Internationale verkoopcijfers

Wat valt op in de media
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Internationale verkoopcijfers

Bericht door ViveLaFrance »

Ik dacht dat de auto wel in gebruik dient te zijn om nog te profiteren van 5 jaar lang gunstige bijtelling, maar volgens mij is kentekenregistratie voldoende. Kan me niet voorstellen dat alle goed verkochte auto's in december, met de 308 voorop, al een baasje hebben.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: Internationale verkoopcijfers

Bericht door Leeuw »

Als Mitsubitshi een monster kan verkopen als MPV kunnen wij het ook denkt Nissan https://www.nissan.nl/voertuigen/nieuw/ ... odQkA_dc|D

Alles voor een zo laag mogelijke bijtelling, mensen toch... :silent:
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Internationale verkoopcijfers

Bericht door ViveLaFrance »

Tja, personenwagens op basis van een bestelbus leveren zelden een mooi model op. Vandaag de dag vind ik bestellers en hun afgeleiden lelijker dan ooit. De Fords Tourneo en Transit zien er niet uit, de Transporter/Multivan is in al zijn eenvoud mislukt, Renault en Opel hebben de Trafic resp. Vivaro verpest, de Vito oogt gehandicapt en voor de V-Klasse zou een kamper zich nog schamen.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: Internationale verkoopcijfers

Bericht door Leeuw »

ViveLaFrance schreef:Tja, personenwagens op basis van een bestelbus leveren zelden een mooi model op. Vandaag de dag vind ik bestellers en hun afgeleiden lelijker dan ooit. De Fords Tourneo en Transit zien er niet uit, de Transporter/Multivan is in al zijn eenvoud mislukt, Renault en Opel hebben de Trafic resp. Vivaro verpest, de Vito oogt gehandicapt en voor de V-Klasse zou een kamper zich nog schamen.
Nou het gaat er meer om dat er waarschijnlijk veel verkocht van gaan worden omdat 4%.
Echt, mensen verkopen hun ziel aan de duivel om maar zo min mogelijk te hoeven betalen.
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Internationale verkoopcijfers

Bericht door ViveLaFrance »

Ja, het is treurig :(
Vive la France, Vive la Différence
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Internationale verkoopcijfers

Bericht door ViveLaFrance »

Na drie jaren van verval werden er vorig jaar meer auto’s verkocht. De teller eindigde op 452.237 stuks, een stijging van 16% ten opzichte van 2014. Wie zitten nu nog aan de oliebollen en waar is de nood hoog?

