Weer een particuliere importeur om: Hyundai dumpt Greenib

Wat valt op in de media
Plaats reactie
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Weer een particuliere importeur om: Hyundai dumpt Greenib

Bericht door nvdw »

Einde van een tijdperk voor de jongens en meisjes van Greenib Car: zij raken per april 2016 het importeursschap van Hyundai kwijt. Zie Automotive. Hyundai gaat de import voortaan in eigen beheer doen.

Greenib Car is al enige tijd onderdeel van de Autobinck-groep en deze raakte al eerder het importeurschap van Infiniti en Mazda kwijt. Greenib is voortgekomen uit Hart Nibbrig & Greeve, ooit nog importeur van DKW en later Audi, en Mitsubishi.

Dan hebben we in dit land eigenlijk alleen nog Louwman (inclusief Nimag) en Pon over als particuliere auto-importeurs. Maar die zullen zich niet zo makkelijk laten uitkopen.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Weer een particuliere importeur om: Hyundai dumpt Greeni

Bericht door ViveLaFrance »

Als het personeel er niet onder lijdt zal het mij een zorg zijn.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Weer een particuliere importeur om: Hyundai dumpt Greeni

Bericht door WizardOfOss »

Enerzijds heb ik het altijd opmerkelijk gevonden dat veel merken tot voor kort niet zelf hun import regelden, maar tegelijk is het dan toch wel triest dat een bedrijf dat decennia lang zich heeft ingezet om het merk op de kaart te zetten zo aan de kant wordt geschoven.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
Joël D.
.
.
Berichten: 851
Lid geworden op: 16 feb 2010, 20:04
Locatie: Bennebroek

Re: Weer een particuliere importeur om: Hyundai dumpt Greeni

Bericht door Joël D. »

Zo geweldig deed Hyundai het anders niet vorig jaar. Daarnaast werden er best wel rare keuzes gemaakt mbt het modellengamma, dus vreemd vind ik het niet.
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Weer een particuliere importeur om: Hyundai dumpt Greeni

Bericht door WizardOfOss »

Toen hebben ze inderdaad een flinke tik gehad, zonder dat Kia dat direct compenseerde. Maar ik denk ook dat het beleid van Hyundai zelf niet helemaal meehelpt op onze markt. De nieuwe i10 kwam domweg te laat, terwijl het oude model naast auto's als de Picanto of Up! praktisch onverkoopbaar was geworden. De i20 zit nu in hetzelfde parket. En dat zijn wel de auto's die de aantallen moeten maken, zie ook Kia waar de Picanto en Rio samen goed zijn voor ruim 65% van het totaal. Dat kan je de importeur dus moeilijk verwijten. Sowieso heeft Kia eigenlijk in elke klasse momenteel gewoon de aantrekkelijkere auto in de showroom staan.

Daarnaast mag ik hopen dat ze in die 33 jaar wel wat krediet hebben opgebouwd.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Weer een particuliere importeur om: Hyundai dumpt Greeni

Bericht door ViveLaFrance »

Ik denk dat Kia handig gebruikmaakt van de 7 jaar garantie. Hoeveel verkopers zullen telkens het maximum van 150.000 km. erbij melden? En mocht de klant het weten, 7 jaar is in het hoofd nu eenmaal meer dan de 5 jaar (zonder kilometerbeperking) van Hyundai.
Het verschil in 2013 tussen beide merken was aanzienlijk. Dit jaar is Kia geklommen naar P2 achter VW en vlak voor Peugeot. Hyundai (P8) heeft de weg omhoog gevonden dankzij de i10. In Nederland scoort elke Kia beter dan de segmentgenoot van Hyundai. Zelfs de i40 kan de Optima niet achter zich houden.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Weer een particuliere importeur om: Hyundai dumpt Greeni

Bericht door WizardOfOss »

Zou voor de gemiddelde Kia-koper die 150.000-limiet echt een beperking zijn?
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Weer een particuliere importeur om: Hyundai dumpt Greeni

Bericht door ViveLaFrance »

Waarschijnlijk niet, maar wie rijdt 150.000 km. in een nieuwe Kia? Leaserijders sowieso niet. Daarom is Hyundai's regeling eerlijker.
WizardOfOss schreef:Sowieso heeft Kia eigenlijk in elke klasse momenteel gewoon de aantrekkelijkere auto in de showroom staan.
Designwedstrijdje:

i10 vs. Picanto? i10.
i20 vs. Rio? Rio.
i30 vs. cee'd? Afhankelijk van carrosserie, mijn voorkeuren: 3-deurs i30, 5-deurs cee'd, cee'd Sportswagon.
i40 vs. Optima? i40.
ix20 vs. Venga? Gelijkspel.
ix35 vs. Sportage? ix35.
Santa Fe vs. Sorento? Santa Fe.

Zelfs als ik de C-segmenters apart meetel wint Hyundai het bij mij ;)
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Weer een particuliere importeur om: Hyundai dumpt Greeni

Bericht door WizardOfOss »

Beiden zitten ver boven de wettelijk verplichte garantie, dus wat dat betreft denk ik dat je moeilijk van misleiding en dus "eerlijker" kan spreken.

i10 vs. Picanto? Lichte voorkeur voor Picanto.
i20 vs. Rio? 100% Rio.
i30 vs. cee'd? 3-deurs inderdaad i30, maar eigenlijk liever een Cee'd met twee deuren meer.
i40 vs. Optima? Optima.
ix20 vs. Venga? Lood om oud ijzer.
ix35 vs. Sportage? Sportage.
Santa Fe vs. Sorento? Sorento.

Nu is dat uiteraard persoonlijke smaak, maar de verkoopcijfers sluiten heel aardig hierop aan. Shit, ik heb een mainstream smaak gekregen :eerie:

En dan heeft Kia nog de Carens waar Hyundai niet eens een tegenhanger voor heeft. Een stationuitvoering van de i40 die de Optima ontbeert kan dat onmogelijk compenseren.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Weer een particuliere importeur om: Hyundai dumpt Greeni

Bericht door ViveLaFrance »

WizardOfOss schreef:En dan heeft Kia nog de Carens waar Hyundai niet eens een tegenhanger voor heeft. Een stationuitvoering van de i40 die de Optima ontbeert kan dat onmogelijk compenseren.
Hyundai heeft de Flopster :twisted: In Nederland zoals bekend geschrapt.
Nu Hyundai-Kia internationaal lekker draait en groeit ben ik benieuwd of we in de toekomst meer onderscheid gaan zien tussen de merken. Dit was ooit de bedoeling namelijk.
Vive la France, Vive la Différence
Plaats reactie