VW (en FCA?) en het dieselschandaal (plus een beetje DS)

Wat valt op in de media
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: VW en het dieselschandaal (plus een beetje DS)

Bericht door nvdw »

ViveLaFrance schreef:Volgens Müller gaat het om verschillende situaties
En dat is de kern van de zaak.

Van overheidswege is er hier in Europa wel allerlei actie ondernomen richting VW, maar niets op strafrechtelijk niveau. Dat is in de VS wel het geval. Er zijn in de EU wel diverse consumentengroepen die class action lawsuits zijn gestart maar daar is nog geen uitkomst van. Bovendien is dan de vraag of consumenten hier al voldoende zijn gecompenseerd als Volkswagen de software aanpast tijdens een terugroepactie. De gevolgen van die actie zullen nog het meest bepalend zijn (lager vermogen? hoger verbruik? waardeverlies? Dat laatste is natuurlijk het moeilijkst te kwantificeren) en daar zal VW wel op anticiperen.
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: VW en het dieselschandaal (plus een beetje DS)

Bericht door ViveLaFrance »

Aan het eind van de dag is Müller louter bezig om de naam 'Volkswagen' te beschermen. Het boeit hem geen moer dat door concernbrede fraude klanten, aandeelhouders en werknemers bewust zijn misleid en nu moeten lijden. De laatste groep kreeg zelfs de schuld van het topmanagement. In een perspraatje aankondigen dat de focus nu echt eens anders moet om kort erna, op aandringen van de EC, de Europese consument anders te behandelen dan de Amerikaanse. Alles om centjes te besparen. Alleen moreel gezien zijn ze al verplicht om de Europese eigenaren van een sjoemeldiesel gelijkwaardig te behandelen. Aber nein! Ze naaien keihard hun 'trouwe' klanten. Blijkbaar is de aanschaf van eenzelfde sjoemeldiesel in Europa anders dan in de VS. En maar huilen dat VW het niet zou kunnen betalen. Euh mensen die schulden hebben dienen dit ook op te lossen door bijvoorbeeld spullen te verkopen. Gooi Audi in de verkoop. Daar profiteert het concern op de lange termijn ook van vanwege een ander landschap wat betreft merken. Maar nee, toch die verdammte volume hè...
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
Martin
.
.
Berichten: 2927
Lid geworden op: 09 feb 2010, 21:55

Re: VW en het dieselschandaal (plus een beetje DS)

Bericht door Martin »

Als Volkswagen meer gaat uitkeren aan Europese klanten zal dit verder ten koste gaan van aandeelhouders en werknemers. Hoe VAG beter af zou zijn zonder Audi, begrijp ik niet. De luxe Volkswagens zijn geen alternatief voor Audi's, dat heeft het verleden wel bewezen. Die markt gaan ze dan gewoon kwijtraken. Of moet Porsche dit segment binnen VAG gaan overnemen? :angel:
Volkswagen heeft aangekondigd de grootste op elektrisch gebied te willen worden. Dat geeft op z'n minst het idee dat ze niet hebben geleerd van het diesel debacle.
Stap eens op de fiets
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: VW en het dieselschandaal (plus een beetje DS)

Bericht door ViveLaFrance »

Martin schreef:Als Volkswagen meer gaat uitkeren aan Europese klanten zal dit verder ten koste gaan van aandeelhouders en werknemers.
Meer gaat uitkeren? :lol: Ze doen er alles aan om de compensatie zo laag mogelijk te houden in Europa. Tot ergernis van Duitse politici en wetenschappers.

Oliver Krischer, Duits parlementslid:

"It's not acceptable that the government doesn’t take any real consequences from the emissions scandal and gives a blank check for tricks and deceptions. It needs to be explained why companies in Germany don't pay fines. It's also not OK that European drivers are treated worse than American VW drivers."

Vooral de eerste zin spreekt boekdelen. In feite hebben honderdduizenden VW's, Skoda's, Seats, Audi's en Porsches een onterechte goedkeuring gekregen en zijn ze dus illegaal, maar ze mogen vrolijk blijven rondrijden op de weg. Als je de onwetende en daardoor onschuldige klanten niet wilt hinderen dan dien je op zijn minst de fabrikant, die bewust jarenlang heeft gefraudeerd, aan te pakken.

