Renault Zoe E-Sport (Genève 2017)

StarWars of Reëel?
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Renault Zoe E-Sport (Genève 2017)

Bericht door WizardOfOss »

Mwah, ik denk niet dat wanneer ze zich wat nadrukkelijker als elektro-specialist zouden presenteren de reguliere klanten ineens weg zouden blijven.

Tesla is inderdaad een geval apart, maar het valt niet te ontkennen dat zij het briljant aanpakken: het maakt niet uit wat hij zegt, als Elon Musk zijn mond opentrekt loopt de halve wereld hem kwijlend achterna. Maar anders een ander voorbeeld: VAG. We lopen daar allemaal graag op te klagen, maar ook die hebben hun marketing prima voor elkaar. Oké, ze schijnen een klein issuetje met de diesels te hebben, maar dat zijn de meeste kopers al lang weer vergeten. Maar pak bijvoorbeeld de XL1: een peperduur, volstrekt onpraktisch apparaat wat alleen met onder heel specifieke omstandigheden zijn claims waar kan maken, en waar geen gewone sterveling ooit een meter in zal rijden. Desondanks in alle media, tot het Journaal aan toe, maandenlang afgeschilderd als een zuinigheidswonder op wielen, de redding van de planeet. Of anders Audi met z'n "autonome" raceauto die sneller is dan een coureur, die keer op keer wordt aangehaald (en jawel, ook dit heb ik meermaals in reguliere nieuwsuitzendingen gezien) om te bewijzen dat Audi een voorloper op dit gebied is. Verdiep je je echter enigszins in de techniek, dan heb je al snel door dat dit niets maar dan ook niets met daadwerkelijk autonoom rijden te maken heeft, het is gewoon een geinig (en op zichzelf best knap) kunstje. Maar wat boeit dat als de halve wereld anders denkt?

Wat dat betreft lijkt Renault wel de tegenpool daarvan: ze zijn helemaal niet verkeerd bezig met hun elektrische auto's, maar het lijkt wel alsof ze liever niet willen dat iemand ervan weet. En natuurlijk zal de (accu)techniek en infrastructuur nog flink verbeterd moeten worden alvorens wij allemaal aan de elektrische auto kunnen gaan, maar dit lijkt me hét moment om iedereen te laten weten dat wanneer je ook maar denkt aan een elektrische auto, de Renault-showroom de eerste stop moet zijn. Dat doe je niet door nu marktleider te zijn in een feitelijk nog piepkleine nichemarkt (ter vergelijk: heb jij enig idee wie er voor de introductie van de iPhone de marktleiders waren op de smartphone-markt?), maar door middels slimme marketing en vooral bespelen van de media je visie uit te dragen.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Renault Zoe E-Sport (Genève 2017)

Bericht door ViveLaFrance »

Tja, niet iedereen hanteert een 'vern%$k-de-massa-grijp-de-kassa'-mentaliteit als VAG. Daarbij vind ik de 'slimme' marketing grotendeels het gevolg van de kritiekloze (internationale) media.

Ik ben sowieso niet snel onder de indruk van dan wel gevoelig voor bedrijven als Apple en Tesla. Apple (evenals Samsung) heeft inmiddels genoeg kwaliteitsproblemen gehad en Tesla, uiteraard zeer leuk om te volgen, kende ook geen vlekkeloze start en maakt nog steeds geen winst ondanks de 'hulp' van overheden. Laat Musk dat eerst eens oplossen eer hij mensen naar Mars stuurt.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Renault Zoe E-Sport (Genève 2017)

Bericht door WizardOfOss »

Ik zeg dan ook niet dat ze hetzelfde moeten doen, alsjeblieft niet zelfs. Maar tussen zwart en wit ligt een groot grijs gebied.

Maar anders een vraag: waarom maakt Renault nu al elektrische auto's, en wachten ze er (zoals veel andere merken) niet mee tot het een rendabele business case oplevert? De aantallen zijn en blijven voorlopig gering, het is dus ook niet om het imago te doen, en zoals ik al vaker heb aangegeven, de techniek is te simpel (voornaamste innovatie zit op accugebied, en die koopt Renault ook gewoon in) om daar een onoverbrugbare voorsprong mee op te bouwen. Puur stukje hobby dan dus?
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Renault Zoe E-Sport (Genève 2017)

Bericht door ViveLaFrance »

Ik begrijp niet waar je heen wilt. Het is toch logisch dat diverse concerns werken aan EV's, maar dat het om diverse redenen nog niet op grote schaal kan? Waar ik op reageerde was dat je de marktleider onzichtbaarheid verweet, terwijl je nu ineens zegt in je laatste reactie dat het "dus niet om het imago is te doen". Maar ze moeten voor jou wel zichtbaar zijn?

