MRB-vrijstelling blijft gehandhaafd

Tijdloze schoonheid
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

MRB-vrijstelling blijft gehandhaafd

Bericht door nvdw »

Auto's* van 1987 en later zullen in de toekomst 'gewoon' weer worden vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting. Wel komt er een soort staffelsysteem zodat uiteindelijk een auto vrijstelling krijgt zodra hij 30 jaar of ouder is. Nou, dat vind ik geen verkeerde ontwikkeling. En het is nog aan de Opel Ampera te danken ook!

Want wat is het geval: dit voorstel van de PVV is aangenomen als ruilmiddel voor de steun van de PVV aan 0% bijtelling (en andere fiscale voordelen) voor auto's met maximaal 50 g/km CO2-emissie.

*) en bussen, en trucks, en motorfietsen, en brommers, etc etc
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: MRB-vrijstelling blijft gehandhaafd

Bericht door ViveLaFrance »

Zo zie je hoe krom het er in Den Haag aan toegaat :lol: Gister ook met de weigerambtenaar...
Buiten het feit dat ik het de eigenaren gun, ben ik tegen dit voorstel, want een auto vrijstelling geven puur op basis van leeftijd vind ik echt politiek van de categorie lik m'n vestje :no: Wellicht een kleine groep auto's, maar dat hoeft niet te leiden tot positieve discriminatie. De hele subsidiëring (waar de PVV toch niet van houdt???) van milieuvriendelijke wagens wordt teniet gedaan met dergelijk beleid.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: MRB-vrijstelling blijft gehandhaafd

Bericht door nvdw »

Onzin. De vrijstelling voor oudere auto's bestaat al veel langer dan die voor zuinige auto's en is destijds om meerdere redenen ingevoerd:

a) tegemoetkoming naar eigenaren van klassieke voertuigen in het behoud van mobiel erfgoed;
b) opheffen van administratieve rompslomp bij RDW en voertuigeigenaren i.v.m. schorsen en ontschorsen voor de winterperiode;
c) het lage kilometrage dat met deze auto's wordt afgelegd.

Sinds de invoering van deze regeling is er al meerdere malen geboomd over het neveneffect dat mensen de belastingvrijstelling aanwenden om goedkoop te dieselen. Het gaat echter om een kleine groep.

Voor mijn klassieker is het een relatief kleine besparing, maar er zijn ook mensen die hobbymatig een ouwe Amerikaan of Range Rover in de stal hebben staan ad 2.000 kilo lege massa. Die betalen verder gewoon BTW bij de garage of de onderdelenboer en hun benzine is ook niet vrijgesteld van accijns. Vergeleken met de bedragen die er naar het behoud van ander erfgoed gaat valt het allemaal reuze mee. En dat we het niet hoeven betalen van belasting als subsidie zijn gaan zien... daar kan ik ook niks aan doen.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: MRB-vrijstelling blijft gehandhaafd

Bericht door ViveLaFrance »

nvdw schreef:Onzin. De vrijstelling voor oudere auto's bestaat al veel langer dan die voor zuinige auto's
Ja, die rare houding bestaat allang :no: Het gaat mij om de verhouding. Een Prius-rijder die bewust zo'n ding koopt voor het milieu en de gunstige bijkomstigheden ziet dat een eigenaar van een slurpende en CO2- en de hele reut uitstotende klassieker geen MRB hoeft te betalen. Da's zo krom als een banaan! :bonk:
nvdw schreef:en is destijds om meerdere redenen ingevoerd:
a) tegemoetkoming naar eigenaren van klassieke voertuigen in het behoud van mobiel erfgoed;

Als liefhebber een begrijpelijke reden, maar uiteraard beleid gebaseerd op emotie.
nvdw schreef:b) opheffen van administratieve rompslomp bij RDW en voertuigeigenaren i.v.m. schorsen en ontschorsen voor de winterperiode;
Och, wat een werk! Puur gemakzucht.
nvdw schreef:c) het lage kilometrage dat met deze auto's wordt afgelegd.
Drogreden! Mensen met een compacte tweede auto rijden daar ook minder mee en worden onafhankelijk van het model niet financieel geholpen.
nvdw schreef:...maar er zijn ook mensen die hobbymatig een ouwe Amerikaan of Range Rover in de stal hebben staan ad 2.000 kilo lege massa. Die betalen verder gewoon BTW bij de garage of de onderdelenboer en hun benzine is ook niet vrijgesteld van accijns.

Chapeau! :clap: Nee, ik neem alles meteen terug. Als ze dat al doen...
nvdw schreef:En dat we het niet hoeven betalen van belasting als subsidie zijn gaan zien... daar kan ik ook niks aan doen.
Ik noemde het positieve discriminatie. Bij subsidie krijg je geld, vrijstelling is meer kwijtschelding. Op z'n Grieks dus...
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: MRB-vrijstelling blijft gehandhaafd

Bericht door nvdw »

Noem het wat je wilt. Overigens is het beleid echt niet louter gebaseerd op emotie. Er is al meerdere malen statistiek en onderzoek op losgelaten, ook wat de gevolgen voor het milieu aangaat. Uitkomst: milieuvervuiling door het wagenpark oldtimers is te verwaarlozen.

Het ontschorsingsverhaal mag je van mij afdoen als gemakzucht, maar vergeet niet dat de kosten om al die verzoeken te verwerken (en dat elk najaar en voorjaar weer) behoorlijk op kunnen lopen. Bovendien vang je voor geschorste voertuigen ook geen cent. Nu weet ik dat zoiets tegenwoordig allemaal via DigiD kan, maar het blijven individuele verzoeken. Bovendien moet je daar weer op controleren. Dat in combinatie met het geringe gebruik (heel veel klassiekers rijden echt nauwelijks in een jaar) maakt dat het per saldo niet eens zo'n verkeerde oplossing is. Welstandscommissies die bepalen of er echt sprake is van een historisch voertuig (Duitsland) of rigide voorwaarden aan de aard van het gebruik (België) zorgen ook weer voor extra (dure) bureaucratie.

