Mercedes en het koelmiddelconundrum

Wat valt op in de media
Plaats reactie
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Mercedes en het koelmiddelconundrum

Bericht door nvdw »

Headlines: Frankrijk verbiedt de verkoop van de Mercedes A-, B- en CLA-klasse op grond van het koudemiddel dat in die auto's zit, en de Europese Commissie geeft aan dat Frankrijk, zoals het er nu naar uitziet, het recht heeft om dat te doen.

Zoals bekend heeft Mercedes voor de nieuwe S-Klasse een typegoedkeuring gekregen door de goedkeuring van het vorige model aan te passen en bij de betreffende Duitse instantie in te leveren. De opgaaf van reden is dat Mercedes op die manier het koudemiddel R134a kan blijven gebruiken, dat sinds 2011 niet meer in nieuwe auto's mag worden gebruikt. In plaats daarvan zitten fabrikanten vast aan R1234yf, een middel dat exclusief door de fabrikant Honeywell wordt geproduceerd.

Mercedes zegt dit middel niet te willen gebruiken vanwege vermeend brandgevaar, maar waarschijnlijker is dat de fabrikant geen trek heeft in een koelmiddel waarop een toeleverancier een (de facto door de EU gesteund) monopolie heeft. Het Kraftfahrtbundesamt, de Duitse RDW, heeft Mercedes toestemming gegeven het oude koudemiddel te gebruiken zo lang er bij het KBA nog proeven plaatsvinden met de veiligheid van R1234yf. Die methode staat dus nu bij de EU ter discussie. Mercedes staat op het standpunt dat de auto's een Europese typegoedkeuring hebben (en dat is zo) en dat Frankrijk die auto's dus niet mag weigeren.

To be continued...
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Mercedes en het koelmiddelconundrum

Bericht door ViveLaFrance »

En terecht! Wat voor Fiat en Nissan geldt, geldt ook voor Mercedes. Ik gun Duitsers een gezonde dosis arrogantie, maar er zijn grenzen. Zeker als je controversieel te werk gaat met typegoedkeuringen van nieuwe modellen.

Trouwens, de CLA ook? :o Niet onlogisch gezien de verwantschap met de A. Ik dacht dat de SL geweerd werd.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Mercedes en het koelmiddelconundrum

Bericht door nvdw »

Ja, de SL zit er ook bij. Ik weet niet waar ik die CLA vandaan heb gehaald maar het lijkt me waarschijnlijk dat die ook getroffen is.

Punt van discussie zal nu worden of het KBA hier goed heeft gehandeld. Als de typegoedkeuring juist is geschied (inclusief dat voorbehoud voor het gebruik van R134a) dan heeft Frankrijk als collega-EU-lidstaat geen poot om op te staan.

Op de achtergrond worden een hoop politieke spelletjes gespeeld die nog wel verder gaan dan alleen dat gedoe rondom dit koudemiddel (o.a. afspraken op gebied van CO2-emissies).
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: Mercedes en het koelmiddelconundrum

Bericht door Leeuw »

Hmmm, ik weet het niet. Dat nieuwe middel is zo fokking gevaarlijk, en ontwikkeld door 2 Amerikaanse bedrijven waar te veel van afhangt.

Zou bijv. Duitsland auto's kunnen verbieden die het gevaarlijke koelmiddel HFO1234YF bevatten?
wss een heel juridisch geharrewar.
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Mercedes en het koelmiddelconundrum

Bericht door HondArd »

Ik kan het nieuwe koudemiddel niet zo 1-2-3 linken aan brandgevaar in de praktijk en dat er daarom een mogelijke boycot is van bepaalde Mercedes modellen in Frankrijk omdat ze het oude nog willen gebruiken. Een Trabant heeft de brandstoftank boven de motor liggen en je kan van een Trabi veel zeggen, maar niet dat ze erom bekend staan dat ze na een ongeval in brand vliegen. Ook motorfietsen hebben in de regel de tank bovenop de krachtbron, daar waar de meeste warmte ontwikkeld wordt en het grootste risico op brand.
"The closest to reality car that money can buy"
Plaats reactie