Auto van het Jaar 2014

Wat valt op in de media
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Auto van het Jaar 2014

Bericht door ViveLaFrance »

Meen je niet?! Na de Golf vorig jaar opnieuw een blamage. Alsof ze doen overkomen dat er weinig keus is om de titel te winnen. Dan maar weer een doorsnee middenklasser. Had dan Mazda de prijs gegeven :angel:

Voor de volledigheid de gehele uitslag:

1. Peugeot 308 - 307 punten (geen grap!)
2. BMW i3 - 223 punten
3. Tesla Model S - 216 punten
4. Citroën C4 Picasso - 182 punten
5. Mazda 3 - 180 punten
6. Skoda Octavia - 172 punten
7. Mercedes-Benz S-Klasse - 170 punten

Peugeot wint daarmee voor de vierde keer na de 504 in 1969, 405 in 1988 en 307 in 2002.
De 308 won dus toch nog met gepaste afstand. Opmerkelijk! Neigt weer naar een politieke prijs. Het gaat slecht met PSA en wat is het dan handig om een Auto van het Jaar-award te winnen. Achterdocht, ik weet het, maar dit kan ik niet meer serieus nemen. Hoe goed de 308 ook is, het is wel 2014...
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: Auto van het Jaar 2014

Bericht door Leeuw »

huh? de 308????
Nou ja, op zich vind ik het niet zo erg, want die elektrische shizzle geloof ik niet zo erg op deze manier. Maar zo bijzonder is de 308 toch niet, en dat hij veel beter is dan zijn voorganger mag toch niet dé reden zijn om te winnen.
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Auto van het Jaar 2014

Bericht door WizardOfOss »

Tsja :nopompom:
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Auto van het Jaar 2014

Bericht door HondArd »

Echt het is weer te triest voor woorden. Duidelijk een prijs in de categorie: dit grote Europese merk zit in zwaar weer, laten we ze een opsteker gunnen. Elk ander argument wat de verkiezing van de 308 rechtvaardigt is TO-TAAL niet steekhoudend.

"De 308 is vele malen beter dan zijn voorgangers". Pardon? Dat was de Prius III ook ten opzichte van de II, t/m de Civic VII was dat ook het geval en die hebben de AvhJ trofee ook niet in ontvangst mogen nemen, om maar eens een paar voorbeelden te noemen.

"Het is een hele goede allround auto met uitstekende bouwkwaliteit en erg goede rijeigenschappen." Dank je de koekoek. Een Twingo I is meer all-rond dan een 308 ooit gaat worden. Over de echte bouwkwaliteit kan je pas na 5-10 jaar iets zinnigs zeggen. De Tipo van '89 kreeg mede op basis van het kul-argument "vergelijkbaar aan de (qua bouwkwaliteit uitstekende) Golf" ook die prijs in de schoot geworden. Na 5 jaar wilden de mensen hem tweedehands al niet meer hebben omdat er al serieuze gebruikskwaaltjes de kop op staken. Iets wat je dan de gemiddelde Golf, Japanner of zelfs de (echt waar!) Renault R19 die in dezelfde eindronde als de Tipo meedeed niet kon zeggen. Na 10 jaar waren de meeste Tipo's dan ook al naar de sloop verdwenen, terwijl er nu nog genoeg R19's van de eerste bouwjaren rondrijden. Qua rij-eigenschappen maakt elke willekeurige Civic gehakt van de 308 van nu. Honda wacht (net als BMW en Mazda) nog steeds op de eerste AvhJ.

Ik word een beetje recalcitrant van deze AvhJ. Ben geneigd om stickers/folders te maken met "A.F.O's Auto van het Jaar 2014" om die op alle Tesla Model S-jes te plakken (of onder ruitenwissers te stoppen), om aan te geven dat je wars van commerciële motieven tot een eerlijker prijs te komen, maar mede om zo de aandacht op ons mooie serieuze forum te vestigen, Over een logo heb ik overigens ook al een beetje nagedacht. In plaats van de vlaggetjes van de deelnemende landen wil ik daar de vlaggetjes van de provincies te pakken waar de die-hard AFO-ers vandaan komen. Ik ben echt HE-LE-MAAL klaar met de CotY.
"The closest to reality car that money can buy"
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Auto van het Jaar 2014

