VW (en FCA?) en het dieselschandaal (plus een beetje DS)

Wat valt op in de media
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: VW (en FCA?) en het dieselschandaal (plus een beetje DS)

Bericht door ViveLaFrance »

Je zou bijna denken dat er Duitse verkiezingen op komst zijn... :angel:
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
HondArd
.
.
Berichten: 5198
Lid geworden op: 09 feb 2010, 20:04
Locatie: RundumHausen

Re: VW (en FCA?) en het dieselschandaal (plus een beetje DS)

Bericht door HondArd »

Kansloos om de NOx reductie enkel via software te bewerkstelligen. Volgens een artikel in het AD gaat men pas echt de NOx reduceren als de hardware aangepakt wordt. En dat moet dus van de motor zelf afkomen. Misschien moeten we gewoon stoppen met dieselmotoren in auto's. Het vergt te veel moeite en te veel kosten (waardoor de auto's te duur en dus onverkoopbaar worden) om aan de normen te voldoen. Voor een vrachtwagen is het nog rendabel, maar voor een auto is het welhaast een onoverbrugbare meerprijs.
Het argument uit het AW artikel om vast te houden aan Diesel als autobrandstof omdat ze "15% minder CO2 uitstoten den benzine" is je reinste kul. Als je kaal naar een vergelijk met benzine kijkt misschien wel, maar kijk eens buiten je "Benzine v.s. Diesel" doosje, dan is er nog een fossiele motorbrandstof die bij vergelijkbare prestaties net zo veel, zo niet minder, CO2 uitstoot dan Diesel. Die brandstof heet LPG.
"The closest to reality car that money can buy"
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: VW (en FCA?) en het dieselschandaal (plus een beetje DS)

Bericht door WizardOfOss »

nvdw schreef:Dit bericht? Staat as I speak zelfs nog tussen de 'highlights' op de voorpagina.
Nee, gisterenavond was er nog een tweede bericht waarin veel concretere toezeggingen werden gedaan. Die zijn ook niet aan dit eerdere bericht toegevoegd.
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: VW (en FCA?) en het dieselschandaal (plus een beetje DS)

Bericht door WizardOfOss »

Uit de categorie "Humor om te lachen": de Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft op aandrang van de Consumentenbond VW een boete opgelegd vanwege oneerlijke handelspraktijken. VW zou van 2009 t/m 2015 klanten misleidt hebben door te stellen dat ze milieuvriendelijke auto's zouden bouwen terwijl die dus van sjoemelsoftware waren voorzien, wellicht zouden kopers anders een andere keuze gemaakt hebben (yeah, right). Daarnaast wordt ze verweten te hebben gelogen dat de auto's aan de toelatingseisen voor de Europese markt zouden voldoen (let wel: het liegen wordt ze verweten, niet het feit dat de auto's niet aan de eisen voldeden).

Maar goed, serieuze verwijten dus. Een serieuze boete dan ook? Schrik niet: € 450.000. Nee, ik ben geen nullen vergeten: vierhonderdenvijftigduizend euro. Oké, er zijn dagen dat ik zo'n bedrag niet in m'n portemonnee heb zitten. Maar voor een dergelijk bedrijf is het natuurlijk peanuts.

Ik heb even de verkoopcijfers van VW, Audi, Skoda en Seat voor de betreffende jaren volgens AW opgeteld, en kom dan tot zo'n 674.000 auto's. Even heel conservatief geschat: een kleine helft daarvan diesels? Dan praten we dus over zo'n 300.000 sjoemelauto's. Zo beredenerend kan je voor anderhalve euro per auto dus gewoon de kluit belazeren...

Oké, dat is nog niet helemaal einde verhaal, want de Consumentenbond wil ook nog compensatie voor de "gedupeerde" kopers. Maar toch: vooralsnog zullen ze zich in Wolfsburg en/of Leusden de ballen uit de broek lachen....
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Plaats reactie