Auto van het Jaar 2015
-
- .
- Berichten: 13300
- Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
- Locatie: Groningen/Haren
Re: Auto van het Jaar 2015
We zaten redelijk in de goede richting te denken
Uiteindelijk toch een eenzijdig lijstje. 3 D-segmenters waarvan de Mondeo al 2 jaar oud is, de C de dure auto's vertegenwoordigt en de Passat, evenals het merendeel van de finalisten, niet meer is dan een prima opvolger van de voorganger. Ruim baan voor de Cactus inderdaad!
Uiteindelijk toch een eenzijdig lijstje. 3 D-segmenters waarvan de Mondeo al 2 jaar oud is, de C de dure auto's vertegenwoordigt en de Passat, evenals het merendeel van de finalisten, niet meer is dan een prima opvolger van de voorganger. Ruim baan voor de Cactus inderdaad!
Vive la France, Vive la Différence
-
- .
- Berichten: 13300
- Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
- Locatie: Groningen/Haren
Re: Auto van het Jaar 2015
Ik doe alvast een tweede gok, de Passat eindigt boven de Mondeo
Vive la France, Vive la Différence
-
- .
- Berichten: 13300
- Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
- Locatie: Groningen/Haren
Re: Auto van het Jaar 2015
Zit even diverse automedia te lezen over CotY. Op de site van de organisatie staat een stukje over elke genomineerde. Bij de Passat lees ik:
"Why taking a bold step for a new model when customers seem to demand the usual product?"
Buiten de snelle conclusie om aan het eind (producten kunnen ook aantrekkelijk aangeboden worden waar klanten niet omheen kunnen, denk aan lease), maar ik vind het toch teleurstellend om dit van een organisatie te lezen die elk jaar op zoek gaat naar dé Auto van het Jaar.
Autowereld.com wijdt uiteraard ook een artikel aan de nominaties. Na anderen afgeserveerd te hebben en de C4 Cactus aan te duiden als wellicht de enige terechte winnaar lees ik over de Passat:
"De Volkswagen Passat staat in dezelfde straat geparkeerd als de Mondeo en C-klasse. Alleen dan wel als plug-in hybride met tal van andere innovaties tegen een uitgebalanceerd prijsniveau. Bovendien rijdt ‘ie als een Phaeton, vrij recent nog misschien wel ’s werelds beste auto. Hmmm…"
Uitgebalanceerd prijsniveau? Als ik iets lees in tests over de Passat is het dat hij aan de dure kant is, zeker als je hem aankleedt. Ook handig om de "andere innovaties" niet te benoemen, maar wel een auto innovatief noemen. Top journalistiek! En ja Sander, ook Autowereld.com heeft last van het Phaeton-syndroom, lees vooral de test van de Passat niet
Over de Mondeo schrijft AW.com:
"Fantastische auto, de Ford Mondeo. Stuurt zoal geweldig, maar dat doen een BMW i8 en Porsche Macan ook en vielen na deze tweede stemronde buiten de boot"
Buiten waar of niet waar om, als ik het goed begrijp is rijden als een Phaeton een pré, maar goed rijden en sturen, zoals ook een elektrische sportwagen en SUV met sportieve intenties in hun segment doen, is niet lovenswaardig?
Blijkbaar niet, want bij de Twingo staat:
"En hoe relevant is een opwindend stuurgedrag nu echt bij een A-segmenter?"
Autowereld.com houdt niet van een goed rijgedrag. Je moet vooral pretenderen kenmerken te hebben van een auto uit een hogere klasse. Of toch niet? De C wordt vrij simpel in een hoek gedrukt:
"De C-klasse wordt gewaardeerd omdat Mercedes-Benz hiermee (een aanzienlijk deel van) de S-klasse bereikbaar maakt voor het groter publiek. Evenwel is de C-klasse niets meer dan een evolutie van zichzelf."
De Passat niet?
Geen wonder dat journalistieke opleidingen in Nederland als slecht te boek staan.
"Why taking a bold step for a new model when customers seem to demand the usual product?"
Buiten de snelle conclusie om aan het eind (producten kunnen ook aantrekkelijk aangeboden worden waar klanten niet omheen kunnen, denk aan lease), maar ik vind het toch teleurstellend om dit van een organisatie te lezen die elk jaar op zoek gaat naar dé Auto van het Jaar.
