Auto van het Jaar 2016

Wat valt op in de media
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Auto van het Jaar 2016

Bericht door ViveLaFrance »

WizardOfOss schreef:Maar is het een auto die de autoindustrie als geheel op z'n kop zet? Nee, dat zie ik er toch niet in.
Dit geldt voor alle finalisten met de Astra voorop zou ik zeggen.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Auto van het Jaar 2016

Bericht door WizardOfOss »

Klopt. Ik zie dan ook niet waarom de 7-serie een terechtere winnaar zou zijn dan de Astra. Het is (uiteraard) een kei van een auto, maar ook met een prijskaartje ver buiten het bereik van de gemiddelde autokoper. Bij gebrek aan echt innovatieve kandidaten vind ik het dan niet gek dat de jury de voorkeur geeft aan ouderwets waar voor je geld.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Auto van het Jaar 2016

Bericht door nvdw »

Met die grote groep juryleden is de kans ook wel groter dat de uitslagen meer naar een grote gemene deler als de Astra neigen. Kijk ook eens naar de punten: niemand geeft de Astra een 10, maar door die enorme berg zessen en zevens komt er toch een behoorlijke eindstand uit.

Niet dat ik het Opel NIET gun, trouwens.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Auto van het Jaar 2016

Bericht door ViveLaFrance »

WizardOfOss schreef:Klopt. Ik zie dan ook niet waarom de 7-serie een terechtere winnaar zou zijn dan de Astra. Het is (uiteraard) een kei van een auto, maar ook met een prijskaartje ver buiten het bereik van de gemiddelde autokoper. Bij gebrek aan echt innovatieve kandidaten vind ik het dan niet gek dat de jury de voorkeur geeft aan ouderwets waar voor je geld.
De 7 bezit wel een aantal interessante noviteiten voor zijn klasse zoals Remote Control Parking en een combinatie van aluminium met CFRP. Ik zeg niet dat de BMW daarom per sé had moeten winnen, maar dure auto's worden in mijn optiek oneerlijk benaderd. De Astra kan eindelijk weer mee in het C-segment zonder voorop te lopen. Opel heeft de achterstand wat betreft motoren en gewicht van diens middenklasser weggewerkt en wordt daarvoor beloond, terwijl de vernieuwende aspecten van de 7 ogenschijnlijk worden afgedaan als "mja daar is het ook een toplimo voor". Jammer. In die zin zou het goed zijn als CotY, in navolging van de World Car Awards, een tweede prijs zou introduceren voor luxe wagens.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Auto van het Jaar 2016

Bericht door WizardOfOss »

ViveLaFrance schreef:De 7 bezit wel een aantal interessante noviteiten voor zijn klasse zoals Remote Control Parking en een combinatie van aluminium met CFRP.
Tsja, die parkeerfunctie was zover ik weet nog steeds op alle productie-exemplaren inclusief de demo-auto's voor de pers gedeactiveerd, en voor dat gebruik van CFRP had de i3 beloond moeten worden. Leuke dingetjes, maar daar is het ook een toplimo voor ;) . Laten we wel zijn: een auto die in relatief kleine aantallen gebouwd wordt met prijskaartjes van 6 cijfers leent zich daar nu eenmaal beter voor dan een auto waarvan er honderdduizenden tegen een fractie van de prijs verkocht moeten worden. Het prijskaartje bepaalt ook de verwachtingen die je van een auto mag hebben.
ViveLaFrance schreef:De Astra kan eindelijk weer mee in het C-segment zonder voorop te lopen.
Als ik de diverse tests moet geloven behoort de Astra in één klap tot de top van z'n klasse. Of zoals AV het omschreef: minimaal gelijkwaardig aan een Golf, maar wel vele duizenden euro's goedkoper. Niet vernieuwend, wel praktisch foutloos.
ViveLaFrance schreef:Jammer. In die zin zou het goed zijn als CotY, in navolging van de World Car Awards, een tweede prijs zou introduceren voor luxe wagens.
Tsja, dan zijn er nog wel een paar prijzen voor andersoortige miskende talenten te verzinnen. Sportwagens worden in die verkiezing ook benadeeld, en echt goedkope auto's ook. En om de schijn van chauvinisme uit de weg te ruimen zou een aparte prijs voor niet-Europese auto's ook wel mogen. Maak genoeg hokjes, dan kan iedereen winnen...
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Auto van het Jaar 2016

