Wat me opvalt is het blind redeneren omtrent de Golf. Het nieuwer zijn van de zevende generatie lees ik wel erg vaak. Zeg dan ook even dat zijn voorganger teerde op de Golf 5 Dit zeg ik niet om te bashen, ik wens VW succes met de Golf die zo'n prijs natuurlijk niet nodig heeft om te scoren, maar met name vanwege het verschil ten opzichte van de i30. Ook daar is de jury best over te spreken, maar middelmatigheid, de gulden middenweg, value for money enzovoorts lijken nu niet omgezet te worden in punten Tja, als ik dan in een oordeel lees dat je de Golf kunt krijgen als Plus en Variant vind ik het erg goedkoop allemaal.
Niemand praat over flinke stappen van de Golf, innovatie is er gewoon niet. Dit wordt zelfs door Duitsers gezegd. Ja, nieuw platform, nou geweldig na een tussenmodel. Ga ik even terug naar 2012 en dan doel ik op de derde plek van de Focus. In retrospectief een belachelijke positie. De Focus zit bomvol nieuwe systemen voor het C-segment waar ook Opel en Citroën eerder grote stappen hebben gezet. Onderstaande is te lezen op de site van de CotY-organisatie over de winnaar:
Along with an updated ESP stability control system, there is an impressive array of active safety items, such as active braking, not only in the prevention of a collision, but also in the event of an accident, driver fatigue detection, lane-keeping assistance and adaptive cruise control.
Waarom is echte innovatie bij de Golf niet van belang? Was toch een stokpaardje van de jury? Uit mijn toetsenbord klinkt het niet verrassend, maar het neigt naar het (on)bewust hoger inschalen van een auto dan het in werkelijkheid is puur op basis van de naam. Ik zag een Zweed zichzelf afvragen of de Golf 'Das Auto?' is. Ja sorry, maar dan haak ik af wat betreft geloofwaardigheid.