...en ondanks al die complotten is de Micra er in 1993 toch in geslaagd Auto van het Jaar te worden. En ook nu bijna een kwart eeuw later weet nog steeds niemand waarom.HondArd schreef:Maar er wordt wel met 2 maten gemeten, is het merk vrij klein en/of niet Europees dan wordt het moeilijk.
Vooropgesteld, de jury is niet neutraal. De verkiezing is de afspiegeling van 59 meningen welke deels zeker gekleurd zijn. Er zit een stukje chauvinisme in (al valt dat nog best mee in vergelijking met de Japan Car of the Year, waar slechts één keer een buitenlandse auto gewonnen heeft, en de reuzen Toyota en Honda héél soms een kleiner merk voor moeten laten), er zijn een aantal landen waar ze niks van kleine auto's moeten hebben, er zijn een aantal landen waar ze niks van dure auto's moeten hebben, en waar "wij" graag naar innovatie kijken zijn er een aantal landen waar ze daar geen bal om geven. Vanuit dat oogpunt vind ik het niet vreemd dat meestal een vrij "veilige" keuze uit komt. Dan vind ik het eerder opmerkelijk dat er dit jaar twee auto's in de top-3 stonden die binnen die jury traditioneel geen allemansvrienden zijn.