Nederland 2015

Voor het eerst in elf jaar daalt de wereldwijde verkoop van Volkswagen, maar in Nederland breidt de dominantie zich uit. Met 56.666 registraties noteren de Duitsers de grootste stijging in afzet en marktaandeel binnen de totale markt. Vooral de Passat draagt hieraan bij en is sinds jaren weer de populairste D-segmenter. Ook de Golf, Polo en Up! staan dik in de Modellen Top 10. De hoogste trede is echter voor de Peugeot 308 (beste jaar ooit, ruim verdubbeld) waarvan de tweede generatie in twee jaar zijn voorganger ruimschoots overtreft qua verkoop. Mede dankzij diens middenklasser staat nummer twee Peugeot meer op een eiland door afstand te nemen van landgenoot Renault (Captur daalt licht, Twingo groeit, Espace en Kadjar prima ontvangen) dat stabiel presteert. In de Merken Top 10 louter winnaars wat betreft afzet. Opel (Karl beste nieuwkomer), Ford (Mondeo klimt), Citroën (C4 Cactus leidt), Kia (dankzij Sportage en cee’d) en zelfs Toyota (Auris, Yaris en Aygo herstellen) doen goede zaken. Het meest geliefde topmerk blijft Volvo op een nette zesde plek. De Zweden scoren immer met de V40 en V60, terwijl de XC90 recordjaar 2004 verbetert met 1.000 stuks. BMW schaart zich weer tussen de populairste merken, de 2-serie Tourer is de best verkochte MPV en naast de 4-serie groeien de i- en X-serie.
De subtop wordt aangevoerd door Audi. Nederland houdt van de huidige generatie A3, want voor de derde keer op rij boekt de middenklasser een verkooprecord. Inmiddels is één op de twee verkochte Audi’s een A3. Geen overbodige luxe aangezien Mercedes-Benz (C-Klasse excelleert) steeds dichterbij komt. Bij Mitsubishi is men uiteraard blij met de Outlander die gezelschap krijgt van de Space Star en de herboren ASX. Verder heeft Nissan nog altijd plezier van de Qashqai (beste jaar ooit) en Juke, leeft Hyundai op door de i10, i20 en de nieuwe Tucson en ziet Suzuki de Celerio en Vitara aanslaan. Mazda behoudt plek twintig en verkoopt de helft meer auto’s. De CX-5 maakt zijn beste jaar ooit mee en het publiek lijkt de 2, CX-3 en MX-5 te waarderen. Op enige afstand volgt Mini dat het beste jaar kent sinds de lancering van de New Mini. De 5-deurs hatchback blijkt een welkome aanvulling, want de Mini is gewilder dan ooit. Porsche (snelste stijger) kan eveneens zeer tevreden zijn. De 2.174 stuks (60% Cayenne, beste jaar ooit) betekent niet alleen een ruime verdubbeling van het record uit 2014, de Duitsers passeren tegelijkertijd Lexus (lichte stijging dankzij CT en NX), Tesla (tweede record op rij) en Land Rover (sterke start Discovery Sport). Dealers van smart profiteren van de komst van de forfour. Jaguar noteert een gezonde plus, de XE debuteert boven modellen als de 3-serie GT, Volvo S60 en Lexus IS. Ook Jeep (Renegade compenseert dalende merkgenoten) en Subaru (voorzichtig doch positief begin Outback) hebben de wind mee. DS opent met krap 700 stuks waarbij opvalt dat de 3 en 5 zowel in aantal als positie vlak onder respectievelijk boven hun Citroën-broers staan. Infiniti (80 t.o.v. 30 stuks vorig jaar) doet wederom een stapje omhoog. In de onderste regionen zet Ferrari (California verdubbeld) meer auto’s af, evenaart Lamborghini recordjaar 2008 en is SsangYong (15 t.o.v. 3, 14x Tivoli) enigszins optimistisch na drie jaren van daling.

De Nederlandse markt zit duidelijk in de lift, maar er zijn zeker verliezers. Skoda (-5.300 stuks, -2% marktaandeel) en Seat (-2.500, -1%) laten het afweten voor VAG. Het Tsjechische merk duikelt uit de Top 10 en moet genoegen nemen met plek dertien, de Spanjaarden zakken twee posities naar een negentiende stek. De Octavia levert meer dan de helft in en dat kunnen de Fabia en Superb ondanks een verdubbeling niet compenseren, want deze modellen komen van ver binnen hun segment. Klanten stappen weliswaar meer in de gefacelifte Ibiza, maar aanvoerder Leon zakt weg. Waar Italiaanse sportwagenmerken geen reden tot klagen hebben, zitten de volumemerken in het nauw. Fiat levert een procent in, op nieuwkomer 500X na daalt het gehele gamma. Niemand kijkt op van verlies bij Alfa Romeo (samen met Skoda snelste daler, Giulietta en 4C stabiel, MiTo haakt af) en Lancia, beiden noteren een negatief verkooprecord. Zo erg is het niet voor het gehalveerde Maserati, toch maakt de Ghibli het niet waar. De achteruitgang van Dacia valt mee en lijkt voornamelijk te maken te hebben met het onhandig aanpassen aan de markt. Honda probeert het met de HR-V, maar klanten hebben de compacte crossover nog niet ontdekt. De Japanners dalen voor het zesde jaar op rij waarbij de laatste vier jaar telkens sprake is van een negatief verkooprecord. Een nieuwe Honda is vandaag de dag zeldzamer dan een nieuwe Lexus, Tesla en smart. Tot slot kunnen Aston Martin (9 t.o.v. 11 stuks vorig jaar) en Rolls-Royce (5 t.o.v. 13) minder rijke mensen overtuigen.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Internationale verkoopcijfers

Bericht door nvdw »

Gegeven het Honda-debacle dacht ik even de Europese gegevens erbij te pakken: misschien is het alleen Nederland, misschien valt het mee. Nee, dat doet het dus niet.

