Auto van het Jaar 2016

Wat valt op in de media
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Auto van het Jaar 2016

Bericht door HondArd »

Ik zou eerder zeggen dat de MX-5 dan een goede kanshebber is. Na al die jaren van nogal saaie, totaal niet spraakmakende auto's is het eigenlijk (weer) eens tijd voor een LEUKE auto die daar bovenop verdomd goed in elkaar steekt. Hetzelfde concept als waar hij 25 jaar geleden goed mee scoorde (verkoopcijfers en in de AvhJ 1991) met al het noodzakelijke wat een auto tegenwoordig nodig heeft of moet hebben, zonder de daaraan gekoppelde nadelen (overdreven groter geworden en/of zwaarder). Dat lijkt mij een grotere prestatie dan een C-segmenter vol proppen met gadgets die andere auto's (waaronder B-segmenters) al veel langer hebben en/of beter worden toegepast. Daar waar de nieuwe Astra in de reclame goede sier mee maakt, dat heeft de nieuwe Honda Jazz (afhankelijk van de uitrusting) bijvoorbeeld in meer of mindere mate ook. De AvhJ moet vooral geen prijs gaan worden voor de beste marketing, want dat is het enige waar de Astra in scoort.
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Auto van het Jaar 2016

Bericht door WizardOfOss »

Nou ja, afgaand op de tests die ik tot nu toe gelezen heb is de Astra eerst en vooral gewoon een hele goede auto die niks noemenswaardigs verkeerd doet, en dat voor een hele nette prijs. Niet grensverleggend, maar dat is geen enkele deelnemer. Vanuit die optiek zou ik een overwinning van de Astra niet eens onterecht vinden.

Dat wil echter nog niet zeggen dat het ook mijn persoonlijke favoriet zou zijn. Maar dan oordeel ik toch meer als autoliefhebber dan vanuit zuiver rationeel oogpunt.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Auto van het Jaar 2016

Bericht door ViveLaFrance »

HondArd schreef:Ik zou eerder zeggen dat de MX-5 dan een goede kanshebber is.....(.....).....Dat lijkt mij een grotere prestatie dan een C-segmenter vol proppen met gadgets die andere auto's (waaronder B-segmenters) al veel langer hebben en/of beter worden toegepast.
Het zou leuk zijn als CotY eens afwijkt van het normale inderdaad, maar men negeert structureel auto's die in een niche opereren. Valt ergens best wat voor te zeggen, want het zijn natuurlijk niet de auto's die de massa laten kennismaken met de nieuwste technieken etc.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Auto van het Jaar 2016

Bericht door nvdw »

Nou zal ik maar beginnen dan?

Eeeeeeend ze nommenies arrrrr:

AvhJ (in alfabetische volgorde):

BMW 7-serie
Mazda CX-3
Opel Astra
Renault Espace
Subaru Outback
Suzuki Vitara
Volvo XC90

Design:
Ferrari 488
Infiniti Q30
Jaguar XE
Renault Espace
Volvo XC90

Tegenvaller:
Alfa Giulia
Audi Q7
Kia Optima
Jaguar XF
Mercedes GLE
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
Gebruikersavatar
Timo
.
.
Berichten: 378
Lid geworden op: 09 feb 2010, 21:49
Locatie: Berlin

Re: Auto van het Jaar 2016

Bericht door Timo »

ViveLaFrance schreef:(...) maar diverse automedia hebben zich in aanloop naar de introductie van de Superb gigantisch laten misbruiken door aan een belachelijke teasercampagne mee te doen. Heb je soms onder een steen geleefd? :clown:
Ik denk het :D Het is me echt compleet ontgaan.
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Auto van het Jaar 2016

Bericht door ViveLaFrance »

Design:

- Infiniti Q30 (eigenzinnig model)
- Jaguar XE (goede proporties zorgen voor een krachtig ontwerp)
- Land Rover Discovery Sport (stijlvol en stevig op zijn poten, zoals het hoort bij een SUV)
- Mazda MX-5 (mooie combinatie van sportiviteit en elegantie)
- Renault Espace (gewaagd design in een behoudend segment)

Tegenvaller:

- Alfa Romeo Giulia (neemt afstand van het fenomeen dat Alfa’s direct herkenbaar zijn)
- Audi Q7 (ooit een statige SUV, nu een lomp en goedkoop ogend gevaarte)
- Mercedes-Benz GLE-Klasse/GLE-Klasse Coupé (de coupé is geen sterk antwoord op de BMW X6)
- Mini Clubman (in het echt is deze verlengde Mini hatch enorm lelijk. Daarbij gangbaar geworden t.o.v. zijn voorganger)
- Opel Karl (vooral lijst opvulling. Helaas niet zo doordacht als een Hyundai i10 of eigen als een Renault Twingo)

Voor de Auto van het Jaar heb ik langer nodig, want het is een verdomd lastig lijstje :|
Vive la France, Vive la Différence
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Auto van het Jaar 2016

Bericht door ViveLaFrance »

Heb al wel een lijstje waarmee de jury zou kunnen komen:

- Audi A4
- BMW 7-serie
- Ford S-Max/Galaxy
- Mini Clubman
- Opel Astra
- Renault Talisman
- Skoda Superb

Eventueel zou de Talisman geruild kunnen worden voor de Espace, maar de jury heeft de laatste jaren aangetoond een voorkeur voor MPV's van Ford te hebben.
Vive la France, Vive la Différence
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Auto van het Jaar 2016

Bericht door ViveLaFrance »

De jury heeft de finalisten bekendgemaakt:

- Audi A4
- BMW 7-serie
- Jaguar XE
- Mazda MX-5
- Opel Astra
- Skoda Superb
- Volvo XC90

Geen spraakmakend lijstje, maar opvallend veel dure auto's plus een nichemodel in de vorm van de MX-5. In een tijd waarin crossovers de segmenten veroveren is het opmerkelijk dat een fullsize SUV een nominatie krijgt en bijvoorbeeld niet een Espace, HR-V of Tucson. Al is de Volvo best vernieuwend natuurlijk. Toch denk ik dat de XC90 het niet gaat redden vanwege zijn prijs. De BMW zal het hierdoor ook moeten afleggen. De A4 of Superb zou erg doorzichtig zijn in deze sjoemeltijden, daarbij is de winnaar van vorig jaar een verwant. Nichemodellen redden het zelden, dus helaas voor de MX-5. En ook de XE is waarschijnlijk te exotisch. Ruim baan voor de Astra denk ik, maar ik laat me graag verrassen.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Auto van het Jaar 2016

Bericht door WizardOfOss »

Als de Astra het nu nog niet weet te winnen....

Ik gok de Superb op 2 en de MX-5 op 3. En de rest doet voor spek en bonen mee.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Auto van het Jaar 2016

Bericht door ViveLaFrance »

WizardOfOss schreef:Als de Astra het nu nog niet weet te winnen....
Het lijkt inderdaad op voorhand al een gelopen race. Vanuit het C-segment is er geen concurrentie, de Mégane komt past volgend jaar en de crossovers worden genegeerd. Daarnaast speelt het B-segment in al zijn gedaanten totaal geen rol. Zodoende is het Astra vs. grotere en/of duurdere modellen.
Vive la France, Vive la Différence
Plaats reactie