Pagina 1 van 1

Saab leeft.........nog

Geplaatst: 02 dec 2013, 19:59
door ViveLaFrance
In het Zweedse Trollhättan is de productie van de Saab 9-3 herstart. Eerst als benzine, later volgt een elektrische variant. Eigenaar NEVS laat weten dat het model grondig is gewijzigd. Er zou geen GM-onderdeel meer aan te pas hoeven te komen door samenwerking met 400 toeleveranciers. Europa en China vormen de afzetmarkten, maar een daadwerkelijke showroomintroductie is onbekend.

Afbeelding

Re: Saab leeft.........nog

Geplaatst: 03 dec 2013, 07:51
door HondArd
En de 9-3 was al, euhm, niet meer zo bij de tijd.

Re: Saab leeft.........nog

Geplaatst: 03 dec 2013, 10:20
door nvdw
Wat ligt er eigenlijk in? Een geplagieerde in licentie gebouwde Mitsubishi-motor uit het jaar kruik?

Re: Saab leeft.........nog

Geplaatst: 03 dec 2013, 18:19
door ViveLaFrance
Nieuwe berichten melden het gebruik van oude GM-motoren (2-liter Turbo) die bij de failliete boedel inbegrepen zaten. In het voorjaar van 2014 zou een nieuwe motor moeten verschijnen van een ander merk. Mysterieus :puh: Nederland moet nog even wachten op onderstaande 9-3.

http://i.imgur.com/l1itNan.jpghttp://i.imgur.com/fWpQhFR.jpg

Re: Saab leeft.........nog

Geplaatst: 03 dec 2013, 19:46
door Leeuw
Die 9-3 in het zwart ziet er nog wel aardig uit, maar als je verder kijkt zie je eigenlijk hoe ouderwets hij is. Omdat het een redelijk tijdloos model is komt hij er nog redelijk mee weg.

Re: Saab leeft.........nog

Geplaatst: 04 dec 2013, 16:40
door nvdw
Ik snap nog steeds helemaal niks van dat verhaal met die elektrische variant die er voornamelijk voor de Chinese markt zou gaan komen.

Ten tijde van de eerste berichten rond NEVS waren er al genoeg analisten die terecht opmerkten dat een elektrische auto in China alleen kansrijk is als hij in aanmerking komt voor subsidies. Een van de voorwaarden is dat de auto dan ook in China gebouwd wordt. Dat is uiteraard het geval bij zoiets als van BYD maar ook bij een Nissan Leaf, die lokaal gebouwd wordt en ook onder een lokale naam. Denk ook maar aan dat merk 'Denza' dat Daimler met BYD heeft opgericht. Hoe NEVS dat denkt te charteren met een in Zweden gebouwde Saab is me nog steeds een raadsel. Wel is het zo dat de Chinese stad Qingdao een belang van 22% heeft in NEVS en ook een tweehonderd elektrische Saabs zal gaan afnemen voor een proef of iets dergelijks. Dat is natuurlijk ook een vorm van overheidssubsidie...

Ik vind het allemaal heel leuk bedacht maar waarom in hemelsnaam? Voor het geld dat Saab voor deze 9-3 Aero vraagt heb je ook een S60 T5, om van andere alternatieven maar te zwijgen. Dan moet je wel heel erg graag de naam Saab op je nieuwe auto willen hebben.