Auto van het Jaar 2015

Wat valt op in de media
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Auto van het Jaar 2015

Bericht door ViveLaFrance »

Het duurt ongeveer 8 maanden eer de Auto van het Jaar 2015 bekendgemaakt wordt, maar het is bijna traditie dat in de zomer al een eerste kandidatenlijst wordt gepresenteerd.

Voorlopige kandidaten Auto van het Jaar 2015:
  • Audi TT
    BMW 2-serie Active Tourer
    BMW 2-serie Coupé
    BMW i8
    BMW X4
    Citroën C1/Peugeot 108/Toyota Aygo
    Citroën C4 Cactus
    Fiat 500X*
    Ford EcoSport
    Ford Mondeo
    Hyundai i20*
    Infiniti Q50
    Jeep Cherokee
    Jeep Renegade
    Kia Soul
    Lexus NX
    Lexus RC
    Mercedes-Benz C-Klasse
    Mercedes-Benz GLA-Klasse
    Mercedes-Benz S-Klasse Coupé
    Mini
    Nissan Pulsar
    Nissan Qashqai
    Nissan X-Trail
    Opel Corsa
    Porsche Macan
    Renault Twingo/smart forfour
    Skoda Fabia*
    smart fortwo
    Subaru WRX STI
    Suzuki Celerio
    Volkswagen Passat
*Nog te onthullen

Een leuke lijst :) Ik heb bepaalde auto's samengevoegd, snap nooit waarom de jury daarmee wacht of dit soms vergeet te doen (in 2006 stond de Citroën C1 zonder zijn broertjes in de finale). Zou BMW nu eens kunnen toeslaan? Vier deelnemers waarvan de i8 toch punten voor innovatie zou moeten kunnen scoren. Of zouden ze weer voor een veilige keuze gaan? Ik heb de Passat alvast denkbeeldig in de CotY-finale staan...
Het nieuwe PSA/Toyota-trio doet mee, de winnaars van onze eerste AV/AFO-verkiezing. Zie ik daar de Ford Mondeo staan? Komt hij dan eindelijk op de markt? Verder valt het hoge aantal SUV's/crossovers op, 11 stuks.
Laatst gewijzigd door ViveLaFrance op 01 dec 2014, 17:08, 3 keer totaal gewijzigd.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Auto van het Jaar 2015

Bericht door nvdw »

De Infiniti Q50 en de Ford EcoSport mogen nu wel meedoen. Kansloos voor een plekje in de finale, lijkt mij, maar ach.

Voor mij is de Cactus favoriet, omdat het zo'n slim en doordacht ontwerp is en dat voor een hele nette prijs. Eigenlijk de auto waarvoor de titel bedacht is.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Auto van het Jaar 2015

Bericht door ViveLaFrance »

nvdw schreef:De Infiniti Q50 en de Ford EcoSport mogen nu wel meedoen. Kansloos voor een plekje in de finale, lijkt mij, maar ach.
Nu leek mij dat in het geval van de EcoSport sowieso een lastige opgave. Wat een kansloos ding :bonk:
nvdw schreef:Voor mij is de Cactus favoriet, omdat het zo'n slim en doordacht ontwerp is en dat voor een hele nette prijs. Eigenlijk de auto waarvoor de titel bedacht is.
Ja, geef ik een goede kans. Daarnaast gaan de Twingo en forfour ook meedoen denk ik.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Auto van het Jaar 2015

Bericht door HondArd »

nvdw schreef:Voor mij is de Cactus favoriet, omdat het zo'n slim en doordacht ontwerp is en dat voor een hele nette prijs. Eigenlijk de auto waarvoor de titel bedacht is.
Als je goed kijkt naar de historie van de auto dan zijn heel veel dingen waar de C4 Cactus prat op gaat helemaal niet zo uniek.
Waarom heeft een auto 2 losse voorstoelen? Omdat een bank gewoon niet werkt, dat hebben de auto's uit de jaren '50-'60 wel bewezen.
Waarom heeft een autodashboard zoveel knoppen? De laaste Daihatsu Cuore had nog minder knoppen dan de C4 Cactus.
Waarom hebben auto's allemaal van die krachtige motoren? Euhm, zijn we de 2CV vergeten? 1 dan de meest ondergemotoriseerde auto's aller tijden. En het Aygo trio (inclusief de C1) kan je ook niet echt strepentrekkers noemen. Maar als ze doelen op normale gezinswagens: een 1.3 was ooit een hele normale krachtbron voor een Ford Taunus, en de basismotor van de BX was ooit een schrikbarende 1124CC.