Autowereld.com wijdt uiteraard ook een artikel aan de nominaties. Na anderen afgeserveerd te hebben en de C4 Cactus aan te duiden als wellicht de enige terechte winnaar lees ik over de Passat:
"De Volkswagen Passat staat in dezelfde straat geparkeerd als de Mondeo en C-klasse. Alleen dan wel als plug-in hybride met tal van andere innovaties tegen een uitgebalanceerd prijsniveau. Bovendien rijdt ‘ie als een Phaeton, vrij recent nog misschien wel ’s werelds beste auto. Hmmm…"
Uitgebalanceerd prijsniveau? Als ik iets lees in tests over de Passat is het dat hij aan de dure kant is, zeker als je hem aankleedt. Ook handig om de "andere innovaties" niet te benoemen, maar wel een auto innovatief noemen. Top journalistiek! En ja Sander, ook Autowereld.com heeft last van het Phaeton-syndroom, lees vooral de test van de Passat niet
Over de Mondeo schrijft AW.com:
"Fantastische auto, de Ford Mondeo. Stuurt zoal geweldig, maar dat doen een BMW i8 en Porsche Macan ook en vielen na deze tweede stemronde buiten de boot"
Buiten waar of niet waar om, als ik het goed begrijp is rijden als een Phaeton een pré, maar goed rijden en sturen, zoals ook een elektrische sportwagen en SUV met sportieve intenties in hun segment doen, is niet lovenswaardig?
Blijkbaar niet, want bij de Twingo staat:
"En hoe relevant is een opwindend stuurgedrag nu echt bij een A-segmenter?"
Autowereld.com houdt niet van een goed rijgedrag. Je moet vooral pretenderen kenmerken te hebben van een auto uit een hogere klasse. Of toch niet? De C wordt vrij simpel in een hoek gedrukt:
"De C-klasse wordt gewaardeerd omdat Mercedes-Benz hiermee (een aanzienlijk deel van) de S-klasse bereikbaar maakt voor het groter publiek. Evenwel is de C-klasse niets meer dan een evolutie van zichzelf."
De Passat niet?
Geen wonder dat journalistieke opleidingen in Nederland als slecht te boek staan.
Vive la France, Vive la Différence
- WizardOfOss
- .
- Berichten: 11719
- Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
- Locatie: Drie keer raden...
- Contacteer:
Re: Auto van het Jaar 2015
Oké, ik zal nooit meer klagen over het journalistieke niveau van AutoVisie, ik beloof het.
(nou ja, tot morgenvroeg in ieder geval niet meer dan, daarna zien we wel weer verder)
(nou ja, tot morgenvroeg in ieder geval niet meer dan, daarna zien we wel weer verder)
-
- .
- Berichten: 13300
- Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
- Locatie: Groningen/Haren
Re: Auto van het Jaar 2015
Ik mag Autointernationaal.nl graag lezen vanwege de uitgesproken meningen (al zijn ze niet meer up-to-date). Zo ook dit jaar:
"Dat een Renault nu wel genomineerd is, maar de Smart niet doet vermoeden dat de Fransen achter de schermen veel invloed hebben en dat de hele verkiezing een farce is."
Ik denk niet dat het Renault te verwijten valt dat de jury onderscheid maakt. Bij de eerste generatie van het PSA/Toyota-trio maakte CotY ook onderscheid tussen modellen.
Mooie afsluiter trouwens van AI:
"Uiteindelijk zal de strijd dus tussen de C4 Cactus en de Passat gaan. Oftewel Zuid Europa versus Noord Europa. Als lef beloond wordt, dan gaat de bokaal naar Citroën. Maar als emotie geen rol speelt en de auto met zo min mogelijk minpunten dient te winnen, dan gaat Volkswagen met de zege aan de haal."
Vive la France, Vive la Différence
- WizardOfOss
- .
- Berichten: 11719
- Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
- Locatie: Drie keer raden...
- Contacteer:
Re: Auto van het Jaar 2015
Tsja, bij dergelijke broertjes en zusjes is het altijd wat lastig, waar leg je precies de grens? Uiteraard delen beide modellen veel techniek, maar uiteindelijk zijn het uiterlijk maar ook qua uitvoering en positionering duidelijk verschillende modellen. Veel meer dan bijvoorbeeld de PSA/Toyota-drieling. Het is hooguit vreemd dat ze in eerste instantie wel samen genoemd werden. Maar of dat vuil spel is?
In die conclusie kan ik me dan wel vinden. Emotie kan uiteraard ook tegen de Cactus werken, het uiterlijk is nu eenmaal geen allemansvriend.
