Belasting voor oldtimers

Wat valt op in de media
Plaats reactie
Carlo
.
.
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 okt 2012, 14:43

Belasting voor oldtimers

Bericht door Carlo »

Belachelijk dat we op oldtimers belasting moeten gaan betalen!

Gelukkig we hoeven geen kilometerheffing te betalen, maar de vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting voor oldtimers wordt vanuit milieuoverwegingen
afgeschaft. "Vanuit milieuoverwegingen"!

Wat vinden jullie daar nou van? :|
Gebruikersavatar
Jurjen
.
.
Berichten: 1945
Lid geworden op: 10 feb 2010, 17:19
Locatie: Amsterdam

Re: Belasting voor oldtimers

Bericht door Jurjen »

Vanuit milieu-overwegingen is natuurlijk onzin, maar verder vind ik het volkomen terecht.

Als je er buiten het seizoen niet mee rijdt schors je het ding maar gewoon. Dit soort vrijstellingen op leeftijd is onzin. Want waarom moet een 458 italia die 2500km per jaar maakt over 30 dagen wel belasting betalen en een MGB niet?
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Belasting voor oldtimers

Bericht door nvdw »

Het mjö als schaamlap is natuurlijk erg goedkoop. Alsof het milieu ineens ontzien is op het moment dat voor iets belasting is betaald.

Wat Jurjen zegt zal ook weer gaan gebeuren: schorsen voor een heel of een half jaar. Nu is dat nog een hoop gekloot voor autobezitter én RDW omdat er dan telkens weer een nieuw papiertje deel 1B (v/h deel 2) moet worden gedrukt. Niet voor niets dat de afschaffing van de vrijstelling voor 2014 is voorzien, dan gaan we over naar kentekenbewijzen opgeslagen op een pasje. De administratieve rompslomp (allemaal schorsen in de herfst en ontschorsen in de lente) was een van de redenen om dan maar geheel op vrijstelling over te gaan.

Het is overigens een voorstel uit het regeerakkoord. Ik vind het opvallend dat hier nu weer aan gemorreld wordt aangezien hier een jaar geleden nog een wetswijziging over is geweest om de minimumleeftijd omhoog te krikken en de veelrijders door middel van toeslagen op diesel- en LPG-auto's te ontmoedigen. Tot in de week voor het verschijnen van het akkoord is er door twee staatssecretarissen (Weekers en Atsma) bevestigd dat er van afschaffing van de vrijstelling geen sprake zou zijn.

Bovendien lijkt me de 150 miljoen opbrengst wel erg optimistisch becijferd. De hobbyauto's worden gewoon weer geschorst zoals vroeger en de Marrakech-taxi's gaan gewoon het land weer uit of naar de sloop.

Overigens ben ik warm voorstander van een flexibeler schorsingsbeleid. In Duitsland wordt al veel met seizoenskentekens gewerkt en er wordt zelfs gewerkt aan een Wechselkennzeichen voor eigenaars van een collectie voertuigen.

Voor mij maakt het niet heel veel uit: pakweg 250 euro per jaar waarvan ik dan ook nog eens de helft zou kunnen besparen door de auto tijdens de overwintering uit de belasting te halen. Ik zou wel een enorme krent zijn als ik zou beweren dat de auto daarom weg zou moeten. Maar ik ken ook genoeg mensen die een garage vol ouwetjes hebben staan. Een van die autootjes ad rem meenemen is er dan niet meer bij, want dan sta je er gelijk voor twee kwartalen MRB op.

Wat Jurjen zegt is waar: het argument 'ze rijden toch niet zoveel' geldt net zo goed voor veel jongere hobbyauto's. Ik ben daarom geen tegenstander van het principe van kilometerheffing - maar wel tegen de uitvoering en de gehanteerde tariefopbouw, die juist voor de liefhebbersauto (oud en/of relatief hoog verbruik) erg pijnlijk zou hebben uitgepakt.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Belasting voor oldtimers

Bericht door nvdw »

Oh, en welkom trouwens Carlo :pompom:
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: Belasting voor oldtimers

Bericht door Leeuw »

Welkom Carlo (Abarth?)
Beetje mixed feelings, ik ben zowizo tegen wegenbelasting. Hup alles in de benzineprijs verwerken. Wie weinig en zuinig rijdt betaald minder dan veel gebruikers/betalers
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Belasting voor oldtimers

Bericht door ViveLaFrance »

Welkom Carlo :wave:

Volledig eens met Jurjen. Nooit begrepen dat er een tweedeling is. Ik ben voorstander van een eerlijk toegepaste kilometerheffing, maar dat wordt hem de komende jaren nog niet.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
Martin
.
.
Berichten: 2927
Lid geworden op: 09 feb 2010, 21:55

