Pagina 22 van 26

Re: VW en het dieselschandaal (plus een beetje DS)

Geplaatst: 09 mei 2016, 17:07
door ViveLaFrance
Het management schuift het dieselschandaal nog steeds af op de werknemers, maar ondertussen hield het bedrijf doodgewoon een presentatie hoe te sjoemelen.

Aber nein, wir haben es nicht gewusst. Wirklich! :angel: :wave:

Re: VW en het dieselschandaal (plus een beetje DS)

Geplaatst: 12 mei 2016, 21:54
door ViveLaFrance
Volkswagen pleit zichzelf vrij.

Re: VW en het dieselschandaal (plus een beetje DS)

Geplaatst: 12 mei 2016, 22:01
door WizardOfOss
Toch mooi om te zien dat ze er alles aan blijven doen ook het allerlaatste beetje geloofwaardigheid te verspelen.

Re: VW en het dieselschandaal (plus een beetje DS)

Geplaatst: 13 mei 2016, 15:01
door HondArd
ViveLaFrance schreef:Volkswagen pleit zichzelf vrij.
Gevalletje WC eend?

Re: VW en het dieselschandaal (plus een beetje DS)

Geplaatst: 13 mei 2016, 20:42
door nvdw
De enige manier waarop zo'n onderzoek nu nog zin zou hebben is om te achterhalen of de huidige top nog iets te verwijten valt. De toplui die al in verband zijn gebracht met de software zijn immers opgestapt of weggejorist.

Re: VW en het dieselschandaal (plus een beetje DS)

Geplaatst: 14 mei 2016, 20:00
door ViveLaFrance
nvdw schreef:De enige manier waarop zo'n onderzoek nu nog zin zou hebben is om te achterhalen of de huidige top nog iets te verwijten valt.
En dan door een onafhankelijke organisatie. Niet een stel advocaten aangewezen door VW. Hier zou ik een rol voor de EU zien, maar de autolobby lijkt belangrijker.

Best ironisch trouwens, de huidige topman Matthias Müller werkt al bijna 40 jaar voor VAG, is een IT-specialist en begon zijn carrière bij Audi. Door wie werd de sjoemelsoftware ontwikkeld in 1999? :lol: Müller was eind jaren '90 productiemanager van Audi.

Het schuiven met topmanagers en directeuren door en binnen VW werkt in hun nadeel. Te veel een doofpot, te weinig transparant. De bevindingen van bovenstaand onderzoek worden alleen als conclusie, door VW zelf, naar buiten gebracht, omdat ingaan op details voor eventuele extra schade zou kunnen zorgen. Hebben ze soms nog iets te verbergen? De bedrijfscultuur moet nodig op de schop :yes:

Re: VW en het dieselschandaal (plus een beetje DS)

Geplaatst: 15 mei 2016, 13:30
door nvdw
Van wat ik uit de berichtgeving opmaak is het onderzoek nog (lang) niet afgerond. De conclusie dat de huidige top geen blaam treft is van VW zelf op basis van wat er nu aan resultaten op tafel ligt.

Re: VW en het dieselschandaal (plus een beetje DS)

Geplaatst: 15 mei 2016, 18:20
door ViveLaFrance
Ja, dat is bekend. Voegt echter niks toe, want 1) je gaat als slager niet je eigen vlees keuren en 2) conclusies trekken doe je normaliter nadat een onderzoek is afgerond. Maar alles is marketing bij VW, zo doorzichtig :yawn:

Het lijkt mij niet meer dan logisch dat Margrethe Vestager, huidige EU-commissaris voor Mededinging, de concurrentiepositie van VW onder de loep neemt na Dieselgate. Een kind van 6 kan bedenken dat de VW Group onterecht marktaandeel heeft verworven door te frauderen.

Re: VW en het dieselschandaal (plus een beetje DS)

Geplaatst: 17 mei 2016, 16:41
door ViveLaFrance
De soap gaat door...

- De Duitse deelstaat Nedersaksen, 20% aandeelhouder van VW, wilde het topmanagement van VW eerst niet steunen in het zuiveren van hun positie omtrent het emissieschandaal, maar kwam daar op terug op verzoek van Hans Dieter Pötsch, financieel topman van Porsche.

- De lijst met schadeclaims wordt uitgebreid met een claim van het Noorse staatsinvesteringsfonds, de grootste ter wereld en tevens de op drie na grootste aandeelhouder van VW. Men is niet te spreken over het niet tijdig informeren van de beleggers toen Dieselgate aan de oppervlakte kwam.

Re: VW en het dieselschandaal (plus een beetje DS)

Geplaatst: 17 mei 2016, 16:48
door ViveLaFrance
Ondertussen wordt Nissan toegevoegd aan het rijtje automerken waarbij mogelijk gesjoemeld is hetgeen tegelijkertijd door de fabrikant wordt ontkend. Zuid-Koreaanse autoriteiten claimen dat de in het Verenigd Koninkrijk gebouwde Qashqai met dieselmotor sjoemelsoftware bevat. Het zou gaan om 814 exemplaren die het Zuid-Koreaanse ministerie van Milieu teruggeroepen wil zien en Nissan dient een boete te betalen. Zoals gezegd, de Japanners ontkennen:

"Nissan has not and does not employ illegal defeat or cheat devices in any of the cars that we make"

Diverse automedia beschouwen de beschuldigen als niet toevallig daar Nissan een meerderheidsbelang in Mitsubishi heeft genomen en via deze stap wil groeien in Azië.

Opel werd al eerder verdacht van mogelijk frauderen en nu heeft topman Karl-Thomas Neumann de beschuldigen weerlegd. Hij stelt dat de door Spiegel en Deutsche Umwelthilfe (DUH) uitgevoerde onderzoeken (Zafira diesel) foutieve conclusies hebben opgeleverd en Opel geen illegale software toepast.

Neumann: "The reported results are misleading oversimplifications and misinterpretations of the complicated interrelationships of a modern emissions control system of a diesel engine"
Bron: Automotive News (Europe)