Hooguit zou je van de Cactus kunnen zeggen dat ze een trendbreuk proberen te forceren in de auto-ontwikkeling. Maar een auto die bakens verzet? Nee, echt niet. (Bijna) alles waar deze auto prat op gaat is al eens eerder geprobeerd. Misschien is het wel nodig dat het met de auto weer die kant op gaat, maar dat geeft Citroën niet het recht om dan maar op de borst te kloppen "dat het allemaal zo nieuw is".
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Auto van het Jaar 2015

Bericht door nvdw »

HondArd schreef:Als je goed kijkt naar de historie van de auto dan zijn heel veel dingen waar de C4 Cactus prat op gaat helemaal niet zo uniek.
Begrijp me niet verkeerd, maar dat de Cactus dingen herintroduceert en daardoor 'helemaal niet zo uniek is' vind ik een enorme dooddoener. Zo beschouwd is er niets nieuw of innovatief. Nog steeds hebben de meeste auto's een verbrandingsmotor en zelfs de hybride auto was al lang uitgevonden voor Toyota zelfs maar bestond. Het heeft ook geen zin om 2CV's en andere hokken in het vergelijk te trekken omdat je die niet nieuw meer kunt kopen. Bovendien wil de autokoper van nu, ook in een zogenaamde 'basic' auto, gewoon dingen als airco en navigatie.

Wat ik zo verfrissend vind aan de Cactus is dat er nu eindelijk (weer) eens fatsoenlijk industrieel design is toegepast in de autobranche. Onder dat best wel leuke ontwerp gaat slim materiaalgebruik schuil. De laatste auto waar dat zo goed is toegepast is de Dacia Logan.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Auto van het Jaar 2015

Bericht door HondArd »

Het gaat mij vooral om de borstklopperij van CItroën wat met mateloos stoort. Dingen herintroduceren is tot daar aan toe, dingen die toen bijvoorbeeld ook al niet werkten.
"The closest to reality car that money can buy"
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Auto van het Jaar 2015

Bericht door ViveLaFrance »

Rustig aan Ard, of heb je flashbacks van vorig jaar? :twisted:
HondArd schreef:Waarom heeft een autodashboard zoveel knoppen? De laaste Daihatsu Cuore had nog minder knoppen dan de C4 Cactus.
http://i.imgur.com/J9ZUSDt.jpghttp://i.imgur.com/g68yxTy.jpg

Alleen op de bovenkant van de middenconsole van de Cuore tel ik al meer knoppen dan de C4 Cactus in zijn geheel heeft.

Ik snap wel dat de reclame jouw wenkbrauwen doen fronsen, maar ik vind het één van de beste autoreclames in tijden. De boodschap komt namelijk zeer duidelijk over. Daarbij vind ik het totale pakket van de C4 Cactus anno 2014 best vooruitstrevend te noemen, zeker met dit ontwerp. Airbumps, slimme ruitensproeiers, geen middentunnel, uitklapbare ramen, minimalistisch interieur enzovoorts. Citroën heeft genoeg (nieuwe) ideeën bedacht om gewicht te besparen. Scheelt meer dan 100 kilo ten opzichte van een vergelijkbare Captur en dat moet jou toch aanspreken ;)
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Auto van het Jaar 2015

Bericht door HondArd »

ViveLaFrance schreef:Daarbij vind ik het totale pakket van de C4 Cactus anno 2014 best vooruitstrevend te noemen, zeker met dit ontwerp. Airbumps, slimme ruitensproeiers, geen middentunnel, uitklapbare ramen, minimalistisch interieur enzovoorts. Citroën heeft genoeg (nieuwe) ideeën bedacht om gewicht te besparen. Scheelt meer dan 100 kilo ten opzichte van een vergelijkbare Captur en dat moet jou toch aanspreken ;)
Het totale pakket is (gelet op wat nu verkrijgbaar is) best indrukwekkend. Maar het is in grote lijnen niets meer en minder dan een optelsom van dingen die in het verleden EN tegenwoordig werden/worden toegepast.
Uitklapbare ramen kom ik ook tegen op de huidige Aygo, die nog steeds de klinkers niet uit de straatstenen trekt. Een C4 Cactus in basistrim heeft nog altijd een hogere top en zit sneller op de 100kmpu. En het opgeruimde dashboard agv knoppen die afwezig zijn, maar die via allerhande touchscreen handelingen wel te bedienen zijn.... Kijk eveneens weer naar de Aygo. Kijk, dat Steve Jobs ooit de achterlijke tick had met zijn hekel aan knoppen (waardoor de Apple-muis maar 1 knop had en daardoor erg moeilijk te bedienen was) hoeft nog niet te betekenen dat een aanraakscherm MAKKELIJK is. Er opgeruimd uit zien en makkelijk bedienbaar zijn nog steeds 2 dingen die niet samen hoeven te gaan.
"The closest to reality car that money can buy"
weer een forummer
.
.
Berichten: 2458
Lid geworden op: 14 feb 2010, 22:27
Contacteer:

Re: Auto van het Jaar 2015

Bericht door weer een forummer »

Als ik deze lijst bekijk vind ik ook de C4 Cactus het leukste concept. Van mij mag de auto het worden maar ik vermoed dat het niet zover zal komen. Was de BMW i3 al meegenomen in de verkiezing van vorig jaar?
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Auto van het Jaar 2015

Bericht door ViveLaFrance »

HondArd schreef:Uitklapbare ramen kom ik ook tegen op de huidige Aygo
Maar airbumps bijvoorbeeld niet ;)
weer een forummer schreef:Was de BMW i3 al meegenomen in de verkiezing van vorig jaar?
:yes: Eindigde als tweede.
Vive la France, Vive la Différence
Plaats reactie