MRB-vrijstelling blijft gehandhaafd

Tijdloze schoonheid
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: MRB-vrijstelling blijft gehandhaafd

Bericht door ViveLaFrance »

Dat kan :)
Je had toch niet gedacht dat ik het direct met je eens zou zijn? :twisted: Gnagnagna... ;)
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: MRB-vrijstelling blijft gehandhaafd

Bericht door WizardOfOss »

Om misbruik tegen te gaan zouden ze natuurlijk dezelfde truc kunnen toepassen als de meeste verzekeraars al gebruiken: alleen een tweede (of derde, of vierde) auto (of motor) laten profiteren van de voordelen. Is uiteraard ook nog steeds te omzeilen, maar maakt het weer iets lastiger. Nadeel is uiteraard dat iemand die voor z'n dagelijkse vervoer netjes de fiets of het OV gebruikt zo benadeeld wordt.

Maar nog simpeler: schaf de wegenbelasting gewoon helemaal af en compenseer dat met een of andere algemene belasting. Ook mensen zonder auto profiteren van het wegennet, dus laat ze daar ook maar voor meebetalen. Geen voorkeursbehandeling meer voor klassiekers dus, maar ook niet de volle lasten voor een extra auto die je nauwelijks gebruikt.

En ja, wat mij betreft mag het op de weg houden van klassiekers best iets kosten. Vergelijk het met huizen, subsidie voor monumenten is toch ook heel gewoon? En je wil niet weten wat de stookkosten van zo'n huis zijn...
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: MRB-vrijstelling blijft gehandhaafd

Bericht door ViveLaFrance »

WizardOfOss schreef:Maar nog simpeler: schaf de wegenbelasting gewoon helemaal af en compenseer dat met een of andere algemene belasting. Ook mensen zonder auto profiteren van het wegennet, dus laat ze daar ook maar voor meebetalen.
Dit riekt naar "U ademt, dus u belast"-praktijken :twisted:
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: MRB-vrijstelling blijft gehandhaafd

Bericht door WizardOfOss »

Nou vooruit: iedereen die volledig self-supporting als kluizenaar leeft en dus op geen enkele wijze gebruik maakt van het wegennet mag vrijstelling krijgen.

Waarom zou ik met twee auto's überhaupt twee keer volledige wegenbelasting moeten betalen? Ik kan toch maar met één auto tegelijk rijden? Ook niet bepaald een gevalletje "de gebruiker betaalt".
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
Martin
.
.
Berichten: 2927
Lid geworden op: 09 feb 2010, 21:55

Re: MRB-vrijstelling blijft gehandhaafd

Bericht door Martin »

ChrisRenault schreef:Is schorsen wel nodig? :? Ik zie vaak genoeg klassiekers rijden in de winterperiode.
nvdw schreef:En ja, je zult met een vrijblijvende regeling als dit altijd meelifters hebben. Ik denk echter dat dat wel minder wordt zodra de grens naar 30 jaar wordt opgerekt.
Een rond getal, heerlijk selectief weer :puh: Zo'n beleid met uitzonderingen (jij net wel, maar jij niet) vind ik de spuigaten uitlopen. De hoeveelheid maakt mij niet uit, ik gun het zoals gezegd iedereen, maar op andere vlakken (bv. fraude, criminaliteit) wordt harde aanpak verwacht van de overheid alleen als het om uit de hand gelopen hobby's gaat komt een coulante houding naar de oppervlakte.

Op Autoweek lees ik net...
Wel geldt voor klassiekers die op LPG of diesel rijden, dat het 'brandstoftoeslagdeel' voor die brandstof moet worden afgedragen. Provinciale opcenten hoeven weer niet te worden afgedragen.
Selectiever kan niet! Doe je als liefhebber je best om het milieu te besparen middels LPG mag je alsnog belasting betalen :lol: En terecht natuurlijk :bonk:
Het liefst zou ik niet schorsen, maar zoals ik al schreef staan de maandelijkse kosten niet in verhouding tot een enkel ritje op een zondagmiddag. Ik kan dan goedkoper een Ferrari huren. Verder wil ik de Ascona absoluut niet blootstellen aan een recent gepekelde weg. En eigenlijk de 155 ook niet. Ik heb er teveel tijd en geld inzitten om de roest zoveel mogelijk uit te bannen. Dan ga ik pekel en modder geen kans meer geven. Oldtimers die wel rijden zijn vaak gewoon oude auto's. Je kunt een C-Kadett kopen onder de 1000 euro en elke keer van APK naar APK rijden. De roestgaten zitten dan gewoon in de schermen. Ook kun je ervoor kiezen een auto uit Zwitserland te halen die weinig heeft gereden. Die rijd je dan in 5 jaar of minder alsnog op. Niet te vergelijken.
Je stelt mensen die belastingvrij rijden gelijk met criminelen maar een van de symptomen van veelrijders is juist die lpg-bom in de kofferbak. Op deze manier ontmoedigen is daarom een uitstekende maatregel. Een oude auto die 20 000 km per jaar op lpg rijdt vervuilt meer dan eentje op benzine die 2000 km per jaar rijdt. Kijk alleen maar naar de olie die sommige auto's ook verbranden. Verder moeten die lpg auto's op benzine starten en dat is de juiste de fase dat er de meeste uitstoot is.
Let wel: met de 155 zit ik ook nog maar op 16 jaar. Dat betekent nog 14 jaar (!) gedoe met schorsen etc. of jaarlijks de dagwaarde overmaken aan de belastingdienst.
Stap eens op de fiets
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: MRB-vrijstelling blijft gehandhaafd

Bericht door ViveLaFrance »

WizardOfOss schreef:Waarom zou ik met twee auto's überhaupt twee keer volledige wegenbelasting moeten betalen? Ik kan toch maar met één auto tegelijk rijden? Ook niet bepaald een gevalletje "de gebruiker betaalt".
Mee eens. Ik zeg ook niet dat ik de MRB logisch vind, maar daar het gefundeerd is op bezit en niet op gebruik is vrijstelling voor sommige auto's vreemd. Daarmee kom ik bij Martin:
Martin schreef:Je stelt mensen die belastingvrij rijden gelijk met criminelen
Nee, de consument (jullie dus, gewoon lekker blijven hobbyen) is in deze niet fout. De mensen die dergelijk beleid, gestoeld op vage argumentatie, verkeerd uitvoeren zijn hooguit onbetrouwbaar. Terugkomend op de beginpost wordt het politiek misbruikt, nota bene om daadwerkelijk zuinige en schone auto's fiscaal te ontlasten. Hij is fijn!
Vive la France, Vive la Différence
Plaats reactie