Bericht door HondArd »

WizardOfOss schreef:Sportwagens worden in die verkiezing ook benadeeld.
In 1978 anders niet. Het jaar ervoor won een ook niet echt goedkope auto, in 1974 een topklasse limo en in een niet zo heel ver verleden werd de Citroën XM AvhJ. Het kan dus wel, buiten het gebaande boekje denken en een auto AvhJ laten worden die onbereikbaarder is.
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: Auto van het Jaar 2016

Bericht door nvdw »

De jury was destijds ook stukken kleiner dan nu.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Auto van het Jaar 2016

Bericht door ViveLaFrance »

WizardOfOss schreef:Als ik de diverse tests moet geloven behoort de Astra in één klap tot de top van z'n klasse. Of zoals AV het omschreef: minimaal gelijkwaardig aan een Golf, maar wel vele duizenden euro's goedkoper. Niet vernieuwend, wel praktisch foutloos.
Het werd ook tijd dat Opel weer een rol van betekenis ging spelen. Ik vind het echter zwart-wit om als jury een dergelijke auto dan meteen te kronen tot Auto van het Jaar. "Oh kijk mensen, Opel kan het weer en doet weer mee, wow!" Ik snap het wel vanuit het perspectief van de internationale jury, zeker gezien de afvallers, maar eigenlijk zeg jij hier indirect mee dat de eerdere overwinningen van de Golf (2013) en 308 (2014) meer terecht waren, omdat deze auto's jaren geleden al tot de top van het C-segment behoorden. Naar mijn mening is een doorsnee middenklasser anno 2016 niet bijzonder meer.

Overigens is de 'fout' van Wisse hersteld, de 3 verdwenen punten gaan naar de Astra.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Auto van het Jaar 2016

Bericht door WizardOfOss »

ViveLaFrance schreef:...maar eigenlijk zeg jij hier indirect mee dat de eerdere overwinningen van de Golf (2013) en 308 (2014) meer terecht waren, omdat deze auto's jaren geleden al tot de top van het C-segment behoorden.
In het veld van dit jaar wellicht wel, maar zoals gezegd, met name de 308 had concurrenten waar hij nooit van had mogen winnen. Bij de Golf was het vooral het enorme verschil wat me verbaasde en stoorde. De Astra heeft dit toch wat middelmatige deelnemersveld verslagen, maar zeker niet weggevaagd. In de voetbalwereld zouden ze het waarschijnlijk een kampioen van de armoede noemen.
ViveLaFrance schreef:Naar mijn mening is een doorsnee middenklasser anno 2016 niet bijzonder meer.
Geen van de kandidaten was bijzonder. Hooguit is de MX-5 bijzonder leuk. Wellicht had de jury hem daarvoor de titel toe moeten kennen, als een soort aanmoedigingsprijs.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Auto van het Jaar 2016

Bericht door HondArd »

ViveLaFrance schreef:Ik vind het echter zwart-wit om als jury een dergelijke auto dan meteen te kronen tot Auto van het Jaar. "Oh kijk mensen, Opel kan het weer en doet weer mee, wow!"
Zo zie ik het eigenlijk ook. Het merk zat (een beetje) in zwaar weer en daarom krijgen ze van de jury een opsteker toe geworpen terwijl Opel eigenlijk een Klaverbladje doet. Een gewoon goede auto op de markt zetten, maar niet bijzonder en/of echt vernieuwend. Net zoals al eerder is gebeurd met bepaalde Fiats, Talbots en de Alfa 147 bijvoorbeeld. Stuk voor stuk (toen) grote Europese merken die het op dat moment niet echt makkelijk hadden.
Maar er wordt wel met 2 maten gemeten, is het merk vrij klein en/of niet Europees dan wordt het moeilijk. In 1992 bijvoorbeeld zat Volvo in zwaar weer, net zoals Opel nu een beetje. Om het tij te keren kwam Volvo met een ijzersterke kandidaat die op meerdere fronten echt vernieuwend was, relatief bereikbaar en het zette het merk an sich weer helemaal op de kaart. Echter: de top 3 bestond uit de ene na de andere C-segments hatchback, waarvan hooguit de nr.3 iets vernieuwends te bieden had.
"The closest to reality car that money can buy"
Plaats reactie