De uitslag gaf het al aan en een blik op het juryrapport bevestigt dat de uiteindelijke winnaar geen uitgesproken favoriet was. Opel kreeg van alle 58 juryleden bovengemiddeld veel punten, maar in tegenstelling tot de Volvo XC90 (3x) en de Mazda MX-5 (2x) mocht de Astra nooit 10 punten ontvangen.
Slechts twee van de zes Duitsers gaven de meeste punten aan de Astra waarbij Georg Kacher het overzichtelijk hield: 5 punten voor de Astra en de rest, op de MX-5 na, kon op 4 punten rekenen. De Audi A4 en BMW 7-serie waren met respectievelijk twee kopposities en twee
best of the rest-plaatsen populair in eigen land. Oostenrijk en Polen gingen unaniem voor Opel, terwijl één van de twee Zwitsers de MX-5 en XC90 boven de Astra verkoos.
Een aantal uitspraken over de Astra:
Jörg Reichle (Duitsland), schreef:Congratulations Opel, the Astra is a car without mistakes - affordable, attractive to look at and to sit in, with modern, efficient powertrains, especially the new 3 cylinder. The Astra illustrates perfectly the self-estimation of the brand: approachability.
Rafael Guitart (Spanje), schreef:Improvement in all his predecessor items. Lighter, efficient and functional, has interesting technological features aimed at safety, comfort and driver assistance systems, as Intellilux matrix Led system or AGR seats.
Efstratios Chatzipanagiotou (Griekenland), schreef:It has it all. Compared to its predecessor, it is a brand new model since it has been upgraded in almost every aspect.
Ufuk Sandik (Turkije), schreef:It has a nice design with an upper class appearance. This feeling is not only seen outside but also inside of the car.
Duitsers, Fransen en Amerikanen chauvinistisch? Nou, Zweden kunnen er af en toe ook wat van. De XC90 ontving in totaal 29 punten van 3 juryleden. Hun oordeel:
Jan-Erik Berggren (Zweden), schreef:It´s easy to say that I give ten points to Volvo just because the car is from Sweden. But - honestly - Volvo took some very bold and crucial decisions when they built the platform for the 90-series. XC90 proves that they did exactly the right thing. The safety, the interior, the driver interface, the twin engines and battery. It´s world class in many areas and for me Car of the Year 2016.
Hakan Matson (Zweden), schreef:Everything is new, from platform to engines to styling, and everything is impressing. Under Chinese ownership Volvo has found their own road, without abandoning the brand’s most important asset: safety.
Tommy Wahlström (Zweden), schreef:Volvo continues its tradition with an extremely high safety and environmental ambition. Along with great roominess, practical features, great comfort, and high end quality design, the new XC90 is by far the most complete candidate for Car of the Year 2016. The price is high but the Volvo XC90 is a car that many want to own.
Nota bene een Duitser was eveneens zeer te spreken over de Zweedse SUV, maar had een aantal kritische noten:
Holger Appel (Duitsland), schreef:What a stunning successor to the iconic XC90. Volvo has taken (too) many years, the result is overwhelming. Beautiful design exterior and even more interior, great safety features, comfortable seats, hybrid option - excellent job. The decision to offer only four cylinder engines is a result of financial restrictions even though Volvo tells everybody, it’s one of rationality. Some minor critics: If you hit the road, the engine cries. I miss the five cylinder. Driving comfort on the rear axle could be smoother. The touchscreen menu is complicated. That’s it. It is now expensive like Audi, but the waiting list is long, so Volvo took the proper decision. The new XC90 is just great and my car of the year 2016.
De Nederlanders hadden ieder een andere winnaar. Jaco Bijlsma ging voor de MX-5 ("
Monument for fun-cars"). Ton Roks koos overtuigend voor de Jaguar XE ("
Excellent car in its segment") en Gert Wisse deed hetzelfde wat betreft de XC90 ("
Magnificent car and the benchmark in its class"). Inderdaad, geen Astra. Bijlsma noemde de Opel wel “
best in class”. Overigens zijn de 3 verdwenen punten terecht, het totaal van Wisse komt tot 22. Ook al maakt het voor de uitslag niets uit, slordig is het zeker.
Dit gezegd hebbende, ik verheug me op de volgende editie met onder meer de Prius, Mirai, Ioniq, Model X, S90/V90 en Giulia. Zal vast niet opnieuw een ‘trechterverkiezing’ worden.