Mercedes en het koelmiddelconundrum
Geplaatst: 17 jul 2013, 11:24
Headlines: Frankrijk verbiedt de verkoop van de Mercedes A-, B- en CLA-klasse op grond van het koudemiddel dat in die auto's zit, en de Europese Commissie geeft aan dat Frankrijk, zoals het er nu naar uitziet, het recht heeft om dat te doen.
Zoals bekend heeft Mercedes voor de nieuwe S-Klasse een typegoedkeuring gekregen door de goedkeuring van het vorige model aan te passen en bij de betreffende Duitse instantie in te leveren. De opgaaf van reden is dat Mercedes op die manier het koudemiddel R134a kan blijven gebruiken, dat sinds 2011 niet meer in nieuwe auto's mag worden gebruikt. In plaats daarvan zitten fabrikanten vast aan R1234yf, een middel dat exclusief door de fabrikant Honeywell wordt geproduceerd.
Mercedes zegt dit middel niet te willen gebruiken vanwege vermeend brandgevaar, maar waarschijnlijker is dat de fabrikant geen trek heeft in een koelmiddel waarop een toeleverancier een (de facto door de EU gesteund) monopolie heeft. Het Kraftfahrtbundesamt, de Duitse RDW, heeft Mercedes toestemming gegeven het oude koudemiddel te gebruiken zo lang er bij het KBA nog proeven plaatsvinden met de veiligheid van R1234yf. Die methode staat dus nu bij de EU ter discussie. Mercedes staat op het standpunt dat de auto's een Europese typegoedkeuring hebben (en dat is zo) en dat Frankrijk die auto's dus niet mag weigeren.
To be continued...
Zoals bekend heeft Mercedes voor de nieuwe S-Klasse een typegoedkeuring gekregen door de goedkeuring van het vorige model aan te passen en bij de betreffende Duitse instantie in te leveren. De opgaaf van reden is dat Mercedes op die manier het koudemiddel R134a kan blijven gebruiken, dat sinds 2011 niet meer in nieuwe auto's mag worden gebruikt. In plaats daarvan zitten fabrikanten vast aan R1234yf, een middel dat exclusief door de fabrikant Honeywell wordt geproduceerd.
Mercedes zegt dit middel niet te willen gebruiken vanwege vermeend brandgevaar, maar waarschijnlijker is dat de fabrikant geen trek heeft in een koelmiddel waarop een toeleverancier een (de facto door de EU gesteund) monopolie heeft. Het Kraftfahrtbundesamt, de Duitse RDW, heeft Mercedes toestemming gegeven het oude koudemiddel te gebruiken zo lang er bij het KBA nog proeven plaatsvinden met de veiligheid van R1234yf. Die methode staat dus nu bij de EU ter discussie. Mercedes staat op het standpunt dat de auto's een Europese typegoedkeuring hebben (en dat is zo) en dat Frankrijk die auto's dus niet mag weigeren.
To be continued...