In die conclusie kan ik me dan wel vinden. Emotie kan uiteraard ook tegen de Cactus werken, het uiterlijk is nu eenmaal geen allemansvriend.
-
- .
- Berichten: 13300
- Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
- Locatie: Groningen/Haren
Re: Auto van het Jaar 2015
Bij deze mijn lijstjes voor Design en Tegenvaller van het Jaar. Vooral qua design was het lastig, omdat het in dit opzicht niet echt een bijzonder jaar was.
Design:
- Citroën C4 Cactus (een eenvoudige auto een bijzonder ontwerp geven? Vraag het Citroën)
- Infiniti Q50 (vorig jaar niet genomineerd, maar ik vind het een prachtige, eigenzinnige auto)
- Lexus RC (mooiste Lexus ooit!)
- Mercedes-Benz S-Klasse Coupé (zeer elegante Benz zonder slap te worden)
- Nissan Qashqai (stijlvoller dan zijn voorganger)
Tegenvaller:
- BMW X4 (waar de Macan nog een goede SUV te noemen is, is dit een compacte karikatuur van de X6)
- Ford EcoSport (duidelijk gericht op Zuid-Amerika gezien de uitwerking. Ford denkt al aan een versnelde facelift)
- Mini (ooit doordacht retro, maar waar blijft de ware Mini?)
- Opel Corsa (jammer dat Opel zich een VW'tje permitteert in een belangrijk segment)
- Suzuki Celerio (als een Hyundai vandaag de dag al volwassener is...)
Design:
- Citroën C4 Cactus (een eenvoudige auto een bijzonder ontwerp geven? Vraag het Citroën)
- Infiniti Q50 (vorig jaar niet genomineerd, maar ik vind het een prachtige, eigenzinnige auto)
- Lexus RC (mooiste Lexus ooit!)
- Mercedes-Benz S-Klasse Coupé (zeer elegante Benz zonder slap te worden)
- Nissan Qashqai (stijlvoller dan zijn voorganger)
Tegenvaller:
- BMW X4 (waar de Macan nog een goede SUV te noemen is, is dit een compacte karikatuur van de X6)
- Ford EcoSport (duidelijk gericht op Zuid-Amerika gezien de uitwerking. Ford denkt al aan een versnelde facelift)
- Mini (ooit doordacht retro, maar waar blijft de ware Mini?)
- Opel Corsa (jammer dat Opel zich een VW'tje permitteert in een belangrijk segment)
- Suzuki Celerio (als een Hyundai vandaag de dag al volwassener is...)
Laatst gewijzigd door ViveLaFrance op 11 jan 2015, 23:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Vive la France, Vive la Différence
Re: Auto van het Jaar 2015
Ja dat kan de beste overkomen, zo maar pardoes het envelopje met smeergeld tussen de voorstoelen laten vallen.ViveLaFrance schreef:Ik denk niet dat het Renault te verwijten valt dat de jury onderscheid maakt.
ROFL
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
-
- .
- Berichten: 13300
- Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
- Locatie: Groningen/Haren
Re: Auto van het Jaar 2015
Niels, ik ben af en toe ook achterdochtig, zeker gezien de laatste twee jaar CotY, maar om nu ook al bij de nominaties te moeten denken aan doorgestoken kaart gaat mij wat ver. Of denk jij serieus dat Citroën in 2006 zei "nou, laat zusje Peugeot en ook de Toyota maar even weg" om acht jaar later gedrieën mee te doen aan dezelfde titelstrijd? Idem voor Renault en inmiddels partner Daimler. Waarom de Twingo in het voordeel zou zijn zonder de forfour ontgaat me ook volledig. Ik denk dat het weer een staaltje selectiviteit is van de jury.
Opvallend trouwens dat je automatisch meegaat in een insinuatie van AI nu het niet over VW gaat
Opvallend trouwens dat je automatisch meegaat in een insinuatie van AI nu het niet over VW gaat
Vive la France, Vive la Différence
Re: Auto van het Jaar 2015
No offense maar waar in elk berichtje over een Skoda of wat ook de kwade hand van Pon/VAG in wordt gezien is de reactie op de insinuatie van Autointernationaal (dat de Franse invloed duidelijk in de selectie zichtbaar is) "ja maar daar kan Renault niets aan doen". Ja dikke lul drie bier, dat zouden die eigenheimers in de jury ineens uit belangeloos chauvinisme doen nu het niet om Duitse maar om Franse auto's gaat
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"