Bericht door ViveLaFrance »

@Ard.........onderstaande is waarschijnlijk niet geschikt voor jou om te lezen ;)

Even een blik op de jury. De Peugeot 308 kreeg als enige auto van iedereen punten. Vooral de vooruitgang ten opzichte van zijn voorganger, de goede kwaliteit en het complete aanbod werden geroemd. Een aantal quotes:
Didier Laurent schreef:The new 308 is a real new vehicle, with a higher level on a lot of points : chassis, comfort, dashboard, driving experience, presentation, connectivity
Frank Janssen schreef:New 308 is really well done. It is amazing how a simple smaller steering wheel can add so much fun to drive – apart from the easier entry. Design is finally beautiful again – a bit like in the Pininfarina era. Huge range of engines makes it easy to find your model. Station Wagon is a nice one, too.
Alessandro Ferrari schreef:The Peugeot 308 is one of the few really new car released in 2013. It uses a new platform, new chassis, and has a wide and interesting range of engines, starting from a pleasant 1.2, powerful, economic and silent.
Pere Prat schreef:In a society getting dominated by the contact of our fingers with screens, its ingenious and advanced interior conception overcomes its competitors and reaches one further step in the automobile sector. It is the main evidence of Peugeot’s forward jump in quality and it is the candidate from this year’s finalists that has the highest number of favourable points.
Aan de Nederlanders heeft deze uitslag niet gelegen. Jaco Bijlsma, Ton Roks en Gert Wisse gaven de 308 in totaal 'slechts' 6 punten. Hun voorkeur lag bij de BMW i3.

Om het verschil aan te geven, alle Franse, Oostenrijkse, Italiaanse, Spaanse en Zwitserse juryleden gaven minimaal 6 punten aan de 308. Eén Fransoos licht ik eruit, want Francis Monsenerque gaf geen punten aan het elektrische duo. Zijn uitleg:
Francis Monsenerque schreef:If Although the technology of these Zero Emission Vehicules seems at the top I didn’t give them points because of their poor autonomy, even though if some better results are announced, the time neccesary to charge their batteries, their prices and for the american one, no dealer network.
Buiten zijn belabberde Engels om, ik vind het een erg makkelijke manier om innoverende automerken aan de kant te schuiven. Monsieur Monsenergue was niet de enige die 0 punten gaf aan BMW en Tesla, want ook Alessandro Ferrari negeerde de elektrische auto's:
Alessandro Ferrari schreef:I don’t consider the electric cars interesting for the italian, and more in general terms for the european market. They are too expensive, have low autonomyia, and in too many areas in our continent it is impossible to find the way to recharge easily the batteries. So I have not voted for them.
De Duitsers gaven de voorkeur aan de Tesla Model S. Alleen Thomas Imhof gaf de BMW i3 de volle 10 punten. Jürgen Lewandowski's Auto van het Jaar was de Mercedes-Benz S-Klasse en zag zich daarin gesteund door een Zweed en een Brit.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Auto van het Jaar 2014

Bericht door WizardOfOss »

Tsja, die meneer Monsenerque gaf in 2011 nog wel de meeste punten voor de Leaf, en hoewel niet helemaal vergelijkbaar had hij een jaar later wel de Ampera op de 2e plaats staan, een enkel puntje achter de DS5. Mening bijgesteld, of zou de afkomst van de i3 er toch iets mee te maken hebben?

Die Italiaan is wat dat betreft wel een stuk consequenter, 0 voor de Leaf, 3 voor de Ampera.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Auto van het Jaar 2014

Bericht door HondArd »

ChrisRenault schreef:Even een blik op de jury. De Peugeot 308 kreeg als enige auto van iedereen punten. Vooral de vooruitgang ten opzichte van zijn voorganger, de goede kwaliteit en het complete aanbod werden geroemd.
Alleen het complete aanbod zou je met de beste wil van de wereld nog een BEETJE steekhoudend kunnen noemen. De rest heb ik mijn licht al over laten schijnen, wat een kul-argumenten zijn dat.
"The closest to reality car that money can buy"
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Auto van het Jaar 2014

Bericht door ViveLaFrance »

Ik las het zojuist op RTL Teletekst :lol: Prestigieus prijsje :clown:
Vive la France, Vive la Différence
Plaats reactie