Zie dit bericht, onderaan kun je de pdf of excelsheet downloaden. Het gaat dus over januari-november omdat het complete jaaroverzicht nog een paar daagjes kost, maar het geeft een beeld. In mijn verhaal ga ik even uit van de EU + EFTA cijfers (EFTA = Noorwegen, IJsland en Zwitserland).

Dan valt op:

- Honda is een van de weinige merken die minder auto's verkoopt in een groeiende markt. Behalve DS, Lancia, Alfa Romeo en Chevrolet (gesaneerd) groeien alle merken, en op concernniveau is Honda helemaal de eenzame verliezer.
- Mitsubishi is in absolute zin ongeveer even groot als Honda, en zal in dit tempo volgend jaar Honda wel definitief hebben ingehaald.
- Zelfs relatief 'kleine' merken als Mazda en Suzuki doen het (veel) beter dan Honda. Mazda doet dat zelfs zonder Europese productielocaties.
- Seat wordt binnen het Volkswagen-concern als de zwakke broeder beschouwd. En verkoopt toch bijna DRIE keer zoveel auto's in Europa als Honda.

O en om WOO's vraag over bijtelling te beantwoorden: de datum eerste toelating is bepalend. Heel veel van die 308's hebben waarschijnlijk wel een kenteken maar nog geen eigenaar. Mijn vader rijdt sinds deze week een 308 SW die de wagenparkbeheerder al binnen had gehengeld. Er zijn slechtere manieren om met 14% bijtelling te rijden (en het scheelt gewoon meer dan 50 piek NETTO in de maand ten opzichte van de 308 berline die hij zelf op het oog had)
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Internationale verkoopcijfers

Bericht door ViveLaFrance »

Het is inderdaad een Europees fenomeen. In de VS deed Honda het prima in 2015: #4, 1.409.386 auto's, +2,6%. Gek genoeg waren deze cijfers voor Left-Lane aanleiding om Honda als verliezer te bestempelen, omdat "nieuwkomers Fit, Civic, HR-V, Pilot en gefacelifte Accord te laat arriveerden waardoor er sprake was van de traagste groei binnen de Top 10 en als dit doorzet dan zou Nissan in 2016 voor het eerst zijn landgenoot kunnen passeren". In mijn optiek raar, maar eerder noemde dezelfde website VW een winnaar, omdat een daling van dik 9% in één maand erger had gekund...
Vive la France, Vive la Différence
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Internationale verkoopcijfers

Bericht door ViveLaFrance »

Crossovers en SUV’s zijn er vandaag de dag in diverse maten. De laatste tijd is de compacte crossover bezig aan een opmars en dan doen merken als Toyota, Volkswagen, Seat en Skoda nog niet eens mee. Hoe ziet de markt eruit in Europa en de Verenigde Staten?

Europa 2015 Compact SUV-segment
VS 2015 Subcompact SUV-segment
Bron: Left-Lane.com

Op ons continent is de compacte crossover inmiddels goed voor ruim 1 miljoen eenheden (+46% t.o.v. 2014) per jaar. Daarmee is deze categorie geliefder dan de Midi-MPV. Segmentleider Renault Captur breidt het succes uit naar een kleine 200.000 stuks, maar ziet de Opel Mokka steeds dichterbij komen. De Duitser laat de Peugeot 2008 en Dacia Duster voor het eerst achter zich. Laatstgenoemde heeft als één van de weinige crossovers te kampen met een verkoopdaling van twee procent. Gelukkig voor Renault-Nissan is daar altijd nog de constant presterende Juke. Bijna zes jaar oud en zelfs beter verkopen dan in de eerste twee volledige verkoopjaren is simpelweg knap. Zeker voor een excentrieke verschijning. Misschien kan de Citroën C4 Cactus dit goede voorbeeld volgen, de start is in elk geval veelbelovend met krap 80.000 stuks. Het duo van Fiat-Chrysler begint ook op stoom te komen. De Fiat 500X en Jeep Renegade lijken elkaar niet te hinderen al profiteren beiden voornamelijk van Italiaanse belangstelling; dik 43% van de afzet komt op naam van Italië. Suzuki parkeert de Vitara in korte tijd voor de Ford EcoSport die na een matige opening en een versnelde facelift tevreden mag zijn met 40.000 stuks. Mazda zal alles in het werk moeten stellen om een positie in de Top 10 af te dwingen. De CX-3 staat troosteloos tussen de genoemde Ford en de Kia Soul. Andere nieuwkomers zoals de Honda HR-V en SsangYong Tivoli hebben ook moeite om voet aan de grond te krijgen in Europa. Het kan echter nog exotischer, hekkensluiter is namelijk de Chinees-Italiaanse DR CityCross op basis van de Chery X1.