Stefan Bratzel, directeur Centrum voor Automotive Management van de universiteit in Bergisch Gladbach:

"There's an attempt to protect Volkswagen to a degree, as Volkswagen could be pushed to a breaking point if the same criteria applied in Germany as in the U.S. The Transport Ministry is also damaged by the whole affair, so they want it to go away."
Martin schreef:Hoe VAG beter af zou zijn zonder Audi, begrijp ik niet.
In de context van een schandaal is het niet vreemd om geld te genereren door een paradepaardje te verkopen. Daarnaast blijf ik Audi het eilandmerk binnen de VW Group vinden dat van alle kanten te maken heeft met golven (lees: interne concurrentie). Uiteraard gaan ze Audi niet verkopen, daar zijn de Duitsers veel te trots voor.
Martin schreef:Of moet Porsche dit segment binnen VAG gaan overnemen? :angel:
Zou kunnen. Ze bouwen ook geleende SUV's van Audi. Het zou Porsche in één klap minder SUV-merk maken.
Martin schreef:Volkswagen heeft aangekondigd de grootste op elektrisch gebied te willen worden. Dat geeft op z'n minst het idee dat ze niet hebben geleerd van het diesel debacle.
Het geeft de tot op het bot verrotte bedrijfscultuur aan waar ook Müller decennialang aan deelneemt. Hij was nota bene algemeen productmanager bij Fraudi toen ze de sjoemelsoftware ontwikkelden. Daarbij nemen ze nu een slachtofferrol aan door te zeggen dat ze Europa niet gelijkwaardig kunnen compenseren zoals in de VS gebeurt. Dat vind ik een zwaktebod, want je kunt daarop reageren. Zeker als je de problemen zelf hebt veroorzaakt. Maar eens te meer blijkt dat, ook na een charmeoffensief, de klant niet op nummer één staat.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: VW en het dieselschandaal (plus een beetje DS)

Bericht door WizardOfOss »

Martin schreef:Volkswagen heeft aangekondigd...
Tsja, dat doen ze wel vaker. En vaak loopt dat uit op een gevalletje uitstel, en misschien nog wel vaker op afstel. Daar staat VAG overigens ook zeker niet alleen in, het is gewoon marketing. Regelmatig even roepen wat je grootse plannen voor de toekomst zijn, de hele automedia blaat het klakkeloos na, en niemand die over een paar jaar nog eens kijkt wat er van al die beloftes is uitgekomen...
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: VW en het dieselschandaal (plus een beetje DS)

Bericht door ViveLaFrance »

WizardOfOss schreef:het is gewoon marketing....(....)....de hele automedia blaat het klakkeloos na
Heb je die fotoshoot van een gecamoufleerde Skoda Kodiaq gezien? Het wordt steeds erger. En de autojournalistiek steeds volgzamer.
Vive la France, Vive la Différence
Gebruikersavatar
WizardOfOss
.
.
Berichten: 11719
Lid geworden op: 09 feb 2010, 23:29
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Re: VW en het dieselschandaal (plus een beetje DS)

Bericht door WizardOfOss »

Inderdaad. En dan te bedenken dat de halve autopers ook al een keer naar Tsjechië is gevlogen om zo'n gecamoufleerd exemplaar op een podium te aanschouwen. Als serieuze journalist zou je je dan toch gewoon zwaar gepiepeld moeten voelen? Sowieso zal het een beroerd rijdende auto worden, want hij is getest op de Ring. En uiteraard zijn ook daar foto's van, van een goed ingepakt exemplaar uiteraard.

Of ook zo'n mooie: foto's van een kale carrosserie van een pre-productie-exemplaar in de fabriek tonen, bij voorkeur vanuit zo'n hoek dat er echt niks te zien is. Of simpelweg de inmiddels bij de meeste merken gebruikelijke nietszeggende teasers. En maar klagen dat het tegenwoordig zo lastig is adverteerders te vinden...
He who shall be last, shall be sideways and smiling!

Filmpjes van mijn reizen!
Gebruikersavatar
nvdw
.
.
Berichten: 3093
Lid geworden op: 24 aug 2011, 00:26
Locatie: NEEN
Contacteer:

Re: VW en het dieselschandaal (plus een beetje DS)

Bericht door nvdw »

ViveLaFrance schreef:
Martin schreef:Hoe VAG beter af zou zijn zonder Audi, begrijp ik niet.
In de context van een schandaal is het niet vreemd om geld te genereren door een paradepaardje te verkopen. Daarnaast blijf ik Audi het eilandmerk binnen de VW Group vinden dat van alle kanten te maken heeft met golven (lees: interne concurrentie). Uiteraard gaan ze Audi niet verkopen, daar zijn de Duitsers veel te trots voor.
Dat heeft niks met trots te maken. Anders dan Seat en Skoda heeft Audi relatief veel autonomie binnen het concern met in veel gevallen een afwijkende technische basis (motor in lengterichting ipv dwars voorin) maar is het anderzijds toch vrij afhankelijk van techniek van de groep. Dat laat zich niet zomaar losweken, en dat weten eventuele kopers ook.