Kan het misschien ook door jou komen? ;)
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Renault Zoe E-Sport (Genève 2017)

Bericht door WizardOfOss »

Dat het ze niet om het imago te doen is is een conclusie die ik trek uit het feit dat ze vrijwel niets meer doen om hun elektrische ambities en hun huidige marktleiderschap uit te dragen. Ik denk dat ze daar juist een enorme kans laten liggen. Spannender dan dat is het niet.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Renault Zoe E-Sport (Genève 2017)

Bericht door ViveLaFrance »

Het ligt ook aan ieders interpretatie en verwachting natuurlijk. Deze Zoe E-Sport staat op de grootste autoshow en in alle autobladen. Twee vliegen in een klap wat mij betreft, want de Zoe wordt gelinkt aan de Formule E waarin Renault zeer succesvol is. Mijn tante die niks om auto's geeft is hier uiteraard niet van op de hoogte, maar ik denk dat je het aanzien van Renault-Nissan als EV-concern onderschat.

Ik denk dat ze goed bezig zijn en lekker door moeten gaan met het systematisch uitbreiden van de EV-tak. Vergeet niet dat Renault in zeer korte tijd veel nieuwe (niet-EV-) modellen heeft geïntroduceerd. Dat vergt een compleet andere aanpak dan Tesla waar ze achterover kunnen leunen en mensen de Model 3 à la een iSheepPhone kunnen laten bestellen.

De acceptatie van de elektrische auto gaat stap voor stap en vergt simpelweg een cultuurverandering hetgeen nooit snel gaat. Daarbij zijn er ook mislukte projecten zoals de e-Up en e-Golf. Je hoort mij echter niet zeggen dat VW meer aan marketing had moeten doen, want ook de Duitsers hebben andere prioriteiten. Toch doen ze op deze wijze ervaring op.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Renault Zoe E-Sport (Genève 2017)

Bericht door HondArd »

Succesvol zijn in de Formule E is inderdaad mooi meegenomen, maar ik kwam er als autosportliefhebber pas bij toeval achter dat die raceklasse bestond. Al een paar jaar volg ik Sébastien Buemi op Facebook (rijdt bij het WEC team van Toyota, vandaar) en toen ik ineens berichtjes van hem las die niet over Toyota maar over e.dams Renault kwam ik pas in aanraking met die raceklasse. En verder blijft het qua pr akelig stil rond die klasse, ik hoor er verder in andere media nooit iets over. Het zou mooi zijn als deze klasse wat meer aandacht zou krijgen en dan zou Renault zich in één klap meer op de kaart kunnen zetten als succesvol bouwer van (ook) electrische auto's, naast de reguliere.
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Renault Zoe E-Sport (Genève 2017)

Bericht door WizardOfOss »

Juist.

Sowieso vind ik die hele Formule-E in beginsel al wat vreemd. Want wat is hét grote probleem (of in ieder geval vooroordeel) van elektrische auto's: de actieradius. Wat doe je dan: een raceklasse beginnen waarbij de coureurs halverwege de race van auto moeten wisselen....

Overigens stond de Zoe E-sport ook netjes in de AV. Tussen het vele andere Genève-nieuws, met een mini-fotootje en een paar regeltjes tekst. In vierkante millimeters bekeken net even iets meer aandacht dan de Civic Type-R, net even iets minder dan de Audi RS5, om er even twee bij te pakken. Maar wel twee die geheid nog wel terug gaan komen in de toekomst. Ik hoop toch dat Renault zo slim is de autopers nog eens uit te nodigen voor een paar rondjes racen met die Zoe, anders is die wel heel snel weer vergeten.

Om overigens nog even op die RS5 terug te komen, de DTM-versie daarvan kreeg van AV vreemd genoeg wél een volle pagina de aandacht. En dat is aanzienlijk meer ruimte dan de DS7, de Arteon of de XC60, om er maar even een paar te noemen. Alleen de Alpine en de McLaren 720S krijgen met elk een dubbele pagina meer aandacht. Toch opmerkelijk als je het mij vraagt...
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Renault Zoe E-Sport (Genève 2017)

Bericht door ViveLaFrance »

HondArd schreef:Het zou mooi zijn als deze klasse wat meer aandacht zou krijgen en dan zou Renault zich in één klap meer op de kaart kunnen zetten als succesvol bouwer van (ook) electrische auto's, naast de reguliere.
Meer exposure kan nooit kwaad, maar de toegevoegde waarde wordt naar mijn mening enorm overschat. Of denk jij dat de gemiddelde koper van een Honda in Nederland, voor mijn part Europa, op de hoogte is van de aanwezigheid in de F1? Of dat Honda's activiteit in de F1 enigszins de verkoop heeft gestimuleerd?
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Renault Zoe E-Sport (Genève 2017)

Bericht door HondArd »

Successen in de racerij vertalen zich niet 1-2-3 in meer verkopen, maar helpen wel om je producten beter te maken. En betere producten dan de concurrentie zorgen in ieder geval voor een vaste klantenbasis die terugkomt. Als Renault het nou bijvoorbeeld voor elkaar krijgt om efficiëntere electromotoren monteert waardoor ze langer op een acculading kunnen rijden, of accu's weten te ontwikkelen die met gelijke grote en zwaarte wel een complete race volhouden (ik doe maar een gok waar mogelijk nog wat te winnen valt in de electroracerij) dan hebben de huis-tuin-en-keuken auto's daar later profijt van. Mercedes scoorde in het begin van de F1 racerij doordat ze als eerste F1 team injectoren in plaats van carburateurs op hun motoren zette, waardoor ze langer op een volle tank door konden rijden.
"The closest to reality car that money can buy"
Plaats reactie