Pagina 1 van 1

GM onder vuur

Geplaatst: 02 apr 2014, 17:18
door ViveLaFrance
Na Toyota is nu GM aan de beurt in de VS. De afgelopen maanden zijn miljoenen auto's teruggeroepen vanwege het uitvallen van de stuurbekrachtiging hetgeen geleid heeft tot doden. Onder leiding van topvrouw Mary Barry is een topadvocaat ingeschakeld voor de schadeclaims.

Wie gokt op een boete voor GM à la Toyota? :clown:

Re: GM onder vuur

Geplaatst: 04 apr 2014, 14:40
door HondArd
Het is natuurlijk de VS en daar probeert men altijd (en helaas bijna altijd met succes) de verantwoordelijkheid bij de fabrikant te leggen als er iets fout gaat, terwijl ze er in een land wat er prat op gaat "vrij te zijn" dan ineens NIET meer zelf na willen denken. Als bestuurder moet je er ten alle tijde rekening mee houden dat er tijdens het autorijden een technisch mankement op kan treden. Het plotseling uitvallen van de stuurbekrachtiging zorgt er echt niet voor dat een auto ineens onbestuurbaar wordt, hooguit stuurt hij wat zwaarder maar dat wordt minder hoe hoger de snelheid. En als het sturen echt ineens veel zwaarder gaat, misschien had je dan in een eerder stadium je bandenspanning moeten controleren.

Re: GM onder vuur

Geplaatst: 07 apr 2014, 11:57
door nvdw
Het gaat niet sec om het uitvallen van de stuurbekrachtiging. Het contactslot van de getroffen auto's kan uit zichzelf naar de 'acc' stand springen (accessory) of zelfs helemaal naar 'off', waarschijnlijk omdat de veerdruk in het slot onvoldoende is. Dan schakelt de hele rimram dus uit, inclusief je rembekrachtiging en zaken als ABS en airbags.

De Chevrolet Cobalt et al hebben een volledig elektrische stuurbekrachtiging. In theorie zou de auto zonder die stuurhulp moeten rijden als een auto zonder stuurbekrachtiging, en de failsafe in zo'n systeem bouwt de assistentie geleidelijk af bij uitval van de elektriciteit. Punt is alleen dat als je zo'n systeem combineert met een stuurhuis met een vrij directe overbrenging je alsnog met een zeer zwaar sturend voertuig zit.

Een megaboete voor GM? Dat zal er wel in zitten. Zeker nu naar buiten is gekomen dat dit probleem al teruggaat tot meer dan tien jaar geleden. Er is al interne communicatie in handen van het congres waarin dodelijke opmerkingen terug te vinden zijn, zoals bijvoorbeeld dat een beter slot 57 dollarcent per auto meer zou hebben gekost, of iets in die slinger.

De beslissing van Toyota om voor $ 1,2 miljard te schikken met de NHTSA zal destijds ook ingegeven zijn om aan de voortslepende publiciteit een einde te maken. Ik denk dat GM die optie ook zal kiezen zodra de mogelijkheid zich aandient.

Re: GM onder vuur

Geplaatst: 17 mei 2014, 10:16
door nvdw
De teller staat nu al op 13 miljoen auto's teruggeroepen sinds februari 2013. De NHTSA (zeg maar de Amerikaanse RDW) heeft een boete van 35 miljoen dollar opgelegd vanwege dat gedoe met die contactsloten. Overigens zijn niet al die 13 miljoen wagens getroffen met de contactslotellende, blijkbaar kiest GM er nu voor om meteen maar alle onkruid te wieden. Zo moeten er 111.000 Corvettes terug omdat het dimlicht kan uitvallen, of zoiets.

Re: GM onder vuur

Geplaatst: 17 mei 2014, 15:57
door ViveLaFrance
25,5 miljoen euro dus. Iets minder dan de 862 miljoen euro die Toyota moest neertellen. Hierbij ging het zelfs om een schikking. Je zou bijna denken dat er gemeten wordt met twee maten...

Re: GM onder vuur

Geplaatst: 17 mei 2014, 16:59
door nvdw
Vergeet niet dat die schikking van Toyota is gemaakt met het ministerie van Justitie om een strafrechtelijk onderzoek (naar nalatigheid of zoiets) te voorkomen. De NHTSA gaat over de gang van zaken rond recalls. Deze boete heeft Toyota toen ook gehad.