Tafelzilver als Ducati, MAN (75% aandeel) en/of Scania laat zich veel makkelijker verkopen: daar is immers totaal geen synergie - of in elk geval veel minder - met de rest van de activiteiten.

Ik ben geen kenner op het gebied van Europees consumentenrecht maar ik zou niet raar opkijken als VW al 'in the clear' is als het defect kosteloos is gerepareerd; ergo de sjoemelsoftware verwijderd en de auto's aangepast zodat zij (volgens de geldende testcriteria!) aan de uitstootnorm voldoen waarvoor zij zijn gehomologeerd. Als de fix geen verhoogd verbruik en/of vermogensverlies tot gevolg heeft, dan is het defect 'naar behoren' gerepareerd. Uiteindelijk is het EU-testprotocol stukken minder streng dan dat van de VS...
"I really liked John Wayne in The Searchers. Because he was RACIST"
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: VW en het dieselschandaal (plus een beetje DS)

Bericht door ViveLaFrance »

nvdw schreef:Tafelzilver als Ducati, MAN (75% aandeel) en/of Scania laat zich veel makkelijker verkopen: daar is immers totaal geen synergie - of in elk geval veel minder - met de rest van de activiteiten.
Het gaat me ook niet om wat er eventueel verkocht moet worden (al levert Audi vast veel op), maar om het makkelijk wegduiken door de VW Group. Ze zeggen letterlijk dat ze de Europese consument niet op dezelfde wijze kunnen behandelen als de Amerikaanse, omdat ze het niet kunnen betalen. Kortom: de wil voor gelijke behandeling is er niet en dan is slachtoffertje spelen absurd. Als burgers hun boetes niet kunnen betalen, dienen zij zich daar ook op in te stellen.

De bovenstaande gequote reacties kan ik goed begrijpen. Het lijkt er sterk op dat het 'machtige' VW wordt geholpen in plaats van aangepakt. In Californië weten ze wel beter: boete van 86 miljoen dollar. En ja, de regels in de VS zijn strenger, maar aan het eind van de dag is zowel de Europese als Amerikaanse consument bewust misleid. In aantallen is Europa zelfs meer misleid.
nvdw schreef:Als de fix geen verhoogd verbruik en/of vermogensverlies tot gevolg heeft, dan is het defect 'naar behoren' gerepareerd.
Gaat nog een lastig verhaal worden, want na tests van een Europese consumentenbond blijkt de fix voor de Audi Q5 met 2.0 TDI EA189 te leiden tot een 25% hogere NOx-uitstoot. Dit gaat dus over een Euro 5-motor die na de fix presteert als een Euro 4-motor. Voorsprong door...?
Vive la France, Vive la Différence
ViveLaFrance
.
.
Berichten: 13300
Lid geworden op: 10 feb 2010, 20:10
Locatie: Groningen/Haren

Re: VW en het dieselschandaal (plus een beetje DS)

Bericht door ViveLaFrance »

De VW Group heeft een zoveelste aanklacht in de brievenbus ontvangen. De openbaar aanklagers van de staten New York, Massachusetts en Maryland stellen op basis van interne VW-documenten dat het Duitse bedrijf al meer dan tien jaar regels heeft overtreden en klagen de VW Group aan wegens het overtreden van milieuwetgeving. Veel hooggeplaatste topmanagers, waaronder voormalig CEO Martin Winterkorn, zouden bewijzen van het sjoemelschandaal in een doofpot hebben gestopt. Eerder werd dit ontkend en sprak men van 17 verantwoordelijke werknemers. Een onjuiste weergave volgens de aanklagers:

"The states charged that dozens of VW employees at various levels knew that the company's "clean diesel" engines could not meet pollution standards in normal driving without compromises to performance or fuel economy. The suits publicly identified for the first time many of these employees and accused them of unlawful conduct."

"Winterkorn and VW's former global head of marketing, Christian Klingler, knew by spring 2014 of the existence of unlawful "defeat devices" and did nothing to prevent both Audi and Volkswagen from repeatedly deceiving regulators."

Eric Schneiderman, openbaar aanklager New York:
"This cover-up was deep, wide and long-lasting. It extended from front-line engineers throughout the corner offices ... and right into the CEO suites. The toxic corporate culture that produced this fraud must be stopped."
Vive la France, Vive la Différence
Plaats reactie