Auto van het Jaar 2013

Wat valt op in de media
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Auto van het Jaar 2013

Bericht door ViveLaFrance »

Ik zit de juryrapporten even vluchtig door te nemen. Wat mij betreft nemen wij volgend jaar plaats in de jury, want sommigen doen het af met 3 termen of 2 halve zinnen per auto :bonk: De enige Turk van het gezelschap had het over "The fourth generation Golf is as you know". Humor of een foutje? Hij gaf de Golf trouwens de meeste punten.
Wat me opvalt is het blind redeneren omtrent de Golf. Het nieuwer zijn van de zevende generatie lees ik wel erg vaak. Zeg dan ook even dat zijn voorganger teerde op de Golf 5 :blont: Dit zeg ik niet om te bashen, ik wens VW succes met de Golf die zo'n prijs natuurlijk niet nodig heeft om te scoren, maar met name vanwege het verschil ten opzichte van de i30. Ook daar is de jury best over te spreken, maar middelmatigheid, de gulden middenweg, value for money enzovoorts lijken nu niet omgezet te worden in punten :no: Tja, als ik dan in een oordeel lees dat je de Golf kunt krijgen als Plus en Variant vind ik het erg goedkoop allemaal.
Niemand praat over flinke stappen van de Golf, innovatie is er gewoon niet. Dit wordt zelfs door Duitsers gezegd. Ja, nieuw platform, nou geweldig na een tussenmodel. Ga ik even terug naar 2012 en dan doel ik op de derde plek van de Focus. In retrospectief een belachelijke positie. De Focus zit bomvol nieuwe systemen voor het C-segment waar ook Opel en Citroën eerder grote stappen hebben gezet. Onderstaande is te lezen op de site van de CotY-organisatie over de winnaar:
Along with an updated ESP stability control system, there is an impressive array of active safety items, such as active braking, not only in the prevention of a collision, but also in the event of an accident, driver fatigue detection, lane-keeping assistance and adaptive cruise control.

Waarom is echte innovatie bij de Golf niet van belang? Was toch een stokpaardje van de jury? Uit mijn toetsenbord klinkt het niet verrassend, maar het neigt naar het (on)bewust hoger inschalen van een auto dan het in werkelijkheid is puur op basis van de naam. Ik zag een Zweed zichzelf afvragen of de Golf 'Das Auto?' is. Ja sorry, maar dan haak ik af wat betreft geloofwaardigheid.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Auto van het Jaar 2013

Bericht door nvdw »

De verkiezing is niets meer of minder dan de optelsom van de persoonlijke voorkeuren van 60 Europese autojournalisten. Ik denk ook niet dat je zoveel gewicht moet toekennen aan de afzonderlijke waarderingen.

Dat verhaal over innovatie als drijfveer voor de verkiezing is echt heel erg achterhaald. In dit geval waren er acht kandidaten die eigenlijk geen van allen heel erg concreet innovatief zijn. Dan is het een kwestie van de beste nieuwkomer kiezen. En ik denk dat de jury dat gemiddeld genomen wel redelijk aanvoelt. Jaargangen onderling vergelijken is niet te doen. Vorig jaar zat de Focus in een veld met een gegarandeerde stemmentrekker als de Ampera. Zo'n uitblinker was er dit jaar niet.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Auto van het Jaar 2013

Bericht door ViveLaFrance »

nvdw schreef:Dat verhaal over innovatie als drijfveer voor de verkiezing is echt heel erg achterhaald.
Ja, met winnaars als de Polo en Golf is het inderdaad achterhaald, maar zoals jijzelf eerder in dit topic aangaf is innovatie van oorsprong de drijfveer achter de verkiezing. Nog niet zo lang geleden wonnen de Ampera/Volt en Leaf. Innovatie pur sang, dus ze houden zich er wel degelijk mee bezig. In de juryrapporten wordt ook veel gesproken over (het ontbreken van) vernieuwende systemen en dan valt mij op dat de Golf gewaardeerd wordt om bestaande systemen.
nvdw schreef:In dit geval waren er acht kandidaten die eigenlijk geen van allen heel erg concreet innovatief zijn. Dan is het een kwestie van de beste nieuwkomer kiezen. En ik denk dat de jury dat gemiddeld genomen wel redelijk aanvoelt.
Dat zeg je goed, 'gemiddeld genomen'. Als ze nu eens niet gemiddeld zouden denken dan zou een auto als de Volvo V40 ook eens kunnen winnen.
nvdw schreef:Jaargangen onderling vergelijken is niet te doen.
Ik vergelijk geen jaartallen, maar auto's.
Laatst gewijzigd door ViveLaFrance op 06 mar 2013, 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Auto van het Jaar 2013

Bericht door WizardOfOss »

Tsja, het vreemde is inderdaad dat ze ofwel kiezen voor een zeer innovatieve auto en daarbij de tekortkomingen makkelijk door de vingers zien, of dat het anders niet conservatief genoeg kan zijn. En als het om dat laatste gaat is er weinig wat een Golf overtreft. Het is gewoon een uitstekende auto die niks fout doet, en op grond daarvan in dit gezelschap wellicht wel de terechte winnaar, maar geen auto die op wat voor manier dan ook richting geeft aan de industrie.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Plaats reactie