Auto van het Jaar 2013

Wat valt op in de media
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Auto van het Jaar 2013

Bericht door nvdw »

In Autovisie staat nu een artikeltje van Jeroen Jongeneel over de verkiezing waarin hij de B-Max zeer goede kansen toedicht. Een groter contrast met onze verkiezing zou ondenkbaar zijn ;)

Dank overigens aan notaris C. Renault voor de coördinatie die hij al jaren zo belangeloos op zich neemt.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Auto van het Jaar 2013

Bericht door ViveLaFrance »

nvdw schreef:In Autovisie staat nu een artikeltje van Jeroen Jongeneel over de verkiezing waarin hij de B-Max zeer goede kansen toedicht.
Say what?! :lol:

Op de CotY-site lees ik dat de jury flink aan het testen is. Liefst 6 exemplaren per finalist. De stationwagens van de Clio en Golf zijn ook present ondanks dat ze volgens de officiële regels al te koop hadden moeten zijn.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
Martin
.
.
Berichten: 2927
Lid geworden op: 09 feb 2010, 21:55

Re: Auto van het Jaar 2013

Bericht door Martin »

ChrisRenault schreef:Ondanks dat het mijn favoriet niet was, vind ik het een typische AFO-uitslag :D Iets zegt me dat maandag om 15u in Genève een andere winnaar uit de bus gaat rollen...

Pro-Japanse uitslag, Ard zou trots zijn... :(
Inderdaad opvallend: een Japanse overwinning in twee klassen.
Bedankt voor het organiseren. Wanneer gaan wij naar Louwman om de prijs uit te rijken?
Stap eens op de fiets
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Auto van het Jaar 2013

Bericht door ViveLaFrance »

Ik stuur Bert wel heen, vindt hij vast leuk :twisted:
Vive la France, Vive la Différence
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Auto van het Jaar 2013

Bericht door ViveLaFrance »

Europees Auto van het Jaar 2013 is..........Volkswagen Golf.

Onze winnaars stonden op plek 2 met minder dan de helft (!) van de punten van de Golf. Zie je wel, ze durven gewoon niet die maffiosi :lol: Mijn voorkeur was het ook niet, maar ik ben blij met onze winnaars :D
Vive la France, Vive la Différence
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Auto van het Jaar 2013

Bericht door ViveLaFrance »

De volledige uitslag:

1. Volkswagen Golf - 414 punten (2e winst na Golf III in 1992, alle 7 generaties stonden op het podium)
2. Subaru BRZ/Toyota GT86 - 202 punten
3. Volvo V40 - 189 punten
4. Ford B-Max - 148 punten
5. Mercedes-Benz A-Klasse - 138 punten
6. Renault Clio - 128 punten
7. Peugeot 208 - 120 punten
8. Hyundai i30 - 111 punten

44 van de 58 juryleden kozen de Golf als beste Auto van het Jaar. De jury waardeert de V40 dus meer dan de A-Klasse en de Clio krijgt licht de voorkeur boven de 208. Symbolisch vind ik toch de positie van de i30. De Golf maak je winnaar, maar Hyundai's middenklasser is hekkensluiter. Tja, anno 2013 vind ik een dergelijk verschil, uitgedrukt in ruim 300 punten, totaal ongeloofwaardig. Zeker na de winst van de Leaf 2 jaar geleden en vorig jaar het duo Ampera/Volt.

In het jury-rapport lijkt chauvinisme dit jaar afwezig te zijn. Oké, 4 van de 6 Duitsers kozen de Golf, maar de andere 2 gingen voor het sportieve duo. Zelfs Frank Janssen die dit over de Golf zegt:
The perfect compact car. The benchmark in its segment, without a doubt. Even the Audi A3 cannot beat it. I really admire the smooth riding, the I-feel-at-home-atmosphere, the high quality. Generation number seven is also a big step compared to number six. But it is still a Golf. The design team deserves an extra applause.
Kritiekloze lariekoek als je het mij vraagt.
Jörg Reichle vindt de Golf het "German Wunderkind", maar buiten zijn 10 punten om kijkt hij van meerdere kanten:
If I could wish something, I would prefer a more emotional design as it is shown by the Seat Leon for example and some more modern assist systems. And some more variety of the interior.
Kijk, dan benader je het anders :clap: Ook een Golf is niet perfect.
Duitsland wordt gesteund in diens keuze door alle juryleden van Oostenrijk, Zwitserland en Polen. Verrassend...
De Zweden kozen gedrieën niet voor de V40. De nieuwe Volvo moest het doen met de tweede plek achter de Golf.
Eén Fransman had de 208 op de hoogste trede staan met slechts 6 punten. De rest ging voor de Golf. Opmerkelijk, alle Fransen prefereren de 208 boven de Clio.
De Nederlanders Ton Roks en Jos Vroomans gaven de meeste punten aan de BRZ/GT86. Jeroen Jongeneel ging voor de Golf.
Laatst gewijzigd door ViveLaFrance op 04 mar 2013, 16:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Auto van het Jaar 2013

Bericht door WizardOfOss »

Tsja, ergens komt dit niet geheel onverwacht. Want natuurlijk, het is gewoon een verdomd goede auto. Dat de GT86/BRZ nog op de tweede plaats komt zal ook wel komen omdat de rest te hard bezig was elkaar punten afhandig te maken. De Volvo weet nog een beetje aan te haken, maar de rest zit gewoon erg dicht bij elkaar.

Maar toch jammer dat het weer puur een rationele keuze was, de keuze van brave, berekenende huisvaders, en niet van autoliefhebbers met benzine in hun aderen.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Auto van het Jaar 2013

Bericht door nvdw »

Dat de GT86 het zo ver heeft geschopt verbaast me nog het meest. Het is toch een auto die buiten het wereldje van autogekken niet heel veel plaats heeft.

Dat de Golf op deze manier zou winnen had ik niet zien aankomen. Maar ik heb er ook weinig op af te dingen.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: Auto van het Jaar 2013

Bericht door Leeuw »

VW heeft zogenaamd van die goede en degelijke auto's. Hoeveel g_laders, dsg, tdi's en tsi's zijn er niet voortijdig gesneuveld.

Mooie techniek, maar wel brak.
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Auto van het Jaar 2013

Bericht door nvdw »

Als dat het criterium is mag Fiat al zijn titels ook wel inleveren.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Plaats reactie