Auto van het Jaar 2021

Wat valt op in de media
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Auto van het Jaar 2021

Bericht door ViveLaFrance »

Leg de braadworst, tapas en stokbrood weer in de kast en pak de sake erbij, want de Toyota Yaris is zojuist uitgeroepen tot Europees Auto van het Jaar 2021. Dit is de derde overwinning voor de Japanners na zeges van de Yaris I (2000) en Prius II (2005). De Yaris voegt zich bij een select rijtje van modellen met twee overwinningen, eerder ging die eer naar de Renault Clio en Volkswagen Golf.

Volledige uitslag:

1. Toyota Yaris - 266 punten
2. Fiat 500 - 240 punten
3. Cupra Formentor - 239 punten
4. Volkswagen ID.3 - 224 punten
5. Skoda Octavia - 199 punten
6. Land Rover Defender - 164 punten
7. Citroën C4 - 143 punten
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Auto van het Jaar 2021

Bericht door WizardOfOss »

Oké, da's toch wel verrassend. Ik had de Yaris wel hoog verwacht, maar bovenaan? De 500 lijkt daaronder dan inderdaad toch goed te hebben geprofiteerd van z'n gun-factor, hoe de Formentor zo hoog heeft kunnen komen is me toch een raadsel. Maar dan de ID.3 zelfs naast het podium, dat moet toch serieus pijn doen in Wolfsburg...

Kijkend naar de scores valt me wel op dat die echt all over the place zijn. De Formentor pakt 4 keer de volle mep (waarvan de helft uit Spanje...), meer dan welke kandidaat ook. De 500 en C4 zijn de enigen die geen enkele 10 krijgen. Maar ook de Yaris lijkt het meer te hebben gered op gestaag puntjes sprokkelen dan door vele topscores. En zelfs de C4 beland bij een Zweedse journalist zowaar een keer op het hoogste schavot. En uiteraard valt her en der wel enig chauvinisme te zien, maar toch ook minder nadrukkelijk dan bij voorgaande jaren.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Auto van het Jaar 2021

Bericht door ViveLaFrance »

Nou, chauvinisme genoeg hoor. Kan ook niet anders met vijf finalisten die ieder werden beoordeeld door zes juryleden uit het thuisland. Alleen de Fransen waren niet chauvinistisch. De C4 was nooit favoriet bij hen en stond zelfs op een vierde plek achter de Yaris, 500 en Formentor. De Duitsers (2x ID.3 bovenaan, meeste punten voor ID.3 én 500) waren redelijk vergelijkbaar met de Italianen (2x 500 bovenaan, 500 één punt meer dan de Yaris). Naast een Tsjech die de Octavia bejubelde dienen we voor het betere chauvinisme te kijken naar de Britten en Spanjaarden. De Defender kreeg van de Britse juryleden respectievelijk 9 en 12 punten meer dan de 500 en Yaris. Spanje gaf maar liefst 42 punten aan de Formentor, 7 punten meer dan de C4 en 12 punten meer dan de Octavia en Yaris. Cupra stond bij vijf Spanjaarden bovenaan.

De Nederlandse jury viel op door de zo goed als gelijke puntenverdeling van Bijlsma en Hilhorst. Zij kozen voor de 500. Wisse had de Defender als favoriet.

Al met al een bijzondere verkiezing, maar geen bijzondere winnaar. Niks ten nadele van de volwassen geworden Yaris, want dat is gewoon een prima aanbod in het B-segment. Zeker geen onterechte winst. Ik had echter hetzelfde gezegd als de 500, C4 of Defender had gewonnen.
Vive la France, Vive la Différence
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Auto van het Jaar 2021

Bericht door ViveLaFrance »

De Yaris maakte ook kans op drie wereldtitels, maar het is president en CEO Akio Toyoda die gekroond is tot World Car Person of the Year en zo de naam van Toyota hoog weet te houden. De winnaar van de Europese verkiezing moet zijn meerdere erkennen in de kersverse World Car of the Year, de Volkswagen ID.4. Ook de Honda e scoort meer punten in deze categorie en wint de Urban-titel ten koste van de Yaris en merkgenoot Jazz. De Porsche 911 Turbo is de World Performance Car en verslaat de Audi RS Q8 en de GR-versie van de Yaris. Mercedes-Benz pakt de Luxury-prijs met de S-Klasse, voor de Polestar 2 en Land Rover Defender. Laatstgenoemde hoeft niet lang te treuren, want de terreinwagen is volgens de jury het beste Car Design waar de Honda e en Mazda MX-30 voor moeten buigen.
Vive la France, Vive la Différence
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Auto van het Jaar 2021

Bericht door ViveLaFrance »

Wie dit leest, nomineer even een aantal auto's ;)
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Auto van het Jaar 2021

Bericht door WizardOfOss »

En ik maar denken dat ik al lang lijstjes had gemaakt...waarschijnlijk zit ik nog met vorig jaar in gedachten :clown:

AFO Auto van het Jaar:
Citroën C4
Dacia Sandero
Hyundai i20
Land Rover Defender
Mercedes-Benz S-Klasse
Peugeot 2008
Toyota Yaris
(en ik moet eerlijk bekennen: dit was bijna iene-miene-mutte....wat een armzalig jaar was het toch)

AFO Design Auto van het Jaar:
Citroën C4
Fiat 500
Honda e
Land Rover Defender
Mazda MX-30

AFO Tegenvaller van het Jaar:
Audi A3
BMW 2-serie Gran Coupé
BMW 4-serie
Volkswagen Golf
Volkswagen ID.3
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Auto van het Jaar 2021

Bericht door ViveLaFrance »

Er zijn nog wat extra stemmen nodig om de finalisten te bepalen. Graag even jullie medewerking!

AFO Auto van het Jaar tussenronde
Kies uit onderstaande lijst drie auto’s die volgens jou in de finale horen te staan.

Fiat 500
Hyundai i20
Hyundai Tucson
Peugeot 2008
Toyota Mirai
Toyota Yaris

AFO Design Auto van het Jaar tussenronde
Kies uit onderstaande lijst drie auto’s die volgens jou in de finale horen te staan.

Cupra Formentor
Honda e
Koenigsegg Gemera
Land Rover Defender
Mazda MX-30
Seat Leon

AFO Tegenvaller van het Jaar tussenronde
Kies uit onderstaande lijst drie auto’s die volgens jou in de finale horen te staan.

Audi A3
BMW 2-serie Gran Coupé
Mazda MX-30
Polestar 2
Suzuki Across
Volkswagen Golf
Vive la France, Vive la Différence
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Auto van het Jaar 2021

Bericht door ViveLaFrance »

Auto: 500, Tucson en 2008.
Design: Formentor, Defender en Leon.
Tegenvaller: MX-30, 2 en Across.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Auto van het Jaar 2021

Bericht door WizardOfOss »

AvhJ: Hyundai Tucson, Peugeot 2008, Toyota Yaris (toch switchen naar een andere Hyundai...)
Design: Honda e, Koenigsegg Gemera, Land Rover Defender
Tegenvaller: Audi A3, BMW 2-serie Gran Coupé, Volkswagen Golf
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Auto van het Jaar 2021

Bericht door ViveLaFrance »

Dank :) Schieten we nog niet heel veel mee op, dus meer stemmers zijn welkom!
Vive la France, Vive la Différence
Plaats reactie