Mobius One

StarWars of Reëel?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Mobius One

Bericht door WizardOfOss »

AutoWeek schreef:Mobius moet Afrika mobiel maken

In Kenia wordt er gewerkt aan een auto die Afrika mobiel moet maken. Design en uitrusting zijn daarbij niet van belang; duurzaamheid en betaalbaarheid des te meer.

Terwijl Frankfurt zich opmaakt voor de IAA waar alle grote merken uitpakken met nieuws, wordt er in een schuur in Mombassa, Kenia, hard gewerkt aan een auto die Afrika mobiel moet kunnen maken. Mobius Motors werd vorig jaar opgericht door Joel Jackson, die daarvoor werkte voor een hulporganisatie voor Afrikaanse boeren. Jackson is van mening dat, om de Afrikaanse markt te kunnen bedienen, er sterk behoefte is aan een extreem simpel uitgevoerde en zeer goedkope auto. En dat moet zijn Mobius worden: het antwoord op de grote vraag aan transport op de slechte wegen in de Afrikaanse ontwikkelingslanden. De nadruk moet daarbij komen te liggen op passieve veiligheid, functionaliteit en betaalbaarheid.

Het eerste prototype, de Mobius One, is inmiddels gereed. De auto maakt gebruik van een zwaar uitgevoerd stalen buizenframe en een tweeliter viercilinder dieselmotor van Toyota. Een tweede prototype, Mobius Two, is inmiddels in de maak. Deze krijgt naar verluidt een lichtere motor met een inhoud van één liter en een aangepaste wielophanging om het weggedrag onder de zware omstandigheden verder te verbeteren plus een nog groter volume om meer mensen te kunnen vervoeren. Voor de productie van de Mobius is de nieuwe firma inmiddels op zoek naar financierders. De verkoopprijs van de uiteindelijke productieauto moet uiteindelijk rond de 6.000 dollar komen te liggen: ongeveer evenveel als het vervoersmiddel dat nu in veel Afrikaanse landen als de maatstaf geldt: de gemotoriseerde riksja.
Bron

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Mobius One

Bericht door ViveLaFrance »

Hij oogt niet bijster solide :crazy:
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: Mobius One

Bericht door Leeuw »

:lol: Het ziet er werkelijk niet uit.
Maar een supersimpele en ruime auto zullen ze wel waarderen.
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Mobius One

Bericht door WizardOfOss »

6000 dollar vind ik dan eigenlijk toch nog wel een hoop geld, gezien de wel extreem utilitaire uitvoering.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
weer een forummer
.
.
Berichten: 2458
Lid geworden op: 14 feb 2010, 22:27
Contacteer:

Re: Mobius One

Bericht door weer een forummer »

Geïnspireerd op de Honda Element :lol: Ik vind hem wel geinig maar het is waarschijnlijk een dramatisch slechte auto.
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Mobius One

Bericht door nvdw »

Met alle respect voor het initiatief, maar ik denk dat je in een gemiddeld Afrikaans land voor 6.000 dollar ook heel goed aan een 'echte' auto kunt komen. Nu het voormalig Oostblok ook steeds meer nieuwe auto's koopt, zullen exportauto's voor Afrika ook steeds jonger worden.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Plaats reactie