Renault Zoe E-Sport (Genève 2017)

StarWars of Reëel?
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Renault Zoe E-Sport (Genève 2017)

Bericht door ViveLaFrance »

De Renault Zoe, de best verkochte EV in Europa, is in Zwitserland te zien als E-Sport. Hij leent techniek uit de Formule E. Twee elektromotoren zijn goed voor 466 pk/640 Nm waarmee de compacte Fransman in 3,2 seconden naar 100 km/h schiet. De AWD Zoe E-Sport weegt 1.400 kilogram, ligt dichter bij het asfalt en beschikt over een sportiever afgesteld onderstel.

http://i.imgur.com/o1ucLXS.jpghttp://i.imgur.com/KtWmJ7h.jpg
http://i.imgur.com/4VmNLZp.jpg
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Renault Zoe E-Sport (Genève 2017)

Bericht door WizardOfOss »

Wat let ze om een kleine serie hiervan te produceren? Ook al verkoopt ie dan blijkbaar best aardig (waar dan eigenlijk, want hier in NL zie ik ze praktisch nooit?), na de oorspronkelijke bombarie een jaar of wat geleden vind ik Renault in het elektrische segment onzichtbaarder dan ze eigenlijk zouden moeten zijn. Dit zou de perfecte auto zijn om dan toch even wat aandacht te genereren. Een moderne spirituele opvolger van de Clio V6....
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Renault Zoe E-Sport (Genève 2017)

Bericht door ViveLaFrance »

WizardOfOss schreef:...na de oorspronkelijke bombarie een jaar of wat geleden vind ik Renault in het elektrische segment onzichtbaarder dan ze eigenlijk zouden moeten zijn.
Zit Lars Krijgsman soms achter je laptop? Die legt gelijksoortige rare verbanden :lol:

Leuk bakkie. De Zoe E-Sport voldoet aan alle eisen, misschien zien we Max een keer sturen in dit monstertje?
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Renault Zoe E-Sport (Genève 2017)

Bericht door HondArd »

Renault doet goede zaken in de Formula E, dan is een electrische hete hatchback het logische gevolg.
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Renault Zoe E-Sport (Genève 2017)

Bericht door WizardOfOss »

ViveLaFrance schreef:Zit Lars Krijgsman soms achter je laptop? Die legt gelijksoortige rare verbanden :lol:
Nah, serieus. Een paar jaar geleden stonden ze nog met een hele reeks elektrische concepts op de beurzen, en werd er door Renault ook volop geadverteerd met hun elektrische toekomstplannen. Nu zijn we een jaar of wat verder, is de Fluence ZE op een fiasco uitgelopen, is de Twizy nooit aangeslagen, en leiden de Zoe en Kangoo ZE een tamelijk stil bestaan. Kan allemaal gebeuren, Renault zal destijds echt niet die weg zijn ingeslagen met het idee er direct miljoenen auto's door te gaan verkopen. Maar ik heb Renault zichzelf ook al heel lang niet meer zien profileren als voorloper op het gebied van elektrische auto's, terwijl ze dat wel zijn. Nissan zie ik dat dan toch veel nadrukkelijker doen, terwijl ook daar de verkopen ten opzichte van reguliere auto's een druppel op een gloeiende plaat zijn.

Dus laat ze eens gek doen met zo'n race-Zoe, laat maar weer eens zien dat Renault in Europa hét merk van de elektrische auto is.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Renault Zoe E-Sport (Genève 2017)

Bericht door ViveLaFrance »

WizardOfOss schreef:...en leiden de Zoe en Kangoo ZE een tamelijk stil bestaan.
Wat verwacht je van deze modellen? Zoals gezegd is de Zoe de best verkochte EV in Europa, vorig jaar ging het om ruim 21.000 stuks (+15%). Nu met de verhoogde actieradius kan dit verder worden uitgebreid. Daarnaast staat de Kangoo Z.E. (3.900 stuks, -10%) op een achtste positie. Laten we niet vergeten dat het hier om een bedrijfswagen gaat. De Twizy is uiteraard een niche-model, maar deed het met ruim 2.200 stuks beter dan in 2015, terwijl bijvoorbeeld de e-Up! (dik 2.500 stuks, -8%) daalde en nog geen 3% van de totale Up!-verkoop voor zijn rekening nam. Bij de e-Golf is het nog erger (-40%, 1,4%). En dat met een stortvloed aan Duitse subsidies...