In de VS is het veld overzichtelijker met slechts zeven auto’s. GM leidt de dans met de aan de Opel Mokka gerelateerde Buick Encore en Chevrolet Trax. De Jeep Renegade is ook in het thuisland een hit, terwijl de Fiat 500X achterblijft. Alleen Mazda wordt door de Italiaan verslagen, de CX-3 is reeds een half jaar verkrijgbaar, maar komt net als in Europa nog niet op gang. Ondanks een daling van 29% weet de Nissan Juke zich prima te weren tegen deze nieuwkomers. Honda doet het prima; de HR-V is in één klap de best verkopende niet-Amerikaanse auto in zijn klasse met 42.000 stuks. Het scheelt bijna een factor zes met de Europese afzet. Eens te meer een bewijs dat Amerikanen Honda waarderen, want compacte modellen zijn nu niet bepaald gangbaar aan de andere kant van de oceaan.
Vive la France, Vive la Différence
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Internationale verkoopcijfers

Bericht door ViveLaFrance »

Interessante Top 10 Automerken in februari:

1. Peugeot - 2.659
2. Kia - 2.647
3. Opel - 2.080
4. Renault - 1.715
5. Ford - 1.617
6. Volkswagen - 1.578
7. Hyundai - 1.539
8. Toyota - 1.349
9. BMW - 1.235
10. Skoda - 1.197

Volkswagen op P6 is wennen, maar de tweede positie van Kia is misschien wel opmerkelijker. Peugeot is het enige merk binnen de top dat een afzetstijging laat zien in verhouding tot januari.

Bij de Top 10 Modellen houdt de verrassing niet op:

1. Kia Picanto - 1.738
2. Peugeot 108 - 939
3. Hyundai i10 - 881
4. Ford Fiesta - 660
5. Toyota Aygo - 548
6. Peugeot 308 - 542
7. Fiat 500 - 522
8. Renault Captur - 516
9. Peugeot 208 - 512
10. Peugeot 2008 - 508

De eerste VW, de Golf, staat op P13. Nieuwkomer Opel Astra (#11) kan voor het eerst in tijden zijn landgenoot achter zich houden. Het is maar goed dat VW in januari flink uithaalde, want naast de Golf (Sportsvan), Passat en Touran vallen vooral de Up! en Polo (Ibiza en Fabia deden het minder slecht) hard terug in februari.

Na de eerste twee maanden leidt VW met 4.000 stuks voor Kia. Het marktaandeel (13,54%) is bijna een procent gedaald ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. In Nederland ondervindt VW vooralsnog geen ernstige gevolgen van het emissie-schandaal. Elders in de wereld krijgen de Duitsers rake klappen. In het Verenigd Koninkrijk, waar de markt 3% steeg in januari, incasseerde VW een verkoopdaling van 14%. Dat was alweer de vierde maand op rij met een dalende afzet. De Amerikaanse markt ging 0,4% achteruit, Volkswagen noteerde in januari een verlies van 15% volgend op negatieve cijfers in november (-15%) en december (-9%) van 2015. Zelfs in Duitsland nam de consument in januari afstand van VW: -8,8% in een 3,3% stijgende markt.
Vive la France, Vive la Différence
Plaats reactie