Martin schreef:Als Volkswagen meer gaat uitkeren aan Europese klanten zal dit verder ten koste gaan van aandeelhouders en werknemers.
Meer gaat uitkeren?
Ze doen er alles aan om de
compensatie zo laag mogelijk te houden in Europa. Tot ergernis van Duitse politici en wetenschappers.
Oliver Krischer, Duits parlementslid:
"It's not acceptable that the government doesn’t take any real consequences from the emissions scandal and gives a blank check for tricks and deceptions. It needs to be explained why companies in Germany don't pay fines. It's also not OK that European drivers are treated worse than American VW drivers."
Vooral de eerste zin spreekt boekdelen. In feite hebben honderdduizenden VW's, Skoda's, Seats, Audi's en Porsches een onterechte goedkeuring gekregen en zijn ze dus illegaal, maar ze mogen vrolijk blijven rondrijden op de weg. Als je de onwetende en daardoor onschuldige klanten niet wilt hinderen dan dien je op zijn minst de fabrikant, die bewust jarenlang heeft gefraudeerd, aan te pakken.
Stefan Bratzel, directeur Centrum voor Automotive Management van de universiteit in Bergisch Gladbach:
"There's an attempt to protect Volkswagen to a degree, as Volkswagen could be pushed to a breaking point if the same criteria applied in Germany as in the U.S. The Transport Ministry is also damaged by the whole affair, so they want it to go away."
Martin schreef:Hoe VAG beter af zou zijn zonder Audi, begrijp ik niet.
In de context van een schandaal is het niet vreemd om geld te genereren door een paradepaardje te verkopen. Daarnaast blijf ik Audi het eilandmerk binnen de VW Group vinden dat van alle kanten te maken heeft met golven (lees: interne concurrentie). Uiteraard gaan ze Audi niet verkopen, daar zijn de Duitsers veel te trots voor.
Martin schreef:Of moet Porsche dit segment binnen VAG gaan overnemen?
Zou kunnen. Ze bouwen ook geleende SUV's van Audi. Het zou Porsche in één klap minder SUV-merk maken.
Martin schreef:Volkswagen heeft aangekondigd de grootste op elektrisch gebied te willen worden. Dat geeft op z'n minst het idee dat ze niet hebben geleerd van het diesel debacle.
Het geeft de tot op het bot verrotte bedrijfscultuur aan waar ook Müller decennialang aan deelneemt. Hij was nota bene algemeen productmanager bij Fraudi toen ze de sjoemelsoftware ontwikkelden. Daarbij nemen ze nu een slachtofferrol aan door te zeggen dat ze Europa niet gelijkwaardig kunnen compenseren zoals in de VS gebeurt. Dat vind ik een zwaktebod, want je kunt daarop reageren. Zeker als je de problemen zelf hebt veroorzaakt. Maar eens te meer blijkt dat, ook na een charmeoffensief, de klant niet op nummer één staat.