Kijkend naar het landschap, waarin elektrisch rijden nog lang niet breed geaccepteerd is dan wel voor iedereen bereikbaar is, denk ik dat Renault-Nissan het prima doet met hun EV's.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Renault Zoe E-Sport (Genève 2017)

Bericht door WizardOfOss »

Het gaat niet om de aantallen an sich, zoals ik al aangaf zal dat ook voor Renault echt geen verrassing zijn. Het gaat mij erom dat ze ook geen moeite meer lijken te doen zich neer te zetten als "elektrisch" merk. Oké, recentelijk hoor je wel weer wat reclames voor de Zoe met grotere accu voorbij komen, voor het eerst in jaren. Maar die wordt in aandacht (en waarschijnlijk straks ook qua verkoopcijfers?) totaal overvleugeld door de Ampera-E. Ze pakten het zo voortvarend aan, maar laten zich nu de kaas van het brood eten. En dat vind ik een gemiste kans.

Uiteraard gaat hem om dusdanig beperkte aantallen dat je niet om de haverklap nieuwe modellen kan introduceren, en lukraak van gewone modellen een stekkerversie uitbrengen werkt ook niet. Maar er zijn andere manieren om de modellen onder de aandacht te houden. Regelmatige (zichtbare en technische) updates, zoals Nissan bijvoorbeeld met de GT-R doet. Nee, nu krijg je na 5 jaar een betere accu en een verder praktisch onzichtbare facelift. En daarnaast bijzondere versies, zoals deze race-Zoe. En dan niet als statische concept, maar een kleine serie waarmee ook echt gereden kan worden. Of een merkencup daarmee. Tuurlijk, het is allemaal marketing. Maar nu is hét moment om te laten zien dat Renault de elektro-specialist is. En niet Opel. Of straks VW, mochten die hun aangekondigde plannen met de gebruikelijke poeha doordrukken. Want achteraf zijn het meestal niet de voorlopers die als innovator worden gezien, maar degene die als eerste echt commercieel succes ergens mee boekt.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Renault Zoe E-Sport (Genève 2017)

Bericht door ViveLaFrance »

Je oordeelt nu te snel over een merk op basis van nog te behalen prestaties door een ander. De Ampera, zonder 'e' en nota bene een hybride, begon ook voortvarend in Nederland (enige Europese land waar het model een succesje boekte) en waar staat dat model nu? Ik houd de Amerikaanse verkoop goed bij en kan je melden dat de Chevy Volt een beetje opkrabbelt door het nieuwe model, maar de Tesla Model S doet het beter in de VS.

De doorbraak van EV's zal naar mijn mening stap voor stap gebeuren. Belangrijkste reden is dat een EV niet voor iedereen haalbaar is. Ik merk het in mijn omgeving ook, sommigen vinden bepaalde modellen prachtig, maar als je er slechts een paar honderd kilometer mee kunt rijden houdt het al snel op. Koopgedrag wordt meestal bepaald door één gebeurtenis in het leven van mensen (als het al niet op basis van routine is). Bij het kopen van een auto kan dit de jaarlijkse autovakantie zijn. Dag EV :wave: En ik meen me te herinneren dat jij veelvuldig benadrukt dat de acceptatie van elektrisch rijden afhankelijk is van de ontwikkeling van accu's.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Renault Zoe E-Sport (Genève 2017)

Bericht door WizardOfOss »

Volkomen mee eens, de acceptatie zal langzaam gaan. En dat is het opmerkelijke: de hoeveelheid aandacht die elektrische auto's krijgen, juist ook buiten de traditionele automedia, staat in geen verhouding tot de aantallen. Met Tesla uiteraard als de grote lieveling van zowel de pers als het publiek, vraag 100 willekeurige mensen naar een fabrikant van elektrische auto's, en minimaal 99 zullen Tesla zeggen. En Renault als de bescheiden, stille marktleider. Geef nu eens één goede reden waarom Renault niet wat actiever zou mogen uitdragen wat ze op elektrisch vlak doen?
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Renault Zoe E-Sport (Genève 2017)

Bericht door ViveLaFrance »

Renault en alle andere gangbare automerken kunnen zich beter richten op de ontwikkeling van EV's. Natuurlijk had Renault meer reclame kunnen maken, maar dit zou verspilde energie zijn. De Zoe is immers de best verkopende EV en ze kunnen, samen met Nissan, het geld beter gebruiken voor het stapsgewijs uitbouwen van de EV-tak.

De vergelijking met Tesla vind ik overdreven, omdat het voor gangbare merken die ook benzine/diesel/hybride toepassen, ondoenlijk is om de hype te volgen en in die zin onnodige investeringen te doen. Ook al zou een merk als Renault twee of drie EV's meer in de showroom hebben staan, de verandering van het imago zal jaren in beslag nemen, want ze stoppen natuurlijk niet acuut met de regulier aangedreven Twingo's en Clio's. Dan zouden ze namelijk meteen afscheid kunnen nemen van een aanzienlijk marktaandeel. Tesla daarentegen is vanaf de oprichting een fabrikant van elektrische auto's, dus dat Tesla meer met EV's wordt geassocieerd vind ik niet meer dan logisch.
Vive la France, Vive la Différence
Plaats reactie