Re: Belasting voor oldtimers

Bericht door Martin »

Ik baal er wel van. De Alfa heb ik nu al vanaf het voorjaar in de belasting. Op dit moment rijd ik er ook nog mee, omdat ik een storing in de Ford heb zitten. Anders had ik hem nu weer geschorst. Ik was van plan volgend jaar de Ascona weer APK te laten keuren en er af en toe mee te rijden. Als ik straks twee auto's in de belasting heb, waar ik nauwelijks mee rijd, ben ik hiervoor zo'n 100 euro per maand kwijt. Nu had ik al vaak dat ik de Alfa een maand niet gebruikte en er weer 50 euro foetsie was. Ook ik kom Golfjes en Mercedessen tegen die een rookgordijn achter zich hebben waar James Bond jaloers op zou zijn. Er waren echter wel betere maatregelen te bedenken dan de hele vrijstelling af te schaffen.

Je kunt zeggen dat moderne hobbyauto's ook weinig rijden zoals voornoemde Ferrari. Oorspronkelijk werd er echter vanuit gegaan dat er al 25 jaar belasting voor een auto is betaald en dat het dan wel een keer genoeg is. Ze hadden bijvoorbeeld kunnen kijken naar wanneer een auto voor het eerst in Nederland is geregistreerd. Dat voorkomt dat er oude zooi uit Duitsland wordt geïmporteerd. Zo zijn er nog wel meer betere oplossingen te bedenken. Kijk bijvoorbeeld of de eigenaar ook voor één of meerdere moderne auto's belasting betaalt.
Het enige positieve is dat ik de Ascona veelvuldig kan schorsen. De overige maatregelen van dit kabinet zal ik minder makkelijk kunnen ontlopen.
Stap eens op de fiets
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Belasting voor oldtimers

Bericht door WizardOfOss »

Allereerst, welkom Carlo!
Leeuw schreef:Hup alles in de benzineprijs verwerken. Wie weinig en zuinig rijdt betaald minder dan veel gebruikers/betalers
Dan wordt nog veel duidelijker hoe achterlijk belasting veel wij betalen voor onze heilige koe. We hebben al de hoogste benzineprijs ter wereld, en die moet dan dus nog verder omhoog? Daarnaast hebben we ook al een zeer forse aanschafbelasting, zou er binnen Europa ook maar één land zijn wat qua totale belastingen voor de automobilist ook maar enigszins bij ons in de buurt komt?

Het kromme van de houderschapsbelasting is inderdaad dat het betalen is voor bezit in plaats van gebruik, en ook al heb je 20 auto's, je kan er toch maar in één tegelijk rijden. Ik zou het vanuit die optiek dan ook niet onredelijk vinden als de uitzondering voor oldtimers in stand zou worden gehouden, onder de voorwaarde dat iemand al een belastingplichtige auto op z'n naam heeft staan. Daarmee zou je in ieder geval de W123's die nu voor dagelijks gebruik gereden worden flink ontmoedigen. Uiteraard zijn er dan wel maatregelen nodig om misbruik te voorkomen, maar zo ontneem je tenminste niet enkele duizenden mensen hun hobby.

En wat betreft het milieu-aspect: hoeveel miljoenen worden er jaarlijks aan subsidie uitgedeeld voor het behoud van beroerd geïsoleerde, energieverslindende monumenten?
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Belasting voor oldtimers

Bericht door ViveLaFrance »

Milieu is in deze ook een smoes. Het gebruik van auto's zou belast moeten worden, niet het bezit. Dat is nu eenmaal niet het geval, dus mogen hobbyisten gaan betalen.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Belasting voor oldtimers

Bericht door nvdw »

Voor 1995 was het ook makkelijker: toen was het nog gewoon zo dat een auto automatisch 'van de weg was' als er geen motorrijtuigenbelasting voor was betaald. In april van dat jaar is echter de omslag gemaakt naar belasting op bezit. Toen is ook die vrijstelling gemaakt voor auto's van 25 jaar en ouder, juist omdat die mensen anders twee keer per jaar die rit naar het postkantoor zouden maken. In het Verenigd Koninkrijk werkt men nog altijd met het oude systeem van 'tax discs'. Tax disc verlopen = automatisch geschorst.

Denemarken heeft overigens de hoogste autokosten van Europa, met een zeer extreme aanschafbelasting. Je zou voor het Franse systeem kunnen kiezen (de motorrijtuigenbelasting is daar feitelijk de accijns). Als je in Nederland hetzelfde zou invoeren zonder verhoging van de accijns dan kun je nog alle infrastructuur blijven betalen, alleen kom je dan miljarden tekort voor de algemene middelen.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Plaats reactie