Auto van het Jaar 2016

Wat valt op in de media
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Auto van het Jaar 2016

Bericht door WizardOfOss »

HondArd schreef:Maar er wordt wel met 2 maten gemeten, is het merk vrij klein en/of niet Europees dan wordt het moeilijk.
...en ondanks al die complotten is de Micra er in 1993 toch in geslaagd Auto van het Jaar te worden. En ook nu bijna een kwart eeuw later weet nog steeds niemand waarom.

Vooropgesteld, de jury is niet neutraal. De verkiezing is de afspiegeling van 59 meningen welke deels zeker gekleurd zijn. Er zit een stukje chauvinisme in (al valt dat nog best mee in vergelijking met de Japan Car of the Year, waar slechts één keer een buitenlandse auto gewonnen heeft, en de reuzen Toyota en Honda héél soms een kleiner merk voor moeten laten), er zijn een aantal landen waar ze niks van kleine auto's moeten hebben, er zijn een aantal landen waar ze niks van dure auto's moeten hebben, en waar "wij" graag naar innovatie kijken zijn er een aantal landen waar ze daar geen bal om geven. Vanuit dat oogpunt vind ik het niet vreemd dat meestal een vrij "veilige" keuze uit komt. Dan vind ik het eerder opmerkelijk dat er dit jaar twee auto's in de top-3 stonden die binnen die jury traditioneel geen allemansvrienden zijn.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Auto van het Jaar 2016

Bericht door HondArd »

WizardOfOss schreef:
HondArd schreef:Maar er wordt wel met 2 maten gemeten, is het merk vrij klein en/of niet Europees dan wordt het moeilijk.
...en ondanks al die complotten is de Micra er in 1993 toch in geslaagd Auto van het Jaar te worden. En ook nu bijna een kwart eeuw later weet nog steeds niemand waarom.
Ik weet het wel, want de nr.2 had gewoon veel en veel minder kwaliteiten. Al was het volgens AV op voorhand wel de favoriet voor de titel en als gevolg van die favorietenrol deden ze daar alvast de jaarlijkse AvhJ stunt mee.... wat ze vervolgens overnieuw moesten doen omdat niet Fiat maar Nissan de titel kreeg. Als de Cinquecento wel had gewonnen was het gewoon de zoveelste Fiat die de AvhJ titel kado kreeg. De nr.3 destijds was een Fransoos die zijn positie vooral te danken had aan het wel erg chauvinistische stemgedrag van de Fransen.
"The closest to reality car that money can buy"
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Auto van het Jaar 2016

Bericht door ViveLaFrance »

WizardOfOss schreef:In de voetbalwereld zouden ze het waarschijnlijk een kampioen van de armoede noemen.
Daar zijn we het over eens ;)
Vive la France, Vive la Différence
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Auto van het Jaar 2016

Bericht door ViveLaFrance »

ViveLaFrance schreef:In die zin zou het goed zijn als CotY, in navolging van de World Car Awards, een tweede prijs zou introduceren voor luxe wagens.
Over die World Car Awards, komende donderdag worden ze uitgereikt aan de vooravond van de New York Autoshow. De finalisten per categorie:

World Car of the Year: Audi A4, Mazda MX-5, Mercedes-Benz GLC-Klasse
World Luxury Car: Audi Q7, BMW 7-serie, Volvo XC90
World Performance Car: Audi R8, Honda Civic Type-R, Mercedes-AMG C 63 Coupé
World Car Design of the Year: Jaguar XE, Mazda CX-3, Mazda MX-5
World Green Car: Chevrolet Volt, Toyota Mirai, Toyota Prius

Wat ik denk: A4, 7-serie, C 63 Coupé, XE en Prius.
Wat ik hoop: MX-5, 7-serie, Civic Type-R, MX-5 en Mirai.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: Auto van het Jaar 2016

Bericht door HondArd »

ViveLaFrance schreef:Wat ik hoop: MX-5, 7-serie, Civic Type-R, MX-5 en Mirai.
Hier sluit ik me bij aan :thumbup:
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Auto van het Jaar 2016

Bericht door WizardOfOss »

Qua design mag de Jag het van mij winnen, maar voor de rest sluit ook ik me bij dat rijtje aan.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: Auto van het Jaar 2016

Bericht door ViveLaFrance »

De winnaars zijn bekend.

World Car of the Year: Mazda MX-5
World Luxury Car: BMW 7-serie
World Performance Car: Audi R8
World Car Design of the Year: Mazda MX-5
World Green Car: Toyota Mirai

Mooi lijstje :thumbup:
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Auto van het Jaar 2016

Bericht door WizardOfOss »

Beetje jammer van de R8, zowat elke sportwagen die afgelopen jaar op de markt is gekomen was toch wel interessanter. De argumentering van de jury bezorgt me sowieso kromme tenen:
WCotY jury schreef:Arguably, Audi's Le Mans‐inspired R8 has been the most desirable, head‐turning supercar of the decade. And now the latest Coupe version has won the World Performance Car 2016 title, successfully claiming the crown after seeing off stiff competition from America, Asia and Europe. Yet despite its racing car heritage and cutting edge technology it's a surprisingly easy and manageable car to drive ‐ fast or slow.
:bonk:

Al moet ik er dan wel bij zeggen dat ik het rijtje kandidaten ook opmerkelijk kort vond: naast de eerder genoemde top-3 alleen nog de Camaro, RR Sport SVR, RS3, X5M/X6M, ATS-V en CTS-V. Dus geen Ferrari 488, geen McLaren 570C, geen Cayman GT4, geen 911 GT3 RS, om maar een paar auto's te noemen die toch niet hadden misstaan in dit gezelschap.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
Leeuw
.
.
Berichten: 5728
Lid geworden op: 07 feb 2010, 20:31

Re: Auto van het Jaar 2016

Bericht door Leeuw »

WizardOfOss schreef:Beetje jammer van de R8, zowat elke sportwagen die afgelopen jaar op de markt is gekomen was toch wel interessanter. ..........
Al moet ik er dan wel bij zeggen dat ik het rijtje kandidaten ook opmerkelijk kort vond: naast de eerder genoemde top-3 alleen nog de Camaro, RR Sport SVR, RS3, X5M/X6M, ATS-V en CTS-V.
Tja, met dit rijtje (en de MB AMG en civic) dan denk ik eigenlijk ook dat de R8 de snelste en beste Sportauto is. :nopompom:
Voor mij is de 675LT dé Sportauto van het Jaar, eindelijk hoe de nieuwe McLarens van het begin af aan hadden moeten zijn. Deze auto komt ook enorm goed uit de verf in suffe kleuren, en juist de leuke kleuren staan hem vreselijk. :shiny:
Afbeelding
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: Auto van het Jaar 2016

Bericht door WizardOfOss »

Ach ja, die was ik zelfs nog vergeten. Het modellenbeleid van McLaren is dan soms ook wel wat verwarrend.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Plaats reactie