En ja, je zult met een vrijblijvende regeling als dit altijd meelifters hebben. Ik denk echter dat dat wel minder wordt zodra de grens naar 30 jaar wordt opgerekt. Hoeveel kilometervreters zitten er nog met een Amazon, een DS of een W123 op de weg? Ik bedoel maar. Dat vindt vanzelf zijn einde wel. Ouwe auto's zijn leuk maar niet om elke dag mee in de file te staan of 40.000 km per jaar mee af te leggen. Overigens vraag ik me af of het milieu ermee gediend is als iemand 40.000 km per jaar in een Prius rijdt, of in wat voor auto dan ook.

En positieve discriminatie... ja denk ik dan, dat is de lijm waar het hele belastingstelsel mee aan elkaar hangt. Laat het dan maar een keer positief uitpakken voor een groep autobezitters. Geen probleem mee :wave:
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Gebruikersavatar
Martin
.
.
Berichten: 2927
Lid geworden op: 09 feb 2010, 21:55

Re: MRB-vrijstelling blijft gehandhaafd

Bericht door Martin »

Daarbij is schorsen ook helemaal niet handig, want dan kun je er niet mee rijden. Ook in de zomermaanden rijd ik erg weinig met mijn hobbyauto's. Als ik één keer per maand met de 155 rijd is het veel. Ik moet hem echter wel 3 maanden achter elkaar in de belasting hebben á 60 euro. Daarbij is het een heel gedoe om naar de garage te kunnen voor APK terwijl de auto is geschorst. Ook heel even aan de weg zetten kan niet, want daar zit een boete op die in de duizenden euro's kan lopen. Niet overdreven, ik ken voorbeelden.
Welke andere hobbies ken jij waarbij je zoveel belasting mag aftikken?
Stap eens op de fiets
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: MRB-vrijstelling blijft gehandhaafd

Bericht door ViveLaFrance »

Is schorsen wel nodig? :? Ik zie vaak genoeg klassiekers rijden in de winterperiode.
nvdw schreef:En ja, je zult met een vrijblijvende regeling als dit altijd meelifters hebben. Ik denk echter dat dat wel minder wordt zodra de grens naar 30 jaar wordt opgerekt.
Een rond getal, heerlijk selectief weer :puh: Zo'n beleid met uitzonderingen (jij net wel, maar jij niet) vind ik de spuigaten uitlopen. De hoeveelheid maakt mij niet uit, ik gun het zoals gezegd iedereen, maar op andere vlakken (bv. fraude, criminaliteit) wordt harde aanpak verwacht van de overheid alleen als het om uit de hand gelopen hobby's gaat komt een coulante houding naar de oppervlakte.

Op Autoweek lees ik net...
Wel geldt voor klassiekers die op LPG of diesel rijden, dat het 'brandstoftoeslagdeel' voor die brandstof moet worden afgedragen. Provinciale opcenten hoeven weer niet te worden afgedragen.
Selectiever kan niet! Doe je als liefhebber je best om het milieu te besparen middels LPG mag je alsnog belasting betalen :lol: En terecht natuurlijk :bonk:
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: MRB-vrijstelling blijft gehandhaafd

Bericht door nvdw »

ChrisRenault schreef:Een rond getal, heerlijk selectief weer :puh: Zo'n beleid met uitzonderingen (jij net wel, maar jij niet) vind ik de spuigaten uitlopen. De hoeveelheid maakt mij niet uit, ik gun het zoals gezegd iedereen, maar op andere vlakken (bv. fraude, criminaliteit) wordt harde aanpak verwacht van de overheid alleen als het om uit de hand gelopen hobby's gaat komt een coulante houding naar de oppervlakte.
Allemensen wat een woordendiarree.

Zijn klassiekerbezitters misdadigers dan?

En die 30 jaar is niet toevallig gekozen - de overkoepelende internationale klassiekerorganisatie FIVA hanteert die 30 jaar ook als definitie voor klassieke auto's.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: MRB-vrijstelling blijft gehandhaafd

Bericht door ViveLaFrance »

nvdw schreef:Zijn klassiekerbezitters misdadigers dan?
Ja, opsluiten die hap! Denken ze wel niet :twisted:
Het ging me om de parallel. Verreweg de minderheid in Nederland is crimineel. Als je ziet hoeveel geld daar tegenaan gesmeten wordt (gevangenis, TBS, GGZ...) om de veiligheid te garanderen en mensen te laten rehabiliteren is stuitend. Papierwerk tot aan den hemel. Stopt men daarmee dan zijn de rapen gaar, maar een minderheid dat klassieker rijdt krijgt een zachte hand.
"Oh u rijdt niet veel? Geen MRB voor u! Ook al is het in het leven geroepen als belasting op bezit (dus weinig km's is een drogreden), omdat automobilisten de wegen belasten, maar daar kijken we bij u even niet naar. Goede reis!"
nvdw schreef:En die 30 jaar is niet toevallig gekozen - de overkoepelende internationale klassiekerorganisatie FIVA hanteert die 30 jaar ook als definitie voor klassieke auto's.
Oh, dat maakt het minder gemakzuchtig :lol:
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: MRB-vrijstelling blijft gehandhaafd

Bericht door nvdw »

Ik zie de parallel nog steeds niet.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Plaats reactie