat zou erger zijn: een AM dat afhankelijk is van SUV's, of helemaal geen AM meer?
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Aston Martin Vanquish Zagato (Villa d'Este, Tivoli 2016)

Bericht door ViveLaFrance »

Verkocht Spyker dan auto's? Volgens mij was het eerder Victor Muller die alles deed om in de schijnwerpers te staan. Toegegeven, dat is hem prima gelukt.

Winstcijfers en ontslagrondes vind ik weinig zeggen over of een merk moet inzetten op exclusiviteit. De markt bekijkend lijkt er voldoende ruimte voor een speler als AM om naast een volumemodel (DB11) leuke dingen te doen (bv. One-77, Vanquish Zagato) om het merk en de bestaande modellen een boost te geven. Vorig jaar verkocht men dik 1.600 auto's in Europa en daarmee was de dalende trend reeds gekeerd. Daar zijn geen SUV's voor nodig. De afgelopen jaren was het onoverzichtelijke, overlappend aanbod het grootste probleem denk ik met de Vantage, Virage, DB9, DBS en Vanquish. En als het slecht zou gaan dan kunnen ze eventueel een bestaand concern aanvullen. De Ford-periode bezorgde AM topjaren.

Wat betreft de vraag over SUV's, die hoef je niet te stellen, omdat het al een tijdje bekend is dat de DBX conceptauto in productie gaat. En dan is AM niet eens op de rand van de afgrond... :no:

Ik zal de AM SUV, pardon crossover, objectief beoordelen, maar ik vind dergelijke cashcows meer passen bij volumemerken. Maar goed, we leven nu eenmaal in een tijd waarbij luxemerken zich juist in elk segment werken en hopen te scoren met hun merklogo. Ik word nooit fan van deze verloedering van het autolandschap. Het is voor mij een teken dat de meeste mensen oerconservatief zijn. Coupés, cabrio's en zelfs 3-deurs hatchbacks lijken niet meer rendabel in de markt gezet te kunnen worden, het weiland vol schapen vreet alleen brood met brood en brood ertussenin.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Aston Martin Vanquish Zagato (Villa d'Este, Tivoli 2016)

Bericht door WizardOfOss »

ViveLaFrance schreef:Verkocht Spyker dan auto's?
Ja hé, niet ineens het criterium veranderen. Spyker bestaat, dus doet iets goed.
ViveLaFrance schreef:Winstcijfers en ontslagrondes vind ik weinig zeggen over of een merk moet inzetten op exclusiviteit. De markt bekijkend lijkt er voldoende ruimte voor een speler als AM om naast een volumemodel (DB11) leuke dingen te doen (bv. One-77, Vanquish Zagato) om het merk en de bestaande modellen een boost te geven. Vorig jaar verkocht men dik 1.600 auto's in Europa en daarmee was de dalende trend reeds gekeerd.
Kan allemaal best, maar ze leggen er sinds ze onder de paraplu van Ford weg zijn behoorlijk geld op toe. En dan ben je aan het einde van de rit toch afhankelijk van het geduld van investeerders. Aston Martin neemt een verhoudingsgewijs enorm voorschot op een toekomst die altijd onvoorspelbaar is.

Begrijp me niet verkeerd: ik vind al die exclusieve modellen ook geweldig, en ik hoop ook zeker dat ze daarmee onverminderd door blijven gaan. Maar ik hoop nog veel meer dat het merk nog heel lang blijft voortbestaan. Ze voeren een (voor autoliefhebbers) leuk beleid, maar ik zou het niet zonder meer een goed beleid willen noemen. Een goed beleid begint wat mij betreft met gezonde financiën.
ViveLaFrance schreef:Wat betreft de vraag over SUV's, die hoef je niet te stellen, omdat het al een tijdje bekend is dat de DBX conceptauto in productie gaat. En dan is AM niet eens op de rand van de afgrond... :no:
Zolang er geen productieversie in de showroom staat blijft er hoop ;)

Maar niet aan de rand van de afgrond? Zolang je bestaat bij de gratie van investeerders mag je de situatie toch tenminste zorgwekkend noemen. Als de verliezen zich blijven opstapelen is het geduld ooit op. Tenzij hen uiteraard een geheide klapper in het vooruitzicht is gesteld...
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Plaats reactie